پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 13 آذر 1402 ، 06 : 18

کد خبر : 27356

از 0 نفر 0

محکومیت ۵ تن از مدیران به دلیل ترک فعل

محکومیت ۵ تن از مدیران به دلیل ترک فعل

تابناک: القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه وظایف دستگاه‌ها بر اساس قانون هوای پاک مکمل یکدیگر است و هرگونه اهمال از سوی دستگاه‌های دارای مسئولیت سبب بروز اشکال و خلل در روند انجام وظایف سایر دستگاه‌ها خواهد شد، گفت: پیش از این، درخصوص ترک فعل برخی اشخاص دارای مسئولیت در حوزه قانون هوای پاک در دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده‌ای تشکیل شد که پس از انجام بررسی‌های تخصصی لازم از سوی سازمان بازرسی و سایر نهاد‌های نظارتی، علیه پنج مدیر وقت به‌ لحاظ ترک فعل و با عنوان سوءاستفاده از مقام و موقعیت شغلی کیفرخواست صادر و درنهایت منجر به محکومیت این اشخاص شد.+ تحلیل خبر

تابناک: القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه وظایف دستگاه‌ها بر اساس قانون هوای پاک مکمل یکدیگر است و هرگونه اهمال از سوی دستگاه‌های دارای مسئولیت سبب بروز اشکال و خلل در روند انجام وظایف سایر دستگاه‌ها خواهد شد، گفت: پیش از این، درخصوص ترک فعل برخی اشخاص دارای مسئولیت در حوزه قانون هوای پاک در دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده‌ای تشکیل شد که پس از انجام بررسی‌های تخصصی لازم از سوی سازمان بازرسی و سایر نهاد‌های نظارتی، علیه پنج مدیر وقت به‌ لحاظ ترک فعل و با عنوان سوءاستفاده از مقام و موقعیت شغلی کیفرخواست صادر و درنهایت منجر به محکومیت این اشخاص شد.
وی با اشاره به جامع‌الشمول بودن قانون هوای پاک، اذعان کرد: با توجه به اینکه حق بهره‌مندی از هوای سالم، مطالبه بحق جامعه است و هر ساله سلامت جامعه به‌ لحاظ تشدید آلودگی هوا به مخاطره می‌افتد، ضرورت دارد در این حوزه دادستان عمومی و انقلاب تهران به‌عنوان مدعی‌العموم ورود اساسی داشته باشد و سازمان بازرسی نیز از باب وظیفه ذاتی این سازمان، مبنی بر نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات اقدامات و بررسی‌های لازم را پیرامون عملکرد دستگاه‌های متولی در حوزه قانون هوای پاک انجام دهد.

تحلیل خبر

ترک فعل مدیران و کارکنان، ظلم به مردم

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

دو عامل که هر سازمانی را از هدف اصلی دور می‌کند؛ یکی کار و فعلی است که باید انجام دهند ولی انجام نمی‌دهند و دیگر کار و فعلی که نباید انجام دهند ولی انجام می‌دهند.
معمولاً ترک فعل، شیوع و رواج بیشتری دارد و گاهی اوقات با مقداری مسامحه تحت عنوان کم کاری از آن نام برده می‌شود.
اما ترک فعل، مرتبه شدید کم کاری است به طوری که فعلی با انگیزه‌های مختلف انجام نمی‌گیرد. این انگیزه‌ها می‌تواند متفاوت باشد و با بهانه‌های گوناگون توجیه شود. گاهی به انگیزه نفع رساندن یا ضرر زدن به فردی یا گروهی یا منطقه‌ای، گاهی به علت ریسک ناپذیری و ترس از تصمیمات شجاعانه، گاهی به خاطر نپذیرفتن زحمات و فشارهای انجام کار، گاهی به بهانه نبودن بودجه و اعتبار لازم، گاهی به خاطر فرار از زیرکار و مسئولیت، گاهی به خاطر لجاجت و خودشیفتگی، گاهی به خاطر خودرایی و استبداد در نظر و دیدگاه، گاهی به علت تنبلی و بی‌حوصلگی و ... در هر زمانی و مقطعی «مدیران و کارکنان» به دلایل و انگیزه‌های مختلف ترک فعل می‌کنند.
مسلم است که ادارات و سازمانها برای «انجام فعل» تأسیس شده‌اند «نه ترک فعل». اگر قرار باشد ترک فعل در امور مهم رخنه کند عملاً اهداف و وظایف اصلی ادارات و سازمانها که فلسفه ایجاد و تأسیس آنهاست، تعطیل می‌شود و لذا باید به شدت جلوی آن سدّ شود.
خوشبختانه چند سالی است که دستگاه قضایی اراده کرده است که با ترک فعل مدیران و کارکنان برخورد جدی کند و اگر این رویه با جدیت و وسعت فراگیرتر، از مرکز کشور تا دورترین نقاط شهری و روستایی دنبال شود، امید است که هیچ مدیر و پرسنلی جرات عدم انجام کار مردم و ترک فعل را نداشته باشد تا به مردم و جامعه ظلم نشود و جان و مال و حیثیت مردم به خطر نیفتد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها