چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 16 مرداد 1402 ، 45 : 17

کد خبر : 27007

از 0 نفر 0

استاندار هرمزگان:

شغل‌هایی که در استان ایجاد می‌شود باید نصیب بومی‌ها شود

شغل‌هایی که در استان ایجاد می‌شود باید نصیب بومی‌ها شود

استاندار هرمزگان در تبیین عملکرد دولت سیزدهم گفت: ۴۹۸ پروژه نیمه تمام در استان از ابتدای دولت تاکنون در استان تکمیل شده است.+ تحلیل خبر

استاندار هرمزگان در تبیین عملکرد دولت سیزدهم گفت: ۴۹۸ پروژه نیمه تمام در استان از ابتدای دولت تاکنون در استان تکمیل شده است.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در نشست فوق‌العاده شورای اداری استان، با بیان اینکه رشد اقتصادی، مردمی‌سازی اقتصاد، عمران و مردم‌یاری چهار رویکرد اصلی دولت در استان است، گفت: اقداماتی که در استان انجام شده عمدتاً مربوط به این چهار حوزه می‌شود که بر اساس آنها پروژه‌های پیشرانی تعریف شده است.
وی با بیان اینکه هرمزگان در رشد اقتصادی با کسب رتبه اول کشوری و مردم‌یاری با حدود ارائه ۱۳۰ هزار خدمت رایگان پزشکی عملکرد مناسبی داشته است، گفت: مردم‌سازی اقتصاد یعنی باز کردن عرصه‌ها و معبرهای جدید برای نقش‌آفرینی مردم در اقتصاد که لازم است در راستای پیشرفت توام با عدالت که مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است تلاش بیشتری برای افزایش نقش مردم در اقتصاد شود.
دوستی با اشاره به کم‌بازده بودن اقتصاد دولتی، عنوان کرد: توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش، توسعه خوشه‌های تولیدی خدماتی، اجرای پروژه‌های مردمی‌سازی و بنادر محلی، احداث شهرک‌های صنفی و توسعه زیرساخت‌های مردمی‌سازی از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند به استان در مردمی‌سازی اقتصاد کمک کند.
استاندار هرمزگان اظهار کرد: زنجیره ارزش بهترین بستر برای نقش بازی کردن مردم است و تمام کدهای منحصربه‌فرد کالاهای تولیدی در استان شناسایی شده که بخشی از منابع استان به سمت توسعه آن‌ها خواهد رفت.وی با تاکید بر لزوم تکریم ارباب رجوع در ادارات دولتی، افزود: گلایه‌هایی از روند تکریم مردم در ادارات شهرستانی به دست ما می‌رسد بنابراین تاکید داریم که حتماً به این موضوع توجه ویژه شود ضمن اینکه یکی از اصلی‌ترین نمادهای احترام ما به مردم ارتقای کیفیت زیست شهری است که باید در اولویت مدیران قرار گیرد و همه در تحقق این مهم مشارکت داشته باشند.
وی با اشاره به عملکرد مثبت دولت در ایجاد شغل و جایگاه مطلوب استان در این حوزه، گفت: دستگاه‌ها نظارت کامل داشته باشند که اگر شغل‌هایی در استان ایجاد می‌شود با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از منابع استان به ایجاد شغل اختصاص پیدا می‌کند منجر به رفع بیکاری مردم بومی استان شود و اشتغال ایجاد شده به این افراد برسد.

تحلیل خبر

بومی یا غیربومی؟! اگر بومی‌ها از چرخه اشتغال خارج شوند...

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

همه استانداران، مدیران کل و مسئولان رده استانی در قبال «ایجاد اشتغال جدید» و «حفظ مشاغل و شاغلین فعلی» در محدوده استان تحت مدیریت خویش، مسئولیت دارند. مهمتر از «ایجاد اشتغال جدید»، «حفظ شاغلین و مشاغل موجود» است. اگر عواملی باعث شوند که شاغلین فعلی، شغل خود را از دست بدهند، باید با قید فوریت جلوی آنها را گرفت.
بعضی مواقع این عوامل اشتغال شکن، از درون استان است و بعضی مواقع از «ورود افراد غیربومی» از خارج استان هستند که با اضافه شدن به شاغلین استان، موجب ورشکستگی و تعطیلی برخی مراکز اشتغال و بیکاری بخشی از نیروهای کار می‌شوند.
گاهی ورود افراد غیربومی در برخی از مشاغل استان، تعادل اشتغال را در استان مقصد به هم نمی‌زند و خلأیی در استان مبدأ ایجاد نمی‌کند، در این صورت ورود افراد غیربومی به استان مقصد فاقد اشکال است و حتی شاید باعث رونق هم بشود ولی گاهی مواقع برای استان مقصد، خطرناک است و باعث لطمات و صدمات جبران ناپذیری به کارآفرینان و نیروهای کار می‌شود. جهت تشخیص این دو نوع عوامل منفی و مثبت در امر اشتغال استان، پیشنهاد می‌شود کمیته مشترکی از معاونین اقتصادی و سیاسی امنیتی استانداری تشکیل شود و این دو دسته عوامل بومی و غیربومی و آثار آنها بر تعادل اشتغال استان را احصا و مرزبندی کنند. همچنین چنانچه افراد حقیقی و حقوقی غیربومی بخواهند وارد چرخه اشتغال استان شوند از این کمیته مجوز لازم را کسب کنند و به قول استاندار هرمزگان، دستگاه‌ها نظارت کامل، بر این شغل‌ها را داشته باشند تا باعث ضربه خوردن مشاغل موجود استان و بیکاری نیروهای کار نشوند. در آستانه هفته گرامیداشت خبرنگار، با انجام این فرایند، از بیکار شدن خبرنگاران و تعطیل شدن رسانه‌های استانی جلوگیری به عمل آید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها