دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 5/20/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 17 مهر 1402 ، 25 : 17

کد خبر : 27192

از 0 نفر 0

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی:

با جوانان با ابزار جدید صحبت کنید

با جوانان با ابزار جدید صحبت کنید

شخصیتی که اهل فکر و دانش است و مسائل جهانی را می‌فهمد نباید از رسانه فرار کند

معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، ضمن ارائه توصیه‌هایی عملی به رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه، تاکید کرد بدون همسایگان نمی‌توانیم حضور موفقی در جهان داشته باشیم+ تحلیل خبر

معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، ضمن ارائه توصیه‌هایی عملی به رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه، تاکید کرد بدون همسایگان نمی‌توانیم حضور موفقی در جهان داشته باشیم
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دومین روز از نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه، میزبان حجت‌الاسلام محسن قمی معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری بود.
وی در نشستی با رایزنان فرهنگی مدعو، تاکید کرد که بخش بزرگی از مشکلات در حوزه‌های مختلفی همچون سیاسی، اقتصادی و امنیتی، در حسن همسایگی حل می‌شود و ادامه داد: اهتمام به سیاست همسایگی در دولت‌های قبلی وجود داشت اما در دولت فعلی به صورت عملی مورد توجه قرار گرفت. سفرهای متعدد رئیس‌جمهوری به کشورهای همسایه و سفر روسای کشورهای همسایه به ایران و تشکیل کمیسیون‌های مشترک و رفت و آمدها باعث شده که امروز نتایج سیاست همسایگی، بروز و ظهور بهتری پیدا کند.حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی با بیان اینکه در سیاست همسایگی نباید فقط به همسایه بودن توجه می‌کنیم، گفت: باید منطقه‌ای فکر کنیم و جهانی عمل کنیم. حوادث جهانی را بی دخالت در مسائل منطقه‌ای ندانیم. همچنان که منطقه‌ای کار می‌کنیم نگاهی به تحولات جهانی نیز داشته باشیم.وی تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را ودیعه رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و ادامه داد: تشکیل این سازمان، جزو منویات و پیگیری‌های ایشان بوده است. از تصویب اولیه تا انتخاب اعضای شورا با پیگیری‌های مقام معظم رهبری صورت گرفته است. این موضوع، یک سرمایه بزرگ برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و باید قدر این سازمان را دانست.
با جوانان با ابزار جدید صحبت کنید
معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری مساله مهم دیگر امروز جامعه را، توجه به جوانان بیان کرد و گفت: جوانان قوه محرکه جامعه هستند. در هر جامعه‌ای جوانان به میدان بیایند مشکل آن، حل می‌شود. چراکه جوان حقیقت‌جو و حقیقت‌طلب است. باید فکری به حال جوانان کنیم. یکی از تغییراتی در ذائقه جوانان ایجاد شده، تغییر در ذائقه فرهنگی است. قبلاً جوانان کتاب می‌خواندند اما الان در شبکه‌های مجازی مطالعه می‌کنند. اینان مخالف نیستند که مطالب اسلامی را برایشان بیان کنیم. ضدیتی با اسلام ندارند اما می‌گویند با ابزار جدید اینها را بیان کنید نه با ابزار سنتی.
وی ادامه داد: در فضای مجازی متناسب با ذائقه آنها باید حرف خود را بگوییم. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم کارهای زیادی کرده است اما تا وضع مطلوب فاصله دارد. شبکه‌هایی با نگاه نو و مدرن ایجاد کنیم اما محتوای آن، تبلیغ دین باشد. جوانان از ما این انتظار را دارند.
حجت‌الاسلام قمی با تاکید بر اینکه، جوانان فضای مجازی را به عنوان ابزار نگاه نمی‌کنند بلکه آن را محیط زندگی و زیست بوم می‌بینند، افزود: باید به این موضوع اعتراف کنیم که اگر یکسری از جوانان به گروهک‌هایی همچون القاعده و داعش گرایش پیدا کردند به این دلیل بوده است که ادبیات انقلاب اسلامی را برای آنان، درست بیان نکردیم. فلسفه سیاسی اسلام و گفتمان عدالت اسلامی را به خوبی تبیین می‌کردیم آنان جذب این گروه‌ها نمی‌شدند.
شخصیتی که اهل فکر و دانش است و مسائل جهانی را می‌فهمد نباید از رسانه فرار کند
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری می‌فرماید که رایزن فرهنگی حامل یک گفتمان و پیام یک انقلاب و یک تمدن بزرگ است، خطاب به رایزنان فرهنگی اظهار کرد: شما به عنوان رایزن فقط یک مدیر موفق نباشید. رایزن هم مدیر و هم اندیشمند باشد. شخصیتی که اهل فکر و دانش و مطالعه است و مسائل جهانی را می‌فهمد. نباید از رسانه فرار کند بلکه برای آن فکر کند و مطلب داشته باشد. همایش‌ها را شرکت کند و برایش فکر کند. مشورت بگیرد. سخنرانی‌هایش حاوی پیام انقلاب اسلامی باشد. در موضوع عملی هم این تاکید دارند از لحاظ شخصیت حائز به فرایض دینی باشید و نگذارید حاشیه درست کنند. مساله دارها نزدیک شما نباشند. محیط سالمی را بسازید. آبروی اسلام را در شیوه زندگی حفظ کنید.
نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

تحلیل خبر

جوانان را بخوبی درک کنیم

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

هر مفاهمه و فهم طرفینی، نیاز به درک متقابل دارد. تا زمانی که طرفین به راحتی و بدون تکلف و مقاومت، یکدیگر را نپذیرند، امکان همفکری، همدلی و همراهی وجود نخواهد داشت. زمانی که طرف مقابل، نسل جوان باشد، این حساسیت به مراتب بیشتر است. به عنوان فردی که بیش از 40 سال با جوانان ارتباط بسیار صمیمی و دوستانه داشته و دارم، معتقدم که ورود به دنیای جوانان، هم «سهل» است و هم «ممتنع». یعنی هم خیلی راحت و آسان است و هم خیلی سخت و دشوار.
اما چه موقع سهل و راحت و آسان است؟ زمانی که بی‌پیرایه و دوستانه به «عقل» و «احساسات» و «خواسته‌های آنها» احترام بگذاریم و در فضایی صمیمی به گفت و گو و همنوایی با آنان بپردازیم. حتی اگر اندیشه‌ها، احساسات و خواسته‌های آنها را بعضاً اشتباه بدانیم باید به شیوه «اقناعی» ورود کنیم و با لطافت و نرمی به رد و قبول باورها و خواسته‌های آنها همت گماریم. چه بسا رفتار سنجیده و پخته ما باعث جذب آنان شود و به جای همنوایی ما با آنها، آنان با ما همنوا و همسو شوند.
به واقع هم باید قبول کنیم که برخی مواقع اندیشه‌ها، عواطف و خواسته‌های جوانان، به روزتر و بهتر از نسل ماست اما ما چون یک عمر به آنها عادت کرده‌ایم، نقد و تجدیدنظر در آنها، برایمان سخت است. باید لحظاتی از یافته‌ها و داشته‌های خود رها شویم تا بهتر بتوانیم به قضاوت بنشینیم. همیشه نباید فقط طرف مقابل را نیازمند اصلاح اندیشه، عقیده و رفتار بدانیم بلکه باید رها از هر تعصبی، به اصلاح و بازسازی باورها و رفتارهای خودمان نیز بپردازیم.
با هر نسلی باید با زبان خودش گفت و گو کرد. فضای فکری و عقلی جوان ویژگی‌های خاص خودش را دارد. جوان نسبت به آنچه می‌اندیشد و قبول دارد، بی پروا است و اهل محافظه کاری نیست، نباید این حالت را به حساب پرخاشگری او بگذاریم.
جوان در جستجوی آزادی و رهایی است و باید نظر او را پذیرفت ولی به آن، جهت مطلوب داد. اینها همه نیاز به سبک و روش و ساز و کار دارد. هر خطایی در این عرصه، جوانان را به تقابل و رویارویی وا می‌دارد و ارتباط با آنها را از «سهل» به سمت «ممتنع» و سخت می‌برد. لجاجت با «عقل»، «احساسات» و «خواسته‌های» جوانان بدترین روشی است که آنان را به عصیان می‌کشاند. ابزارها، چه سنتی و چه مدرن، اصل ماجرا نیستند، آنها در خدمت اظهارنظرات، دیدگاه‌ها و مطالبات جوانان هستند. اصالت با «ابزار» نیست بلکه با فضای فکری، شخصیت، خواسته‌ها و باورهای جوانان است و باید با ابزارهای جدید همچون فضای مجازی به دنیای درونی آنها سفر کرد و به اهداف مشترک با آنها رسید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها