چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 27 شهریور 1402 ، 53 : 16

کد خبر : 27132

از 0 نفر 0

وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

سال تحصیلی با ۱۶ و نیم میلیون دانش‌آموز آغاز می‌شود

سال تحصیلی با ۱۶ و نیم میلیون دانش‌آموز آغاز می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مرحله ارتقای رتبه‌بندی، اصلاح آیین‌نامه آن و حرکت به سمت تضمین کیفیت در چارچوب رتبه‌بندی معلمان هستیم و امسال سال تحصیلی جدید را نیز با شعار مدرسه قوی، ایران قوی با بیش از ۱۶ میلیون و نیم دانش‌آموز آغاز خواهیم کرد.+ تحلیل خبر

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مرحله ارتقای رتبه‌بندی، اصلاح آیین‌نامه آن و حرکت به سمت تضمین کیفیت در چارچوب رتبه‌بندی معلمان هستیم و امسال سال تحصیلی جدید را نیز با شعار مدرسه قوی، ایران قوی با بیش از ۱۶ میلیون و نیم دانش‌آموز آغاز خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضامراد صحرایی در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش اظهار کرد: مدیران مدارس از آن جهت راهبردی‌ترین مدیران کشور هستند که در سند تحول بنیادین مدرسه به عنوان نقطه اتکا دولت و ملت و کانون محله در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تحول از مدرسه آغاز می‌شود، افزود: امروز کلید اقتدار کشور در مدارس زده می‌شود و هر مدرسه یک ایران بزرگ است و مدارس نگهدارنده گوهربارترین ثروت کشور هستند. اقتصاد شکوفا، فرهنگ فرهیخته و جامعه پویا از مدرسه آغاز می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سالی که گذشت با وجود همه فراز و نشیب‌ها، سالی پربار و نیکو بود. اقدام راهبردی دولت اجرای رتبه‌بندی پس از ۱۰ سال بود و معلمان همت و حمایت دولت در تخصیص بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان به این طرح را فراموش نخواهند کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: طرح شهید محمودوند با هدف شناسایی بازماندگان از تحصیل اجرا شد که بیش از ۲۴۰ هزار بازمانده از تحصیل شناسایی و حدود ۷۰ هزار نفر از آنها به مدرسه بازگشتند و این مسیر ادامه دارد. همچنین طرح شهید همت با هدف آموزش مستمر معلمان ابتدایی مدارس دولتی اجرا شد.
جمع‌آوری هزار مدرسه کانکسی در ۲ سال نخست دولت
به گفته صحرایی، در ۲ سال نخست دولت، هزار و صد مدرسه کانکسی و خشتی و گلی جمع‌آوری و مدارس نوساز با کیفیت تحویل مناطق روستایی، مرزی و عشایری شد. همچنین هزار مدرسه با کمک بنیاد برکت ساخته شد و هزار مدرسه نیز بازسازی شد.
دانش‌آموزان تیزهوش که به دلیل تنگنای مالی از رفتن به مدرسه سمپاد بازمی‌ماندند با کمک دولت و شخص رئیس‌جمهور، تا ۴ دهه تحصیل آنها در مدارس رایگان شد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین ۳ میلیون جلد کتاب برای دانش‌آموزان مناطق محروم توسط کانون ارسال شد و بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی در مدارس ابتدایی مناطق محروم برپا شد.
ضریب تأثیر ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصد امتحانات نهایی توانست غول کنکور را به چالش بکشد
صحرایی گفت: سه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضریب تأثیر ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصد امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان اهمیت بسیاری دارد و توانست غول کنکور را به چالش بکشد، نشان داد که برای اجرای کارهای بزرگ اگرچه بودجه لازم است اما شرط کافی نیست.
وی ادامه داد: مدیران مدارس ۵ هزار و ۵۰ شعبه امتحانات نهایی را مدیریت کردند، آزمونی برگزار کردند که کسی در آن خدشه‌ای وارد نکرد. اکنون آماده اجرای این کار بزرگ و برگزاری امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم برای پذیرش در کنکور سراسری هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۷۵ هزار معلم جدید جذب شده‌اند، عنوان کرد: آموزش و پرورش سالی را آغاز می‌کند که بیش از ۲۰۰ هزار معلم کسری دارد، این کسری ناگهان ایجاد نشده اما با اصلاح نظام جذب و استخدام به گونه‌ای تلاش کردیم که امسال در شهرهای مختلف کشور بیش از ۵۰۰ گروه ارزیابی فعال بودند.
صحرایی ادامه داد: سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان از دیگر اقدامات است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی تصویب شده که کارشناسان حوزه، آن را سند تحول بنیادین آموزش معلمان و تربیت آنها نامیده‌اند. از سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت و شناسایی استعدادهای معلمی را از دبیرستان‌ها آغاز خواهیم کرد.
وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: در این خصوص فقط منتظر دستور نهایی شما رئیس‌جمهور برای تأمین فضای فیزیکی هستیم، در دولت‌های گذشته فضاهای بسیاری از آموزش و پرورش گرفته شده است که یا باید آنها را بازگرداند و یا تأمین کرد.
یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس اولی داریم
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره اقدامات درخصوص بازگشایی مدارس اظهار کرد: امسال با شعار مدرسه قوی، ایران قوی میزبان بیش از ۱۶ میلیون و نیم دانش‌آموز خواهیم بود. در این میان ورود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی امیدآفرین است.

تحلیل خبر

این 5/16 میلیون نفر

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

آمار 5/16 میلیون نفری دانش آموزان کشور نشان می‌دهد که هیچ وزارتخانه‌ای به اندازه آموزش و پرورش، جمعیت کودک، نوجوان و جوان را که آینده‌ساز کشورند، تحت پوشش ندارد. این جمعیت وسیع و گسترده که پتانسیل و استعدادهای اصلی کشور هستند، اگر خوب و شایسته مدیریت شوند و آموزش‌های علمی پایه و پرورش‌های اصولی و صحیح را فراگیرند، امید فراوانی به تغییر و تحولات و پیشرفت کشور در همه ابعاد و سطوح را فراهم می‌آورند. برای رسیدن به چنین آینده درخشانی باید آموزش و پرورش دارای امکانات علمی، آزمایشگاهی، سمعی و بصری، چند رسانه‌ای، فضاهای آموزشی استاندارد، امکانات ورزشی و تفریحی نشاط آور، آموزگاران، مربیان، دبیران و مدیران قوی و کارآمد و آشنا با دست آوردهای علمی روز، برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات آزاداندیشی و گفت و گو با تکیه بر استدلال، آموزش فهم دینی و فرهنگی عمیق و به دور از افراط و تفریط و خرافات، اردوها و مسافرت‌های علمی درون کشوری و برون کشوری با مشارکت دولت و خانواده‌های دانش‌آموزان، حضور گسترده در مسابقات علمی بین المللی و ... بوده و در بهترین حالات انجام گیرد چرا که هیچ سرمایه‌گذاری در کشور مهمتر از سرمایه گذاری بر نیروی انسانی و به ویژه بر دانش‌آموزان و دانشجویان نیست و از میان آنهاست که دانشمندان، مخترعین، مکتشفین، اندیشمندان و نخبگان ظهور می‌یابند و می‌توانند در آینده، ایران و حتی جهان را متحول سازند و بر شهپر پیشرفت نشانند.
متاسفانه ما در ابتدایی‌ترین امکانات فوق که فضای آموزشی استاندارد است درمانده‌ایم و مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که آمار زیادی از مدارس سنگی، مدارس کپری، مدارس کانکسی، مدارس فرسوده و ناایمن و مدارس با متراژ کم و فاقد استانداردهای لازم داریم. در خبر دیروز روزنامه طلوع به نقل از استاندار کهگیلویه و بویراحمد آمده بود که تعداد 485 مدرسه سنگی در این استان داریم! تازه این آمار «یک» استان است. این دانش آموزانِ بدون امکانات، فرزندان این مملکت هستند و باید همه امکانات کشورشان، در خدمت آنها باشد تا بتوانند نشو و نما کنند و استعدادهایشان نسوزد. اولویت کمک به اینهاست... اما ما فرسنگ‌ها با آنچه که برشمردیم فاصله داریم...


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها