پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 18 آذر 1402 ، 20 : 17

کد خبر : 27372

از 0 نفر 0

وزیر ارشاد :

بگیر و ببند در فرهنگ را قبول ندارم

بگیر و ببند در فرهنگ را قبول ندارم

نمی‌شود یک شبه کن‌فیکون کرد!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران می‌گوید که جریان‌سازی فرهنگی با بگیر و ببند شدنی نیست و انتظار دارد وزارت فرهنگ منصفانه نقد شود؛ اما در عین حال تاکید می‌کند که برخی چالش‌ها و انتقادات از این وزارتخانه در فضای عمومی، به دلیل این است که پای مرزها ایستاده است.+ تحلیل خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران می‌گوید که جریان‌سازی فرهنگی با بگیر و ببند شدنی نیست و انتظار دارد وزارت فرهنگ منصفانه نقد شود؛ اما در عین حال تاکید می‌کند که برخی چالش‌ها و انتقادات از این وزارتخانه در فضای عمومی، به دلیل این است که پای مرزها ایستاده است.
به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه رویداد رسانه‌ای «حریر» با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات،‌ توضیح داد: ما آمادگی برگزاری نمایشگاه را داریم و اقدامات در این بخش انجام شده است. چون زمان برگزاری پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی است،‌ دوستان ما در وزارت کشور باید جمع‌بندی کنند.
وی در عین حال تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های ما مکان برگزاری نمایشگاه است چراکه نماز جمعه در این فصل در مصلای تهران برگزار می‌شود و دغدغه دیگر هم مسئله انتخابات است که این موضوعات هم در روزهای آتی بررسی خواهد شد، اما قصد ما این است که نمایشگاه پیش از انتخابات برگزار شود مگر اینکه مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد که باید منتظر جمع‌بندی‌ها بمانیم.
وضعیت امروز مطلوب نیست
اسماعیلی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت خانواده در رسانه‌ها،‌ تصریح کرد: حتماً وضعیت امروز مطلوب نیست و اشکالات جدی وجود دارد که خودمان هم منتقد این وضع هستیم ولی انتقاد به معنای انفعال نیست و باید کنشگری کنیم که در این راستا در حوزه تنظیم‌گری تمام آیین‌نامه‌ها اصلاح شده است و آیین‌نامه‌های فیلم به لحاظ صدور پروانه ساخت و نمایش را تغییر دادیم که اکنون در کارگروه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به زودی ابلاغ خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه باید ریل‌گذاری تغییر می‌کرد،‌ گفت: در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری نیز باید بدانیم استفاده از واژه «سفارشی» درست نیست؛ ما تنها حمایت می‌کنیم. سفارشی‌سازی کاری نمایشی است که جریان ساز نیست در حالی که ما در وزارت فرهنگ متصدی نیستیم بلکه باید فضایی ایجاد کنیم که منجر به تغییر مزاج شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر وقت تولید خوبی داشتیم مردم استقبال کردند. به عنوان مثال اکنون یک پویانمایی تحت عنوان «بچه‌زرنگ» ساخته شده است که رکورد تاریخ کارهای کودک و نوجوان را زده است و نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان فروش داشته است و این کار هم مربوط به دوره اخیر است.
بگیر و ببند در حوزه فرهنگ را قبول ندارم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت جریان‌سازی در حوزه فرهنگ و خانواده،‌ تاکید کرد: جریان سازی در این بخش با بگیر و ببند شدنی نیست؛ گاهی دوستان از ما توقع دارند مانند یک نهاد نظامی عمل کنیم اما ما چنین توانی نداریم؛ ما باید بتوانیم با تغییراتی در مزاج فرهنگی به دنبال تغییر کلی باشیم.
به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در رویداد رسانه‌ای «حریر» که با رویکرد تخصصی «زن، خانواده، رسانه؛ از هنجار تا ارزش» در محل فرهنگستان هنر برگزار شد، ضمن آرزوی موفقیت برای رزمندگان فلسطینی در محور مقاومت، گفت: امروز جامعه زنان ما جامعه‌ای فرهیخته و اندیشمند است که پر از عناصر برجسته و اهل فکری است که وجودشان برای ما مغتنم است البته به هر دلیل ما هنوز جایگاه واقعی بانوان را در مدیریت اجرایی کشور و سیاست گذاری‌های مهم نداریم ولی با این حال با این کاری که در دولت شروع شده است و حضور دلگرم کننده بانوان، شاهد اقدامات اثرگذار در این بخش باشیم.
او با تاکید بر اینکه تاکید وزارت فرهنگ این است که فضا را برای حضور زنان و عناصر شایسته آماده کند،‌ تصریح کرد: اسوه‌سازی را در دستور کار داریم و در این راستا همایش تجلیل از «خانم مرضیه دباغ» به عنوان یک زن نمونه و در تراز انقلاب را برگزار خواهیم کرد.
این‌همه مورد نقد هستیم، چون پای مرزها ایستاده‌ایم! / نمی‌شود یک شبه فرهنگ را کن‌فیکون کرد!
اسماعیلی با تاکید بر لزوم جریان‌سازی در حوزه فرهنگ، ادامه داد: جریان سازی در این بخش با بگیر و ببند شدنی نیست؛ گاهی دوستان از ما توقع دارند مانند یک نهاد نظامی عمل کنیم اما ما چنین توانی نداریم. ما باید بتوانیم با تغییراتی در مزاج فرهنگی به دنبال تغییر کلی باشیم. ما یک بخش تولیدی و یک بخش تنظیم‌گری داریم. در تنظیم‌گری برخی قوانین وجود دارد و اینکه می‌بینید برخی با وزارت فرهنگ در فضای عمومی چالش دارند به دلیل این است که ما پای مرزها ایستاده‌ایم و به همین دلیل این همه مورد نقد و چالش هستیم.
وی افزود: در بخش تولید باید با تولید فیلم‌های مناسب و جریان‌سازی، مزاجی مردمی که دهه‌هاست شکل گرفته را تغییر دهیم. در حوزه فرهنگ نمی‌توان یک شبه کن‌فیکون کرد؛ تغییر باید بطئی و در طول زمان باشد. امروز حوزه تولید ما قوی‌تر شده است. زمانی که کار را آغاز کردم دوستان می‌گفتند حداکثر حضور جبهه انقلابی حدود ۵ فیلم در سال است ولی امسال در جشنواره فیلم فجر نزدیک به ۳۰ فیلم سینمایی ثبت کردیم یا درمورد فارابی در سال ۱۴۰۰ تنها ۲ فیلم مشارکتی در جشنواره فجر داشتیم و امسال ۱۷ فیلم به جشنواره معرفی کرده‌ایم که همه در عرصه خانواده، جمعیت و سرداران بزرگ دفاع مقدس است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما انتظار تشویق نداریم ولی انتظار نقد منصفانه و با نگاه دقیق داریم. به دغدغه دوستان احترام می‌گذاریم و خوشحالم خواهرانم با صراحت مطالبات را مطرح می‌کنند و به برادران و خواهران ایمانی خود قول می‌دهم در طول این دوره تلاش کنیم جریان جدید و منسجم به دور از پلشتی‌ها را در حوزه فرهنگ و هنر کشور دنبال کنیم.

تحلیل خبر

بگیر و ببند؛ نه، اقناع و اشتیاق؛ آری

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

حوزه فرهنگ، حوزه «اقناع» و «اشتیاق» است و اگر می‌خواهیم کسی، اجزا و عناصری را از فرهنگ جامعه بپذیرد، مسلماً با زور و فشار و ترس نمی‌توان چنین خواسته‌ای را به نتیجه و سرانجام پایدار رساند.
گاهی انسان برای پذیرش چیزی نیاز به استدلال دارد تا بتواند خود را قانع و مشتاق این پذیرش کند. هرچه سؤالاتِ بیشتر و پیچیده‌تری در ذهن او وجود داشته باشد، استدلال‌های قوی‌تر و جامع‌تری را می‌طلبد.
در زمان ما که با تولد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، امواج سؤالات منفی و مثبت، لحظه به لحظه فراگیرتر شده، قانع کردن افراد، به همین میزان، سخت‌تر شده است. حال در این وضعیت پرتنش اگر بعضی‌ها خیال کنند با بگیر و ببند می‌توان مشکل را حل کرد، به قول وزیر ارشاد چنین چیزی شدنی نیست و هیچ توفیقی بدین طریق، حاصل نخواهد آمد.
امروز والدین در منزل، معلمان در مدرسه، اساتید در دانشگاه، روحانیون در مسجد و ... باید ببینند با چه روشی با نسل جدید گفت و گو کنند و آنها را برای پذیرش فرهنگ، به مرحله «اقناع» و «اشتیاق» برسانند.
فرهنگ پذیری نسل جدید با فرهنگ پذیری نسل‌های قبل تفاوت فاحش دارد و باید به این تطور و تحول فرهنگی احترام گذاشت. هر روشی غیر از این مقرون به شکست خواهد بود. باید «روش‌ها» را عوض کرد تا به «اهداف مثبت» رسید. اهداف مثبت و متعالی در ذات انسان است و نه «دادنی» است نه «گرفتنی». لیکن برخی روش‌های نادرست، می‌تواند آنها را دچار تشتت و تزلزل کند. این نکته هم باید بدانیم که «روش‌های بد» می‌تواند «اهداف خوب» را با تنفر مواجه سازد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها