پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 29 آبان 1402 ، 52 : 17

کد خبر : 27307

از 0 نفر 0

معاون رئیس‌جمهور:

ابزارهای سنتی، پاسخ‌گوی نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نیست

ابزارهای سنتی، پاسخ‌گوی نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نیست

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه ابزارهای سنتی پاسخ‌گوی نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، گفت: طیف متنوعی از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارند که در مراحل مختلف فعالیت خود به انواع مختلفی از حمایت نیاز دارند.+ تحلیل خبر

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه ابزارهای سنتی پاسخ‌گوی نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، گفت: طیف متنوعی از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارند که در مراحل مختلف فعالیت خود به انواع مختلفی از حمایت نیاز دارند.
به گزارش ایرنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست راهکارهای تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان، اظهار داشت: تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان به روش‌ها و ابزارهای جدید نیاز داشته و باید از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد یک ابزار مالی جدید استفاده کرد.
وی با بیان اینکه مجموعه شرکت‌های دانش بنیان به چند دسته تقسیم می‌شوند، افزود: شرکت‌های نوپا و کوچک به کمک‌های اندک و بلاعوض، اما شرکت‌های بزرگتر به وام‌های قرض الحسنه از چند صد میلیون تا چند میلیارد تومان برای توسعه کار نیاز دارند.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: برخی شرکت‌های این حوزه نیز بسیار رشد کرده و به ابعاد بازار رسیده‌اند که آنها به تسهیلات چند ۱۰ میلیارد تومانی نیاز دارند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اضافه کرد: برخی شرکت‌های دانش بنیان نیز به حدی بزرگ شده‌اند که حتی معادل ۲ یا سه برابر سود بازار، درآمد دارند که تأمین مالی آنها نیز وسیع‌تر است.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه طیف شرکت‌های دانش بنیان متفاوت است، اظهار داشت: صندوق‌های پژوهش و فناوری به طور عام از شرکت‌های کوچک دسته یک و ۲ و صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های متوسط سطح سه و چهار حمایت می‌کند.
وی گفت: برای ایجاد تنوع در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، پیشنهاد‌هایی آماده شده که برای بررسی و مشورت با وزارت اقتصاد مطرح می‌شود.
دهقانی فیروز آبادی افزود: نزدیک به ۷۰ شرکت دانش بنیان بیش از ۱۰۰ کارمند متخصص دارند که فروش هر یک از آنها به‌طور میانگین بیش از یک‌هزار میلیارد تومان است که بر این اساس مجموع فروش سالیانه آنها بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه داد: پس از گذشت حدود ۲۰ سال از زمان فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، اکنون دارای طیف متنوعی از این شرکت‌ها هستیم که در مراحل مختلف فعالیت خود به انواع مختلفی از حمایت نیاز دارند.
وی با بیان اینکه نظام بانکداری سنتی ما درک درستی از نیازهای شرکت‌های دانش بنیان ندارد، اضافه کرد: اکنون دست‌کم ۵۰۰ یا ۶۰۰ شرکت بسیار جذاب دانش بنیان برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که به آنها توجهی نمی‌شود.
در این نشست، گزارشی از وضعیت فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و روش‌های تأمین مالی آنها ارائه شده و پیشنهاد‌هایی نیز برای ایجاد تنوع در تأمین مالی این شرکت‌ها و ایجاد بانک تخصصی در این حوزه، مطرح شد.
مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این نشست به ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد.

تحلیل خبر

توسعه و تولید ثروت دانش‌بنیان‌ها در گرو بین المللی شدن

وحید جعفری زاده - دانشجوی دکترای مهندسی کامپیوتر

با برنامه‌ریزی دولتی به ویژه در دو دولت اخیر، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ ها از حمایت‌های متعددی برخوردار شده و در کنار رشد کمی آنها، رشد محصولات و خروجی‌شان را نیز شاهد بوده‌ایم. یکی از اهداف مهم دولت برای حمایت از توسعه این شرکت‌ها، توانمندسازی آنها و تولید ثروت بوده است. حال طبق ادعای معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، برخی از این شرکت‌ها به درآمدزایی بیش از یک هزار میلیارد تومان رسیده‌اند، اما این سودآوری زمانی می‌تواند بیشتر منفعت برای کشور داشته باشد که محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت صادرات داشته باشند؛ از طرفی توسعه واقعی و پیشرفت این شرکت‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که این شرکت‌ها به شرکت‌های بین المللی یا چندملیتی تبدیل شوند و بتوانند در خارج از کشور نیز فعالیت کنند و محصولاتشان به برندهای جهانی ملحق شود.
در این صورت است که علاوه بر ارزآوری، اعتبار بین المللی کشورمان افزایش یافته و با توسعه، مشارکت و تبادل محصولات و خدمات با کشورهای دیگر، مواردی مانند تحریم و منزوی کردن کشورمان نیز برای متخاصمان دشوار می‌شود.
اینکه همواره به تولید داخلی خود و عرضه محصولات در بازار داخلی (که در اغلب موارد هم غیررقابتی و ناشی از ممنوعیت واردات است) یا صادرات به چند کشور محدود و در سطح منطقه اکتفا کنیم، چندان به پیشرفت و تولید ثروت در عرصه بین المللی کمک نخواهد کرد، بلکه آنچه می‌تواند تضمین کننده ارزآوری، پیشرفت اقتصادی و رونق تولید و خدمات داخلی باشد، همین تبدیل شدن دانش‌بنیان‌ها یا سایر صنایع و شرکت‌های داخلی به کمپانی‌های بین المللی است.
وقتی به بسیاری کشورهای موفق در عرصه اقتصادی نگاه می‌کنیم می‌بینیم آنها دارای کمپانی‌های بین المللی با محصولات و برندهای جهانی هستند که این خود نشان از اهمیت این موضوع دارد.
همچنین توجه بیشتر به ارائه و فروش «خدمات» در کنار «تولید» محصول، باید مدنظر قرار گیرد، چرا که در دنیای امروز «خدمات» هزینه کمتر و سودآوری به مراتب بیشتری نسبت به تولید دارند. البته ما در سالیان اخیر حتی در بخش تولید جهانی هم عملکرد مطلوبی نداشته‌ایم و به اذعان مدیران و کارشناسان، بسیاری از بازارهایی که سالیان سال در اختیار ما بوده را از دست داده‌ایم. بنابراین در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان چه در تولید محصول و چه در ارائه و فروش خدمات، نیازمند تغییر رویکرد به سمت بین المللی شدن هستیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها