دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 5/20/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 11 شهریور 1402 ، 14 : 16

کد خبر : 27091

از 0 نفر 0

خطیب جمعه قم:

خداکند آنچه امروز در بانک‌ها اتفاق می‌افتد ربا نباشد چرا که ربا اعلام جنگ با خداست

خداکند آنچه امروز در بانک‌ها  اتفاق می‌افتد ربا نباشد چرا که ربا  اعلام جنگ با خداست

خطیب جمعه قم گفت: ای کاش تصویب‌کنندگان قانون بانکداری بدون ربا دنباله کار را می‌گرفتند که امروز بانک‌های بدون ربای ما به برخی از بانک‌های رسمی دولتی محدود نمی‌شد، خداکند آنچه امروز در بانک‌ها اتفاق می‌افتد ربا نباشد؛ چراکه آیاتی که درباره با ربا آمده است تکان دهنده است و ربا اعلام جنگ با خداست.+ تحلیل خبر

خطیب جمعه قم گفت: ای کاش تصویب‌کنندگان قانون بانکداری بدون ربا دنباله کار را می‌گرفتند که امروز بانک‌های بدون ربای ما به برخی از بانک‌های رسمی دولتی محدود نمی‌شد، خداکند آنچه امروز در بانک‌ها اتفاق می‌افتد ربا نباشد؛ چراکه آیاتی که درباره با ربا آمده است تکان دهنده است و ربا اعلام جنگ با خداست.
به گزارش ایسنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در نماز جمعه قم که در مصلی برگزار شد، گفت: امروز با روز بانکداری اسلامی مصادف است، سال 1362 قانونی تحت عنوان بانکداری بدون ربا تصویب شد که به تصویب‌کنندگان این قانون تبریک عرض می‌کنم اما ای کاش این تصویب‌کنندگان دنباله کار را می‌گرفتند که امروز بانک‌های بدون ربای ما به برخی از بانک‌های رسمی دولتی محدود نمی‌شد، خداکند آنچه امروز در بانک‌ها اتفاق می‌افتد ربا نباشد، ولی آیاتی که درباره با ربا آمده است تکان دهنده است و ربا اعلام جنگ با خداست، در قرآن آمده است: "ای کسانی که ایمان آوردید رباخواری نکنید" این تنها متوجه بانک‌ها نیست بلکه متوجه اشخاص هم هست، اشخاصی که شغلشان رباخواری است، انسان‌های فقیر را پیدا می‌کنند و با قرض دادن پول به آنها، چند برابر آن را دریافت می‌کنند.

تحلیل خبر

بالاخره در جنگ با خدا هستیم یا نه؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

اینکه امام جمعه محترم قم گفته‌اند: «خدا کند آنچه امروز در بانک‌ها اتفاق می‌افتد ربا نباشد چرا که ربا اعلام جنگ با خداست» می‌گوییم بالاخره در بانک‌ها آنچه عمل می‌شود، ربا هست یا نیست؟! نمی‌شود مردم را در شک و شبهه نگه داشت و در حلال و حرام بودن فعل بانک‌ها با اگر و اما جلو رفت.
عملکرد بانک‌ها همه با عدد و رقم کاملاً روشن و مشخص است و در چهل و چند سال گذشته تاکنون، همین رویه معمول بوده است. اگر ربا بوده، چرا مانع آن نشدید و گذاشتید تا کل ملت آلوده به گناه و حرام الهی شوند و لقمه حرام در جامعه ترویج پیدا کند و اگر حلال و طیب و طاهر است چرا مردم را در شک می‌اندازید. مگر «جنگ با خدا» حرف کوچک و ساده‌ای است و اصلاً مگر بدتر و بالاتر از جنگ با خدا داریم؟! چرا تکلیف مؤمنین و افرادی که مقید به مسائل شرعی هستند را روشن نمی‌کنید؟ آیا می‌دانید این حرف‌ها برای مؤمنین آزاردهنده است و آنها را زیر منگنه و فشار دنیوی و اخروی قرار می‌دهد؟
مردم در قبال «ربا» دو دسته‌اند: یا حرام بودن ربا را قبول دارند و به آن پایبند هستند یا اصولاً این حرف‌ها را قبول ندارند. اگر جزء دسته اول باشند در بلاتکلیفی و آزار روحی و روانی و تعارض اعتقادی قرار می‌گیرند و اگر جزء دسته دوم باشند این سخنان را به استهزاء و سخره می‌گیرند و برای این حرف‌ها ارزش قائل نیستند.
آنچه تاکنون از برخی مراجع تقلید شنیده شده، اعتراض آنها به بانک‌ها در همین خصوص بوده ولی متاسفانه هیچ پاسخ مثبتی در قول و فعل به آنها داده نشده است.
جالب است که در بانک‌های برخی کشورهای پیشرفته سود بانکی با نرخ بهره منفی است. یعنی برای ترغیب شهروندان به دریافت وام و فعالیت اقتصادی، علاوه بر اصل پول، مقداری سود هم در اختیار آنها می‌گذارند تا باعث رونق اقتصادی شوند.
خبرگزاری میزان در تاریخ 13/6/1400 به نقل از روزنامه خراسان نوشت: چهار کشور سوئیس، سوئد، دانمارک و ژاپن به ترتیب با نرخ بهره منفی 75 صدم درصد، منفی 25 صدم درصد، منفی 65 صدم درصد و منفی یک دهم درصد، وام به افراد می‌دهند. همچنین در 12 کشور اروپایی نرخ بهره صفر می باشد که شامل کشورهای اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، آلمان، فرانسه، فنلاند، بلژیک، قبرس، یونان، لیتوانی، لوکزامبورگ و بلغارستان می شود. این کشورها مصداق واقعی قرض الحسنه بانکی را به نمایش گذاشته اند.خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها