چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 12 شهریور 1402 ، 31 : 19

کد خبر : 27095

از 0 نفر 0

تغییر دوباره قیمت خودرو

تغییر دوباره قیمت خودرو

قیمت‌های جدید به‌زودی اعلام می‌شود

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی فهرست قیمت‌های جدید خودرو بر اساس صورت‌های مالی، آپشن ها و نرخ تورم جدید است و فهرست کامل به زودی به شورای رقابت ارسال می‌شود.+ تحلیل خبر

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی فهرست قیمت‌های جدید خودرو بر اساس صورت‌های مالی، آپشن ها و نرخ تورم جدید است و فهرست کامل به زودی به شورای رقابت ارسال می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی قیمت‌های جدید انواع خودرو برای یکدست سازی و همسان سازی نرخ‌ها است.
در واقع با توجه به اینکه قیمت برخی از خودروها با آپشن های کمتر و قدیمی‌تر از قیمت خودروهایی با آپشن های بیشتر و جدیدتر، بالاتر تعیین شده بود، سازمان حمایت مجدد در حال بررسی قیمت‌ها بر اساس صورت‌های مالی و هزینه‌های جدید، آپشن های جدید و نرخ تورم جدید است.
از سویی دیگر به دلیل اینکه قیمت ۴ محصول سایپا نیز همچنان تعیین نشده، قیمت این محصولات نیز در این لیست جدید در حال بررسی است.
البته هنوز فهرست کامل قیمت‌ها برای بررسی و تأیید نهایی به شورای رقابت ارسال نشده و تنها بخشی از قیمت‌ها به کارگروه تخصصی خودروی شورا ارسال شده است.

تحلیل خبر

 افزایش قیمتی که نقطه پایان ندارد!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

خودروسازان براساس برنامه سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، مجدداً دنبال افزایش قیمت جدید خودروها هستند. استدلال آنها هم بر مبنای صورت‌های مالی، آپشن های جدید و نرخ جدید تورم است.
تقریباً در تمام کشورهای جهان، بازار رقابت خودرو به چند کارخانه خودروساز داخلی محدود نیست بلکه واردات خودرو از سایر کشورها و تولیدات داخل آنها، در فضایی آزاد با هم رقابت می‌کنند. در این رقابت هم قیمت کنترل و تعدیل می‌شود و هم کیفیت‌ها رو به فزونی می‌رود و هر دوی اینها به نفع مصرف کننده یعنی مردم است.
اما در کشور ما در چهل سال گذشته تاکنون چند خودروساز داخلی به صورت انحصاری، کل بازار را در قبضه خود گرفته‌اند و هر طور بخواهند «قیمت‌ها» و «کیفیت» را تغییر می‌دهند و کسی مزاحم و مانع آنها نیست. در این شیوه انحصاری، ضرر آن متوجه چه کسانی است؟ مصرف‌کنندگان. به نحوی که مصرف کننده مجبور است فقط میان چند خودرو داخلی یکی را انتخاب کند و لذا
«قیمت نجومی» و «کیفیت نازل» بر او تحمیل می‌شود.
یعنی هم مالش با افزایش قیمت خودرو از دستش می‌رود و هم جانش به خاطر کیفیت ضعیف خودروها در معرض تهدید و خطر قرار می‌گیرد.
اگر در کشور ما نیز همانند کشورهای دیگر دروازه واردات انواع خودروهای خارجی را باز می‌گذاشتند، خودروسازان داخلی مجبور می‌شدند در یک رقابت واقعی، هم کیفیت خودروهای تولیدی خود را بالا ببرند و هم قیمت آنها را، تند و تند افزایش ندهند. آیا این ظلم به مردم نیست که قیمت یک خودرو بی‌کیفیت مثل پراید را طی دو دهه از 5 میلیون تومان به 300 -400 میلیون تومان برسانند؟ متاسفانه سایر خودروها هم قصه مشابهی دارند.
این حرکت ضعیف مجلس و دولت هم که تعداد بسیار کمی خودرو وارداتی، آن هم دست دوم، با تاخیرهای مکرر می‌خواهند وارد کشور کنند فقط برای خالی نبودن عریضه است وگرنه قاعده و شیوه کارآمد واردات خودرو، این‌چنین نیست.
اینکه گفته می‌شود برای حمایت از تولیدکنندگان خودرو در داخل، نباید واردات شایسته و قابلی از کشورهای قوی داشته باشیم تاکنون چه نتیجه‌ای داشته است به جز افزایش نجومی قیمت‌ها با پایین‌ترین کیفیت‌ها؟!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها