چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 17 مرداد 1402 ، 59 : 16

کد خبر : 27011

از 0 نفر 0

خدائیان در شیراز:

سرمایه‌گذار نباید برای مجوز از هفت‌خان بگذرد

سرمایه‌گذار نباید برای مجوز از هفت‌خان بگذرد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از بروکراسی اداری برای صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری گفت: چرا باید یک سرمایه‌گذار برای دریافت مجوز هفت‌خان رستم را طی کند.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از بروکراسی اداری برای صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری گفت: چرا باید یک سرمایه‌گذار برای دریافت مجوز هفت‌خان رستم را طی کند.
ذبیح‌الله خدائیان در جلسه هم‌اندیشی رؤسای تشکل‌های اقتصادی استان فارس با اشاره به ظرفیت‌های این استان بیان کرد: زمین این استان زرخیز است و معادن بسیار ارزشمندی دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، خدائیان به علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران حوزه خلیج فارس به سرمایه‌گذاری در استان فارس اشاره و اضافه کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها، فارس باید استانی توسعه یافته باشد و هیچ منطقه محرومی در آن وجود نداشته باشد اما اینگونه نیست.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از عدم توسعه یافتگی استان فارس در بخشی از حوزه‌ها افزود: این استان با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد اما آنگونه که باید توسعه نیافته است بر این اساس باید همه همدل بود و برای توسعه فارس قدم برداشت.
خدائیان به برخی از مشکلات کارآفرینان در کشور اشاره و اظهار کرد: آیا شرایط کار برای کارآفرینان و تولیدکنندگان یک شرایط مساعدی است یا باید با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم کنند.
وی به چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان از جمله تجهیزات و تأمین مواد اولیه اشاره و اظهار کرد: کالا صادر می‌شود اما برای ورود ارز آن به کشور با مشکل مواجه هستند و بعد از آن بازهم با مشکل روبه رو هستند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از پیش نیازهای رونق تولید را ثبات اقتصادی عنوان و تصریح کرد: آیا تولیدکننده برای تأمین مواد اولیه خود به راحتی می‌تواند ارز تهیه کند؟ آیا صدور بخشنامه‌های متعدد و لغو آن در کشور مشکلاتی را به همراه نداشته است؟
وی با انتقاد از بروکراسی اداری برای صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری گفت: چرا باید یک سرمایه‌گذار برای دریافت مجوز هفت خان رستم را طی کند و با وجود پیگیری‌های متعدد دولت و سازمان بازرسی صدور مجوزها همچنان الکترونیکی نیست و امضاهای طلایی همچنان وجود دارد.خدائیان از موارد مذکور به عنوان سد پیش روی تولید یاد کرد و با اشاره به شعار سال بیان کرد: برای عملیاتی کردن شعار سال باید از بخش اقتصاد حمایت کرد چراکه راهی به غیر از آن وجود ندارد.
وی خواستار توجه ویژه به تحقق شعار سال شد و گفت: کمک به رونق تولید از جمله اولویت‌های قوه قضاییه است که رئیس این قوه همواره بر روی آن تاکید داشته است و بخش اعظمی از برنامه‌های سفرهای استانی به حمایت از تولید و رفع مشکلات واحدهای تولیدی اختصاص دارد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از وظایف سازمان بازرسی کل کشور را حمایت از تولید دانست و افزود: بازدید از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در دستور کار سازمان بازرسی است و این امر به جد پیگیری می‌شود. وی از اعلام آمادگی سازمان بازرسی کل کشور برای رفع مشکلات مربوط به واحدهای تولیدی خبر داد و تاکید کرد: نباید با مانع تراشی باعث خروج سرمایه از کشور شد.
در این جلسه رؤسای تشکل‌های اقتصادی استان فارس مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

تحلیل خبر

استان فارس زرخیز، نباید امروز توسعه نیافته باشد

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به درستی می‌گوید: «استان فارس، زرخیز است اما با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد آنگونه که باید توسعه نیافته است»
واقعا پتانسیل و توانمندی‌های بالقوه استان فارس در اکثر زمینه‌های اقتصادی، طبیعی، میراث فرهنگی، علمی، بهداشتی و درمانی، سیاسی، رسانه‌ای، گردشگری و ... در کشور بی‌نظیر و یا کم نظیر است. اما این امکانات و زمینه‌های بالقوه، بی سر و صدا و خاموش، حالت نهفتگی دارد و از آنها استفاده و بهره‌گیری بهینه و به روز نمی‌شود. چه کسانی باید این سرمایه‌های بلامصرف را بکار گیرند و در پرتو آن فارس را به قله توسعه و پیشرفت برسانند؟
به نظر می‌رسد دو بخش دولتی و خصوصی می‌توانند هم در سرمایه‌گذاری و هم مدیریت سرمایه به کمک هم بشتابند و فارس را از حالت کنونی که مورد انتقاد رئیس سازمان بازرسی است، نجات دهند.
اما بخش دولتی متاسفانه به قدری ضعیف و نحیف عمل می‌کند که هم در مرحله سرمایه‌گذاری ناتوان است و هم در مرحله مدیریت و اجرا نمی‌تواند گام‌های بلند و چشمگیری بردارد و هرجا هم به نام بخش خصوصی (خصولتی) وارد شده است موفق نبوده و نتوانسته است تحولات دلخواه و مطابق با زمانه، ایجاد کند.
ولی بخش خصوصی که در همه کشورهای پیشرفته حرف اول را می‌زند و تقریباً همه پیشرفت‌های این کشورها مدیون بخش خصوصی آنهاست، در کشور ما با ترس و لرز و دلهره وارد می‌شود و نسبت به آینده سرمایه و دارایی‌اش، نگران است لذا نمی‌تواند فعالیت وسیع و گسترده‌ای داشته باشد و سرمایه‌اش را برای کارهای بزرگ و پروژه‌های توسعه زا هزینه کند.
متاسفانه مدیران و مسئولان رده‌های مختلف، با سرمایه گذار در مرحله قبل از سرمایه‌گذاری و در مرحله بعد آن، دو نوع برخورد متفاوت دارند؛ در مرحله قبل از سرمایه‌گذاری همه مسئولان، سرمایه‌گذاران را تشویق و ترغیب و امیدوار به حمایت‌های همه جانبه می کنند ولی پس از اینکه سرمایه و اموال خود را به میدان آوردند و کار مهمی را شروع کردند، از آن پس هیچکس به دادشان نمی‌رسد و درِ اتاق همه مدیران به روی آنها بسته می‌شود. سازمان بازرسی باید ببیند که مدیران چه نوع برخوردی در مرحله «پس از سرمایه‌گذاری» با سرمایه‌گذاران دارند و دائماً آنها را بازخواست کند تا فضا برای توسعه قابل انتظار استان فراهم شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها