چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 30 مرداد 1402 ، 43 : 17

کد خبر : 27051

از 0 نفر 0

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به سؤال خبرنگار طلوع مطرح کرد؛

بازگرداندن 8 هزار بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس در فارس

بازگرداندن 8 هزار بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس در فارس

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه طلوع گفت: در کل استان فارس 36 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد که با همکاری این اداره کل و خیران تعلیم و تربیت فارس، هشت هزار نفر از آنها به تحصیل بازگشتند.+ تحلیل خبر

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه طلوع گفت: در کل استان فارس 36 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد که با همکاری این اداره کل و خیران تعلیم و تربیت فارس، هشت هزار نفر از آنها به تحصیل بازگشتند.
خبر و عکس/ خدیجه غضنفری: محمدخلیل عسکری در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو با اشاره به وجود ۸ هزار و ۶۸۶ مدرسه، ۹۵۵ هزار و
۶۰۰ دانش‌آموز و ۴۳ هزار کلاس درس در فارس، در جمع خبرنگاران گفت: ۶۲ هزار معلم کار تعلیم و تربیت در فارس را به عهده دارند که به همه معلمان استان توصیه می‌کنم که جلوه‌های زیبایی انسانی در مدارس را منعکس کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از ۱۰۲ پروژه در قالب ۵۹۹ کلاس درس در هفته دولت در این استان، عنوان کرد: بخشی از مدارس فرسوده استان با طرح مولدسازی بازسازی خواهند شد.
عسکری به رویکرد تحولی دولت سیزدهم مبنی بر تربیت معلم به جای تأمین معلم اشاره و عنوان کرد: هزار و ۵۳۰ نفر آموزگار امسال وارد مدارس استان می‌شوند که به زودی نتیجه آنها اعلام می‌شود.
او به جذب تعدادی از دبیران و هنرآموزان جدید هم اشاره و بیان کرد: یکی از مشکلات مبتلا به آموزش و پرورش، مشکل کمبود نیروی انسانی است. در این راستا ۱۲ مردادماه جاری این آزمون برگزار و پیش بینی می‌شود که ۴۵۰۰ نفر به مصاحبه دعوت و نهایتاً ۱۶۵۰ نفر پذیرفته شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: ۱۰ هزار و ۷ نفر امسال در نقل و انتقال درون استانی شرکت کرده‌اند که با جمعیت کل معلمان برخی از استان‌ها برابری می‌کند که به گفته عسکری، نتایج این نقل و انتقالات چهارشنبه یکم شهریورماه اعلام می‌شود.
عسکری خاطرنشان کرد: ۵۹ هزار نفر از همکاران ما در استان شامل نظام رتبه بندی شدند که البته تعدادی هم نسبت به نتیجه رتبه خود اعتراض داشتند که در شهریورماه احکام قطعی آنها صادر می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین اعلام کرد که ۷ هزار نفر امسال از آموزش و پرورش استان بازنشسته می‌شوند.
عسکری همچنین با بیان اینکه نظارت جدی بر مدارس غیردولتی انجام می‌شود که در این راستا به دو مدرسه تذکر جدی داده شد، گفت: شهریه مدارس غیردولتی براساس تعرفه مصوب سالانه است و این تعرفه نیز براساس شاخص‌هایی، مشخص می‌شود.
او اضافه کرد: در مدارس ابتدایی حداقل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان، در مقطع متوسطه اول ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حداقل و ۲۸ میلیون تومان حداکثر و در مقطع متوسطه دوم نیز ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حداقل و ۳۲ میلیون حداکثر شهریه پیش‌بینی شده است. البته تعرفه کلاس‌های فوق برنامه هم با موافقت والدین مشخص می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از ۱۰۲ پروژه در قالب ۵۹۹ کلاس درس در هفته دولت در این استان، عنوان کرد: بخشی از مدارس فرسوده استان با طرح مولدسازی بازسازی خواهند شد.
عسکری با بیان اینکه ثبت نام به عنوان یکی از چالش‌های جدی خانواده‌ها نیز اشاره و بیان کرد: وظیفه ما فراهم کردن بستر تحصیل دانش‌آموزان است و در این راستا با توجه به رویکرد عدالت محوری دولت، یک قرارگاه شکل گرفت که ۱۴ دستگاه عضو این کارگروه هستند.
او خطاب به خانواده‌ها گفت: والدین برای ثبت نام دانش‌آموزان خود در مدارس خاص اصرار نکنند.مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین با بیان اینکه تجهیزات و زیباسازی مدارس در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ساخت فضاها در مناطق محروم و کم برخوردار نیز در دستور کار است.عسکری اظهار کرد: ا مسال آموزش و پرورش مبتنی بر قوانین مصوب عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و آیین نامه حجاب و عفاف مدارس، قانون حجاب و عفاف با رویکرد ایجابی را تدوین کرده است.
او تصریح کرد: برای سال تحصیلی جدید نظارت بر فرآیند پوشش متعارف از منزل تا مدرسه با مشارکت دانش‌آموزان در دست اقدام است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس به پروژه مهر نیز اشاره و با بیان اینکه معلمان ما دائم در حال رویش و شرکت در کلاس‌های ضمن خدمت هستند، گفت: امسال مهری بانشاط، شاداب و با امید و انگیزه در فارس خواهیم داشت و به مردم قول می‌دهیم که در کنار مهری بانشاط، هیچ کلاس درسی در سال تحصیلی جدید بدون معلم نماند.

تحلیل خبر

تعلیم و تربیت هر فردی روی کره زمین خوب است اما...

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

سالیان متمادی است که سران همه کشورها یاد گرفته‌اند که برای رسیدن به یک جامعه مترقی، پیشرفته، توسعه یافته، مرفه و در رده‌های اول جهانی، اساسی‌ترین و ریشه‌ای‌ترین کار، داشتن نظام آموزش و پرورش قوی، فراگیر، به روز و کارآمد است.
به کشورهای پیشرفته جهان نگاه کنید همه این کشورها، دارای قوی‌ترین و کارآمدترین نظام آموزش و پرورش هستند.
لازمه رسیدن به چنین نظام آموزشی، سرمایه‌گذاری کلان هر کشوری در بعد نیروی انسانی و تجهیزات، امکانات و فضای آموزشی است.
هر کشوری که بودجه بیشتری را به نظام آموزش و پرورش خود اختصاص می‌دهد سرانه آموزشی آن نیز بیشتر خواهد بود. سرانه آموزشی از تقسیم بودجه آموزش و پرورش بر تعداد دانش آموزان حاصل می‌شود. با نگاهی گذرا به سرانه آموزشی چند کشور جهان در سال 2009، بهتر می‌توان در مورد تفاوت میزان سرمایه‌گذاری آنها بر آموزش و پرورش‌شان قضاوت کرد:
ایران 700 دلار - ترکیه 1804 دلار- آفریقای جنوبی 2386 دلار- مالزی 2914 دلار- روسیه 4218 دلار - کانادا 8018 دلار -امارات 8682 دلار - آلمان 15062 دلار - ژاپن 19595 دلار - سوئد 30346 دلار (منبع 70 کتاب شاخص آموزشی در 20 کشور جهان به نقل از موسسه آمار یونسکو)
این آمار و آمار سالهای بعد در کشور ما گویای این است که میزان سرمایه‌گذاری ما بر روی نظام آموزش و پرورش کشورمان بسیار پایین‌تر از کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه است. موقعی عمق غصه بیشتر می‌شود که به آمار «دانش آموزان بازمانده از تحصیل» به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی خانواده‌هایشان نگاه کنیم. روزنامه جوان در تاریخ 22/3/1401 نوشت: «زخم عمیق یک میلیون بازمانده از تحصیل بر پیکر عدالت آموزشی» و امروز مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفته‌اند «36 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان فارس داریم که به همت این اداره کل و همکاری خیرین، هشت هزار نفر آنها به تحصیل بازگشته‌اند»
سؤال اساسی ملت ایران و همه متفکران ما این است که چرا نباید دست آموزش و پرورش پر باشد و همه این 36 هزار نفر در استان فارس و بیش از یک میلیون نفر در کشور بتوانند به تحصیل برگردند؟ اصلاً چرا بازمانده از تحصیل شده‌اند که حالا بخواهند به تحصیل برگردند؟
بودجه کشور اگر صرف «چه کاری» و «چه مجموعه‌ای» بشود مهمتر از تعلیم و تربیت فرزندان این ملت است؟ اگر نظام آموزش و پرورش عقب بماند چه چیزی می‌تواند جای آن را بگیرد و پیشران توسعه کشور شود؟ اگر دست مسئولان آموزش و پرورش، معلمان و دانش آموزان از بودجه و اعتبار، خالی باشد چه توقعاتی از آنها در رقابت با آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته و حتی همسایه داریم؟
بودجه کشور را به «فرزندان این ملت» اختصاص دهیم تا نتایج شیرین آن را در گذر زمان به تماشا بنشینیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها