جمعه 14 اردیبهشت 1403 5/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 21 مرداد 1402 ، 47 : 18

کد خبر : 27019

از 0 نفر 0

وزیر بهداشت:

بیمار نباید برای درمان از شهر خودش خارج شود

بیمار نباید برای درمان از شهر خودش خارج شود

وزیر بهداشت گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که بیمار برای درمان، از شهر خودش خارج نشود.+ تحلیل خبر

وزیر بهداشت گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که بیمار برای درمان، از شهر خودش خارج نشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین اللهی، در نشست با هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی زابل با بیان اینکه کارهای بزرگ و ماندگاری در دولت سیزدهم انجام شده که در تاریخ سلامت کشور بی نظیر است، اظهار داشت: افتخار ما این است که اقدامات کم‌سابقه‌ای در حوزه سلامت در این منطقه صورت گرفته که این خدمات و فعالیت‌ها باید ادامه داشته باشد.
وزیر بهداشت افزود: در صورتی که زیرساخت‌های لازم از سوی مسئولان استانی فراهم شود، آمادگی راه‌اندازی دانشکده دندانپزشکی در زابل را خواهیم داشت.وی در ادامه خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: باید شرایط به گونه‌ای فراهم باشد که هیچ بیماری به دلیل نیاز درمانی از شهر خود خارج نشود؛ بلکه تمامی امکانات درمانی مورد نیاز بیمار در همان شهرستان محل سکونت وی مهیا شود.
عین اللهی با بیان اینکه بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) از مهم‌ترین مراکز درمانی این شهرستان است، اظهار داشت: باید امکانات پیشرفته و روزآمد و نیروی انسانی متخصص به قدر کفایت در این بیمارستان به کارگیری شود تا کیفیت خدمات آن بیش از پیش ارتقا یابد.
وزیر بهداشت ادامه داد: هیچ مانعی از جمله شرایط اقلیمی و آب و هوایی نباید موجب توقف فعالیت‌ها و پیشرفت منطقه شود بلکه باید تلاش‌ها را افزایش داد.وی گفت: در ۲۳ ماه گذشته، ۱۵ هزار تخت بیمارستانی و ۲ هزار خانه بهداشت به ظرفیت نظام سلامت کشور اضافه شده و این پیشرفت‌ها باید ادامه باید.
عین اللهی با بیان اینکه در ۲ سال اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه سلامت شهرستان زابل اتفاق افتاده است، اظهار داشت: با کیفیت‌ترین دستگاه MRI کشور که قابلیت MRI بالای ۲۰۰ کیلو را نیز دارد، در این شهرستان راه‌اندازی شده و همچنین ۴ دستگاه سی تی اسکن در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود و به شهروندان زابلی خدمت ارائه می‌دهد.
وی در پایان گفت: با توجه به اینکه آمار تصادفات جاده‌ای در این شهرستان بالا است، پایگاه‌های اورژانس باید افزایش باید و به این منظور بعد از نخستین نوبت واردات آمبولانس به کشور، تعدادی آمبولانس مجهز به شهرستان زابل اختصاص خواهد یافت.

تحلیل خبر

جناب وزیر! «آرزو» با «برنامه» فرق دارد

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

وزیر بهداشت گفته‌اند: «بیمار نباید برای درمان از شهر خودش خارج شود» البته این آرزوی خوبی است ولی جناب وزیر باید بگوید برای رسیدن به این آرزو، چه برنامه‌ای تحت اجرا دارد. سخن یک وزیر با سخن فرد عادی و حتی با سخن مدیران رده پایینی کاملاً متفاوت است. وزیر باید سخنی بگوید که امکان تحققش فراهم بوده و اینک در حال عملیاتی شدن است.
متاسفانه بیماران در حال حاضر نه فقط «از شهر خودشان» خارج می‌شوند بلکه حتی از «استان‌شان» به استان‌های دیگر مسافرت کرده تا خود را مداوا کنند. نمونه آن سیل بیمارانی است که از استان‌های بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و ... به مراکز درمانی استان فارس مراجعه می‌کنند. تهران، اصفهان و ... و چند استان مشهور کشور نیز همانند استان فارس پذیرای بیماران از سایر استان‌های کشور هستند.
در همین استان فارس نیز بسیاری شهرستان‌هایش امکانات لازم جهت مداوای بیماران را نداشته و آنها مجبور هستند به شیراز سفر کنند. متاسفانه برخی بیماران تا قبل از رسیدن به شیراز می‌میرند و برخی نیز چون زمان طلایی نجاتشان به علت بُعد‌ مسافت، سپری می‌شود، پزشکان نمی‌توانند آنها را از مرگ نجات دهند و پس از چند روز فوت می‌کنند. در این میان همراهان مریض که جایی برای استراحت و بیتوته ندارند با شرایط سختی مواجه می‌شوند. ازدیاد بیماران و کمبود وقت پزشکان، همچنین نبودن امکانات لازم برای بستری شدن و رسیدگی کردن به آنها، وضعیت را پیچیده‌تر کرده و مشکلات همراهان و خانواده بیماران را دو چندان می‌کند. حال که جناب وزیر به این موضوع اساسی اشاره کرده، خوب است، بگوید چه برنامه‌ای برای نجات مردم کشور از مسافرت‌های اجباری درمانی دارد؟ و با چه کمیت و کیفیت و در چه مدت زمانی می‌خواهد کاری کند که نیاز نباشد بیماران برای درمان، از شهر خودشان خارج شوند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها