چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 4 آذر 1402 ، 28 : 18

کد خبر : 27323

از 0 نفر 0

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

قبول داریم وضعیت اینترنت مشکل دارد

قبول داریم وضعیت اینترنت مشکل دارد

تا یک یا دو سال دیگر مشکلات اینترنت را حل می‌کنیم!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: متاسفانه مهاجرت نیروی انسانی در صنعت آی‌تی از سایر حوزه‌ها بیشتر است، در نتیجه دولت مکلف شده سالانه 100 هزار نفر را در این حوزه آموزش دهد.+ تحلیل خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: متاسفانه مهاجرت نیروی انسانی در صنعت آی‌تی از سایر حوزه‌ها بیشتر است، در نتیجه دولت مکلف شده سالانه 100 هزار نفر را در این حوزه آموزش دهد.
به گزارش خبرنگار ایلنا عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند گفت: دنیا به سمت استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در حرکت است و فناوری اطلاعات و ارتباطات هم مهم‌ترین نوع فناوری در دنیای امروز به شمار می‌آید.
وی افزود: ایران ظرفیت‌های خوبی برای بهره‌برداری از این فناوری دارد و از وضعیت به نسبت مناسبی در این امر برخوردار است.
وزیر ارتباطات ادامه داد: لازمه بهره‌گیری از این ظرفیت پرداخت به شاخص‌هایی است؛ نخستین شاخص توسعه ارتباطات و برقراری مستمر جریان داده‌هاست و این امر نیاز به ایجاد بستر ارتباطاتی باکیفیت و امن دارد، متاسفانه زیرساخت‌های کشور در این موضوع خوب نیست به همین دلیل پروژه توسعه فیبر نوری در حال توسعه است. ما هم قبول داریم وضعیت اینترنت مشکل‌دار است اما در تلاش هستیم تا پایان دولت سیزدهم این مشکلات را برطرف کنیم.
زارع‌پور در تشریح شاخص‌های موردنیاز برای توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات گفت: بعد از توسعه ارتباطات باید به توسعه زیرساخت‌های پردازش پرداخت. این امر در برنامه هفتم توسعه برای دولت تبدیل به تکلیف شده و در این راستا در تهران، مشهد و اصفهان قطب داده راه‌اندازی می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین برای نخستین بار در تاریخ قانون‌نویسی کشور برای هوشمندسازی در برنامه هفتم توسعه تدوین قانون پیش‌بینی شده است. وزیر ارتباطات در ادامه از اهمیت دارایی‌های دیجیتال گفت و تاکید کرد که این دارایی‌ها باید به رسمیت شناخته شود.
زارع‌پور از نیاز به نیروی انسانی هم صحبت کرد و یادآور شد: متاسفانه مهاجرت نیروی انسانی در صنعت آی‌تی از سایر حوزه‌ها بیشتر است، در نتیجه دولت مکلف شده سالانه 100 هزار نفر را در این حوزه آموزش دهد.
وی همچنین اظهار کرد: درباره حفاظت از داده‌ها قانونی وجود ندارد، اقداماتی در این زمینه صورت گرفته تا زیرساخت‌های حقوقی برای حفاظت از داده‌های شخصی انجام شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درنهایت از ایجاد تحول در صنایع کشور با هوشمندسازی گفت و خبر داد: دستگاه‌ها مکلف شده‌اند برنامه‌های اجرایی خود را برای استفاده از فناوری‌های نو ارائه دهند.

تحلیل خبر

کمیت جای کیفیت را نمی گیرد!

وحید جعفری زاده - دانشجوی دکترای مهندسی کامپیوتر

در حوزه فناوری اطلاعات، داده و هوش مصنوعی تا به حال بارها تحلیل‌ها و مقالاتی در روزنامه طلوع نوشته‌ایم. نگارنده در یادداشت‌ها و تحلیل‌های گذشته، تا کنون موارد متعددی را در زمینه نیازمندی‌ها، کمبودها و اشتباهاتی که در سیستم کنونی فناوری اطلاعات کشور وجود دارد، مطرح کرده، اما برخی از این نکات اخیراً توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده که به نوعی موید گفته‌ها و تحلیل‌های قبلی ما در روزنامه طلوع است.
1. اولین نکته، اعتراف وزیر ارتباطات به کیفیت پایین اینترنت است؛ مسئله‌ای که ایشان، مکرراً تکذیب می‌کردند و همواره معتقد به مطلوب بودن وضعیت اینترنت و رشد کیفی آن بوده‌اند، حال آنکه هم گزارش‌های مراکز معتبر جهانی خلاف این را نشان می‌داد و هم مردمی که کاربران اصلی اینترنت بودند، این ضعف را لمس می‌کردند!
2. ضعف زیرساخت‌های سخت‌افزاری فعلی چه در ارتباطات و جریان داده‌ها و چه در پردازش، در سخنان زارع پور مورد اشاره قرار گرفته؛ دقیقاً همان مسئله‌ای که در چندین یادداشت در مورد آن صحبت کرده بودیم. هر چه زمان می‌گذرد، اهمیت این زیرساخت‌ها در جهان بیشتر می‌شود مخصوصاً در کشور ما که زیرساخت‌های فعلی وضعیت جالبی ندارد و به ویژه این اهمیت برای زیرساخت‌های سخت‌افزاری پردازشی در سنوات اخیر به شدت پررنگ‌تر شده است، به طوری که برخی کشورهای عربیِ همسایه اقدام به پیش خرید جدیدترین و مدرن‌ترین پردازنده‌های شرکت nVidia کرده‌اند؛ اما ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!
3. فقدان قوانین و مقررات حوزه داده مسئله دیگری بوده که چندین بار به آن پرداخته‌ایم که ظاهراً قرار است در دستور کار قانون‌گذاران قرار گیرد. با اینکه مسائل حقوقی در زمینه مالکیت، بهره‌برداری و انتقال داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی سالهاست مدنظر سایر کشورهای دنیا قرار گرفته، اما در کشور ما به این مسئله بی‌توجهی شده و لازم است اقدامی عاجل اما مدون و با برنامه‌ریزی صورت گیرد.
4. مهاجرت نیروی انسانی، همچنان یکی از مباحث داغ و البته متأثرکننده کشور است و به گفته زارع پور، مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات روندی افزون‌تر نسبت به سایر بخش‌ها دارد. اینکه برنامه‌ریزی برای تربیت 100 هزار نیروی انسانی در زمینه فناوری اطلاعات صورت گرفته، فی نفسه خوب و ارزشمند است؛ اما نباید فراموش کرد که این نخبگان و متخصصان هستند که می‌توانند بیشترین تاثیرگذاری را در عرصه فناوری اطلاعات (که در کشور ما تا بلوغ فاصله زیادی دارد) داشته باشند؛ حال آنکه عمده نیروهایی که ترک وطن می‌کنند اتفاقاً در زمره متخصصان به حساب می‌آیند و سالها طول کشیده تا به این درجه از توانمندی رسیده‌اند. برای تربیت یک نیروی متخصص فناوری اطلاعات حداقل 10 سال زمان نیاز است، بنابراین برنامه‌ریزی برای تربیت 100 هزار نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات به خودی خود، نمی‌تواند فقدان نیروهای کیفی را در این عرصه جبران کند.
5. به گفته وزیر ارتباطات، راه اندازی قطب داده در سه شهر تهران، اصفهان و مشهد در برنامه دولت است. با توجه به نزدیکی نسبی این سه شهر، انتخاب آنها علی‌رغم مزایایی که دارد ولی باعث نوعی تمرکزگرایی در قطب‌های داده کشور می‌شود و بهتر است مراکز داده (data centers) در نقاطی پراکنده‌تر ایجاد گردد؛ از طرفی استان فارس و شهر شیراز با توجه به موقعیت بسیار ممتازی که داراست و به نوعی شاهراه جنوب کشور محسوب می‌شود وهمچنین از نظر امکانات و وجود شرکت‌های متعدد فعال نیز دارای اعتبار نسبی است، قطعاً گزینه‌ای ایده آل برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های داده کشور است، اما در عمل می‌بینیم که جای خالی آن در سه گزینه اولیه احساس می‌شود. شاید یکی از دلایل این اتفاق، عدم توجه به ایجاد مراکز داده هر چند کوچک دولتی و خصوصی و عدم حمایت‌های لازم در این زمینه در استان فارس بوده است. در حال حاضر، تنها مرکز داده مهم شهر شیراز، دیتاسنتر برج الکترونیک شیراز است که اخیراً مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ البته چندین سال قبل، مرکز داده شهرداری شیراز نیز افتتاح شد که عملاً خبری از آن نیست و دقیقاً مشخص نیست چه خدماتی ارائه می‌کند. بنابراین اگر قرار باشد، شیراز و استان فارس در آینده بتواند خود را به عنوان یکی از قطب‌های داده کشور مطرح کند، نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران در این عرصه خواهد بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها