جمعه 14 اردیبهشت 1403 5/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 3 آذر 1402 ، 36 : 17

کد خبر : 27319

از 0 نفر 0

توضیح وزیر کار در مورد افزایش سن بازنشستگی

توضیح وزیر کار در مورد افزایش سن بازنشستگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیشنهاد دولت این بود که در طول برنامه سن بازنشستگی برای آحاد مختلف کارمندان دولت حدوداً ۳ ماه افزایش پیدا کند که در لایحه دولت بود و در مجلس اصلاحاتی صورت گرفت و چیزی که شما در رسانه‌ها دیدید مصوبه مجلس است البته مستحضر هستید آن‌های که ۲۸ سال تمام و ۲۹ سال تمام سابقه خدمت دارند مشمول نمی‌شوند به عبارت دیگر ضمانت اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد.+ تحلیل خبر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیشنهاد دولت این بود که در طول برنامه سن بازنشستگی برای آحاد مختلف کارمندان دولت حدوداً ۳ ماه افزایش پیدا کند که در لایحه دولت بود و در مجلس اصلاحاتی صورت گرفت و چیزی که شما در رسانه‌ها دیدید مصوبه مجلس است البته مستحضر هستید آن‌های که ۲۸ سال تمام و ۲۹ سال تمام سابقه خدمت دارند مشمول نمی‌شوند به عبارت دیگر ضمانت اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت کالابرگ الکترونیک گفت: تمام زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری‌اش تکمیل شده الان در گستره کشور فعال است. نزدیک ۱۵۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل هستند خوشبختانه هر چه زمان می‌گذرد اقبال عمومی بیشتر خواهد شد.
وی افزود: در همین نوبت اخیری که ما اعلام کردیم بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تاکنون از ۱۷ آبان تا الان از این مزیت استفاده کردند این کار ادامه خواهد داشت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هم به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است، کار کالابرگ تمام مبانی‌اش درست شده است و دولت به آن تکلیف قانونی خود به احسن وجه عمل کرده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد موضوع سن بازنشستگی در برنامه هفتم گفت: توجه داشته باشید اساساً منابع پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان در تمام دنیا از کسورات قانونی کارمندان و شاغلان در حوزه‌های مختلف بخش خصوصی و عمومی تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: مستحضر هستید خوشبختانه به لحاظ افزایش میانگین نرخ امید به زندگی ضریب پایداری و پشتیبانی صندوق که باید به ازای هر یک بازنشسته در چارچوب مقررات و استانداردهای بین‌المللی ۶ نفر به یک نفر باشد اکنون به شدت کاهش پیدا کرده است.
مرتضوی تصریح کرد: این نسبت در صندوق تأمین اجتماعی که بهترین صندوق ما هست ۴ و یک دهم به یک نفر هست، در صندوق بازنشستگی کشوری هفت دهم به یک هست و در سایر صندوق‌ها هم به همین شکل است و بسیاری از صندوق‌ها به عنوان صندوق‌های بسته تعریف شده‌اند. علت آن هم گفتم به حمدالله میانگین نرخ امید به زندگی افزایش پیدا کرده است و ضریب پشتیبانی کاهش پیدا کرده است.
وی یادآور شد: پیشنهاد دولت این بود که در طول برنامه سن بازنشستگی برای آحاد مختلف کارمندان دولت حدوداً ۳ ماه افزایش پیدا کند که در لایحه دولت بود و در مجلس اصلاحاتی صورت گرفت و چیزی که شما در رسانه‌ها دیدید مصوبه مجلس است البته مستحضر هستید آن‌های که ۲۸ سال تمام و ۲۹ سال تمام سابقه خدمت دارند مشمول نمی‌شوند به عبارت دیگر ضمانت اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد.

تحلیل خبر

صندوق‌هایی که به شدت در معرض خطرند

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

وضعیت صندوق‌های بازنشستگی اعم از تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری و سایر، نامناسب و هشداردهنده است. بطوری که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: «طبق استانداردهای بین المللی باید به ازای هر یک نفر بازنشسته، 6 نفر مشغول به کار باشد ولی در کشور ما، این نسبت در صندوق تأمین اجتماعی 1/4 نفر به یک نفر و در صندوق بازنشستگی کشوری 7/0 به یک نفر و در سایر صندوق‌ها همین نسبت و حتی بسیاری از صندوق‌ها به عنوان صندوق‌های بسته تعریف شده‌اند.»
یعنی روند منفی و رو به ورشکستگی همه صندوق‌های بازنشستگی همچنان ادامه دارد.
وزیر به درستی گفته به ازای هر نفر بازنشسته باید 6 نفر شاغل مشغول به کار باشند تا بتوانند وی را تأمین مالی کند، به عبارت دیگر باید واریزی و ورودی به صندوق‌های بازنشستگی 6 برابر خروجی و برداشت از آن باشد. اما الان به جای نسبت 6 به 1، نسبت
1/4 و نسبت 7/0 به 1 و منفی است. چرا کار به اینجا کشیده شده؟ گرچه عوامل مختلف اقتصادی در آن نقش دارند اما یکی از دلایل آن، طرح بازنشستگی‌های پیش از موعد است که جمعیت بازنشستگان را طی 20 سال گذشته به شدت افزایش داده و این تناسب منطقی و اقتصادی را به هم زده است. اگر در برنامه 5 ساله آینده این روش متوقف نشود و افراد شاغل زودتر از 30 سال سابقه کار بخواهند با 10 - 20 سال سابقه بازنشسته شوند و از طرف دیگر تورم و نابسامانی اقتصادی نیز دوام داشته باشد، سقوط صندوق‌های بازنشستگی حتمی است.
علاوه بر افزایش سن بازنشستگی باید جلوی بازنشستگی پیش از موعد نیز گرفته شود تا از برآیند این دو، فشار مضاعف بر صندوق‌های بازنشستگی برداشته شود و تعادل بین ورودی و خروجی صندوق‌ها تا اندازه‌ای برقرار گردد و نکته مهمتر اینکه بیماری‌های نظام اقتصادی کشور نیز مداوا شود تا صندوق‌های بازنشستگی هم از سقوط و ورشکستگی نجات یابند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها