چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 4 شهریور 1402 ، 11 : 17

کد خبر : 27067

از 0 نفر 0

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت:

گردشگری سلامت باید تبدیل به یک عزم ملی شود

گردشگری سلامت باید تبدیل به یک  عزم ملی شود

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت با بیان اینکه زمینه‌های گسترش توسعه گردشگری سلامت در ایران به صورت کامل فراهم است، گفت: گردشگری سلامت باید تبدیل به یک عزم ملی شود.+ تحلیل خبر

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت با بیان اینکه زمینه‌های گسترش توسعه گردشگری سلامت در ایران به صورت کامل فراهم است، گفت: گردشگری سلامت باید تبدیل به یک عزم ملی شود.
محمد حسین نیکنام مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سؤال که علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، اقدامات ایران در گردشگری سلامت به نتیجه مطلوب نرسیده و برخی کشورها از جمله ترکیه در این زمینه از ما پیشی گرفته‌اند، علت این امر چیست؟ گفت: زمینه‌های گسترش توسعه گردشگری سلامت در ایران به صورت کامل فراهم است.وی ادامه داد: شهرت ایران نیز در توانمندی در حوزه درمان روز به روز بیشتر می‌شود. اما موضوع گردشگری سلامت باید تبدیل به یک عزم ملی شود و همه بخش‌های نظام دست به دست هم داده و هماهنگ با هم این کار را پیش ببرند.
مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت تصریح کرد: باید هماهنگی‌ها در این خصوص ارتقا پیدا کند فهم اهمیت این قضیه و ابعاد مختلف آن قدم اولی است که باید برداشته شود. همچنین عزم ملی و هماهنگی در این خصوص نیاز است.

تحلیل خبر

مولفه های افق توسعه گردشگری سلامت

وحید جعفری زاده 

توسعه گردشگری سلامت، می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند، اما باید دید چه زمینه‌ها و پیش نیازهایی برای این منظور لازم است و در حال حاضر کشور ما چه وضعیتی در این پیش نیازها دارد و آیا واقعاً آنطور که مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت گفته زمینه گسترش توسعه گردشگری سلامت در ایران به صورت کامل فراهم است؟
یکی از مهمترین مواردی که به عنوان پیش نیاز اساسی در گردشگری سلامت محسوب می‌شود، زیرساخت‌ها و امکانات سخت‌افزاری مانند تعدد بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، تجهیزات پزشکی، ابزارها و ادوات تخصصی و به روز و... است. در این زمینه شاید بتوان گفت وضعیت نسبتاً قابل قبولی داریم و طی سالیان اخیر با رشد سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در کنار توسعه زیرساخت‌های دولتی وضعیت بهتر شده اما قطعاً برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت در منطقه و جهان و رقابت با دیگر کشورها، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و لاجرم باید توسعه در این بخش را ادامه دهیم.
فاکتور دیگر مؤثر در این زمینه وجود کادر درمان قدرتمند و سرآمد است؛ مؤلفه‌ای که علت تقویت کشور ما در طول سالیان اخیر بوده و شاید بتوان گفت علت اصلی جذب گردشگران به ایران بوده است. با توجه به وجود کشورهای متمول در منطقه که به ویژه ظرف چند سال اخیر نشان داده‌اند سودای برندسازی در مباحث گردشگری را در سر دارند و قطعاً می‌توانند در تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری گوی سبقت را از ما بربایند، بزرگترین برگ برنده ایران در مقابل آنها، همین کادر درمان حاذق و توانمند است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر با توجه به شرایطی که در کشور به وجود آمده، بسیاری از پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان اقدام به مهاجرت از کشور کرده‌اند. در این زمینه نیز مقامات وزارت بهداشت، اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و دیگر دست‌اندرکاران بارها هشدار داده‌اند و کمبود پزشک و کادر درمان در آینده نزدیک را به عنوان یک بحران بالقوه گوشزد کرده‌اند.
مورد بعدی، کیفیت‌بخشی به خدمات بهداشتی، درمانی و سلامت است. ارائه امکانات رفاهی به متقاضیان، تلاش برای به حداقل رساندن زمان معطلی ارائه خدمات، استفاده از تکنولوژی‌های روز، ارائه خدمات آنلاین مانند رزرو نوبت و ارائه پاسخ و ارتباط آنلاین با پزشکان و کادر درمان، تسلط کادر درمان و سایر دست‌اندرکاران به زبان‌های بین المللی و فنون برقراری ارتباط و... از جمله مواردی است که می‌تواند در کیفیت‌بخشی به خدمات حوزه سلامت مؤثر باشد.
علاوه بر موارد گفته شده، مسائل جنبی نیز در توسعه گردشگری سلامت تاثیرگذار است، مواردی همچون سیستم حمل و نقل مناسب و به روز، وجود هتل‌ها و اماکن اسکان مناسب برای بیماران و همراهان، تبلیغات هدف‌دار و گسترده برای معرفی و جذب گردشگر، تسهیل امکانات دولتی برای متقاضیان مانند صدور ویزا و امکان بهره‌مندی از حساب‌ها و پرداخت‌های بین المللی و... همگی جزء مواردی است که برای توسعه گردشگری سلامت باید مدنظر باشد.
به‌هرحال دنیا در حال تغییر است و رقبا در اطراف ما - مانند ترکیه - نیز به اهمیت و جذابیت گردشگری سلامت به خوبی واقفند و تلاش می‌کنند با برندسازی و ایجاد زمینه‌های لازم، خود را به عنوان قطب گردشگری سلامت تثبیت کنند. مهاجرت پزشکان و کادر درمان به این کشورها نیز بخشی از تلاش همین رقبا برای توسعه گردشگری سلامت است. بنابراین باید بدانیم اگر در این زمینه تعلل کنیم، به زودی قافیه را در گردشگری سلامت منطقه به رقبا خواهیم باخت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها