چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 1 شهریور 1402 ، 56 : 17

کد خبر : 27059

از 0 نفر 0

ادعای وزیر ارتباطات :

می‌توانیم بساط فیلترشکن فروشی را جمع کنیم

می‌توانیم بساط فیلترشکن فروشی  را جمع کنیم

آرزو می‌کنم هیچ ایرانی برای هیچ نیازی سراغ فیلترشکن نرود

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، عیسی زارع‌پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع درباره بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای افراد و کسب‌وکارهای مجازی با تسلیت ایام ماه صفر و شهادت امام حسن‌(ع) گفت: امیدوارم امسال اربعین باشکوهی پیش رو داشته باشیم. یک خبر خوب درخصوص اربعین برای زائران حسینی دارم؛ با تلاشی که همکاران ما انجام دادند و با تعامل خوب وزیر ارتباطات عراق هم سیم‌کارت‌های عراقی و هم اینترنت عراقی و هم رومینگ اپراتورهای داخلی امسال ارزان‌تر و با کیفیت‌تر نسبت به سال گذشته در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.+ تحلیل خبر

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، عیسی زارع‌پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع درباره بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای افراد و کسب‌وکارهای مجازی با تسلیت ایام ماه صفر و شهادت امام حسن‌(ع) گفت: امیدوارم امسال اربعین باشکوهی پیش رو داشته باشیم. یک خبر خوب درخصوص اربعین برای زائران حسینی دارم؛ با تلاشی که همکاران ما انجام دادند و با تعامل خوب وزیر ارتباطات عراق هم سیم‌کارت‌های عراقی و هم اینترنت عراقی و هم رومینگ اپراتورهای داخلی امسال ارزان‌تر و با کیفیت‌تر نسبت به سال گذشته در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد: از ابتکار ریاست مجلس شورای اسلامی برای برگزاری جلسات نظارتی روز سه‌شنبه تشکر می‌کنم که فرصتی را برای تعامل وزرا با نمایندگان فراهم کرده است. ما در دو سال گذشته تلاش گسترده‌ای برای نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در لایه‌های مختلف انجام دادیم. در چهار لایه دسترسی، تجمیع شبکه‌های استانی و شهری، شبکه مادر مخابراتی و دروازه‌های ورودی اینترنت به کشور اقدامات زیادی انجام شده است. در لایه ورودی اینترنت کشور در دو سال گذشته ما سعی کردیم منابع ورودی را تنوع بخشیده و میزان اینترنت ورودی را بیش از دو برابر نیاز کشور تأمین کنیم.
زارع‌پور در ادامه تاکید کرد: اکنون بیش از دو برابر منابع کشور ظرفیت داریم. در لایه هسته مادر از ابتدای دولت تا به امروز ۵۰ درصد به ظرفیت شبکه مادر اینترنت کشور با اتکا به تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی افزوده است و تا پایان سال این ظرفیت دو برابر و تا پایان دولت به سه برابر خواهد رسید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد: تعداد قطعی‌ها و تعداد لینک‌های اشباع کاهش پیدا کرده و این نشانگر روند توسعه در زیرساخت‌های اینترنت کشور است. برای ترافیک داخلی نیز ما نقاط تبادل ترافیک داریم که این نقاط تبادل‌کننده ترافیک داخلی
هستند.
از ابتدای دولت این نقاط توسعه پیدا کرده و بیش از سه برابر افزایش یافته است. در لایه تجمیع نیز که در اختیار شرکت مخابرات است تلاش‌هایی صورت گرفته اما کافی نیست. تعداد لینک‌های اشباع شده در شبکه داخل شهرها و استان‌ها افزایشی بوده است. در بخش‌هایی از استان‌ها مشکل جدی وجود دارد که در تلاش هستیم تا پایان سال مرتفع شود.وی در ادامه تاکید کرد: در لایه دسترسی که به فاصله بین گوشی با اولین بی تی اس باز می‌گردد کارهای بزرگی در دو سال گذشته شروع شده است. ان شاءالله یک حرکت جهشی برای توسعه نسل پنجم اینترنت تلفن همراه در کشور اتفاق خواهد افتاد.
وی ادامه داد: در حوزه ارتباطات ثابت مهم‌ترین پروژه‌ای که دنبال می‌کنیم پروژه ملی فیبر نوری است که قریب به ۱۰ سال پیش باید آغاز می‌شد اما ما براساس برنامه‌ریزی در تلاش هستیم تا ظرف سه سال این امکان را فراهم کنیم.
زارع‌پور اضافه کرد: در بحث شاخص‌های کیفی شبکه هم سامانه‌های مدیریتی ما در داخل و هم مراجع بین‌المللی رویه رو به بهبود را نشان می‌دهند. شاخص‌های کیفی شبکه طی سه سال گذشته رو به بهبود بوده و از نظر سرعت رو به افزایش بوده و از نظر میزان تأخیر و نوسان تأخیر که مردم را آزرده می‌کند کاهشی بوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند و می‌پذیریم کار نشده فراوان است. اما چالش‌های پیش روی ما زیاد است و یکی از آن‌ها تعدد مراکز تصمیم گیر است که باعث بار در شبکه شده است و ما در تلاشیم به شکل متوازن رشد داشته باشیم. بعضاً انتظار می‌رود با ابزارهای فنی انتظارات را برآورده کنیم. به عنوان مثال در همین بحث قطعی اینترنت در جریان کنکور سراسری انتظاراتی وجود دارد که با مقاومتی که انجام شد این اتفاق انجام نشد اما در سال‌های گذشته این اتفاق افتاد. باید موضوعات مشخصی در حوزه فنی تصمیم‌گیری کند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه مصادیق مجرمانه ما مجری تصمیمات این کارگروه هستیم. اما پاسخگویی و تبعات تصمیمات این کارگروه با ماست و ما معتقدیم تا جایی که ممکن است باید از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده
کرد.
موضوع ساماندهی فیلترشکن‌ها و مواجه شدن با سوداگری فیلترینگ نیز از جمله همین موضوعات است که معتقدیم راهکار جمع‌آوری آن صرفاً فنی نیست. مدیریت این موضوع نیازمند یک قانون مشخص است که من آن را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم خواهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: بنده معتقد هستم که می‌توانیم بساط فیلترشکن فروشی را جمع کنیم. البته آرزو می‌کنم هیچ ایرانی برای هیچ نیازی سراغ فیلترشکن نرود و برنامه خود را برای این موضوع عرض خواهم کرد. همچنین دفاع از حقوق ایران در مقابل تحریم‌ها موضوع دیگری است که باید به آن بپردازیم. ما در مدت اخیر با تحریم بیش از
۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد توسط کسانی که مدعی دفاع از حقوق مردم هستند مواجهیم و حل این موضوع نیازمند رایزنی در سطح مراجع بین‌المللی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: حملات سایبری در سال‌های اخیر افزایش یافته است. حملات هدفمند به زیرساخت‌ها بیش از ۲۰ برابر شده است. البته همکاران مجاهد من بخش زیادی از این حملات را دفع کرده‌اند اما حتی بخش کوچکی از این موضوعات مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند و ما بخش توسعه ابزارهای مقابله با آن را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین مسئله بعدی که ما با آن روبرو هستیم که با کلیدواژه اختلال و جنگ روانی مطرح می‌شود، جلوه دادن قطعی‌های فراگیر است.

تحلیل خبر

اختیار با طعم آرزو

وحید جعفری زاده - دانشجوی دکترای مهندسی کامپیوتر

شرایط و ساختار تصمیم گیری در کشور ما به گونه‌ای است که وزیر ارتباطات به عنوان مقام عالی و متولی تصمیم گیری و تصمیم سازی در حوزه ارتباطات، زیرساخت و داده کشور چیزی را که علی‌القاعده باید درید او باشد، آرزو می‌کند! در گفته‌های وزیر ارتباطات چندین نکته قابل تأمل و توجه است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
1- امروز لاجرم عامه مردم، معایب استفاده از فیلترینگ را می‌دانند. از منظر فنی، فیلترشکن ترافیک داده‌ای که بین کاربر به عنوان سرویس گیرنده و سرورهای میزبان به عنوان سرویس دهنده رد و بدل می‌شود را به یک مقصد واسط می‌فرستد تا به این صورت فیلترینگ را دور بزند؛ از همین رو به دلیل تبدیل بخشی از ترافیک داخلی به ترافیک بین الملل، هزینه‌های ارزی کشور افزایش می‌یابد، امنیت و حریم خصوصی کاربران مورد تهدید قرار می‌گیرد، سوداگری و معاملات غیرقانونی افزایش پیدا می‌کند، جرائم سایبری افزایش می‌یابد و بخشی از انرژی و توان پلیس فتا و دستگاه قضا صرف این جرائم و مسائل مرتبط می‌شود، هزینه‌های مصرفی خانوارها افزون می‌گردد، دسترسی به محتواهای نامناسب و غیراخلاقی تسهیل می‌شود، نارضایتی عمومی کاربران افزایش می‌یابد و... . بدون شک هیچ کاربری حداقل به دلیل دردسرهای اتصال، کندی سرعت و استفاده از فیلترشکن، به صورت عادی تمایلی به استفاده از فیلترشکن ندارد، اما فیلتر کردن غیرمعقول و شدید، کاربران را به این سمت سوق داده است.
2- زارع پور مدعی است توانایی جمع کردن بساط فروش فیلترشکن را داراست. با توجه به قوانین و در حیطه وظایف، اتفاقاً یکی از موثرترین و پررنگ‌ترین نقش‌ها را در این زمینه، خود او و مجموعه تحت امرش می‌تواند ایفا کند، اما اینکه چرا اقدامی در این زمینه انجام نمی‌شود جای سؤال دارد. بسم الله شروع کند! اگر می‌توانسته چرا تا کنون شروع نکرده؟ آیا اختیارات او محدود است؟ آیا اهرم یا اهرم‌هایی جلوی او را سد کرده‌اند؟ آیا همکاری لازم بین نهادهای ذی ربط در این زمینه انجام نمی‌شود؟ یا ...؟ هر چه هست، آنچه که به وضوح دیده می‌شود این است که سوداگران فروش فیلترشکن به راحتی، به وفور و بدون ترس اقدام به فروش فیلترشکن می‌کنند و سودهای کلان به جیب می‌زنند.
3- در بخشی از سخنان وزیر ارتباطات، به افزایش تعداد حملات سایبری به زیرساخت‌های کشور اشاره شده، نکته جالب این است که یکی از معایب رواج فیلترشکن‌ها، افزایش آسیب‌پذیری نسبت به حملات سایبری است. عدم آگاهی یا عدم توجه کاربران در رعایت نکات امنیتی، می‌تواند باعث سوءاستفاده متخاصمان سایبری از کاربران شود. همچنین در حملات ممانعت از سرویس توزیع شده (DDoS) وجود دیوایس‌های زامبی (Zombie) که غالباً همین موبایل‌ها و کامپیوترهای کاربران است، نقش اساسی دارد که بدیهی است استفاده از فیلترشکن، فضا را برای متخاصمان مهیاتر می‌کند. پس بخشی از دیگر مشکلاتی که وزیر به آنها اشاره کرده مانند حمله به زیرساخت‌ها و کیفیت سرویس نیز متأثر از فیلترینگ است.
4- آنچه وزیر جوان به عنوان آرزو مطرح کرده، حتی در یک فاصله زمانی کوتاه دست نیافتنی نیست؛ اما یک شرط دارد، اینکه محدودیت و فیلترینگ غیرضروری حذف شود؛ در این صورت علاوه بر اینکه معضلات و مسائلی که به واسطه فیلترینگ و استفاده مردم از فیلترشکن ایجاد شده، از بین خواهد رفت، آرزوی ایشان نیز رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت. البته وزرا و حتی روسای جمهور نیز بارها در این زمینه گفته‌اند که اختیار تصمیم گیری در این بخش را ندارند؛ همین است که باعث می‌شود مسئله‌ای که علی‌القاعده باید جزء اختیارات آنها باشد، این گونه از زبان وزیر ارتباطات در قالب آرزو بیان شود!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها