پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 26 آذر 1402 ، 13 : 17

کد خبر : 27397

از 0 نفر 0

تعداد ایرانی‌ های بی خانه اعلام شد؛ 5/4 میلیون خانواده

تعداد ایرانی‌ های بی خانه اعلام شد؛ 5/4 میلیون خانواده

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: طبق بررسی‌های ما بیش از ۴.۵ میلیون خانواده ایرانی فاقد مسکن هستند و ما این مطلب را با مدارک و مستندات ارائه می‌کنیم.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: طبق بررسی‌های ما بیش از ۴.۵ میلیون خانواده ایرانی فاقد مسکن هستند و ما این مطلب را با مدارک و مستندات ارائه می‌کنیم.
رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در بخش مسکن ثبت‌نامی که از متقاضیان واجدالشرایط کشور داشته‌ایم، بیش از ۴.۵ میلیون خانواده ثبت‌نام کرده‌اند و طبق بررسی‌های ما این خانواده‌ها تسهیلات دریافت نکرده‌اند و فاقد مسکن هستند و ما این مطلب را با مدارک و مستندات ارائه می‌کنیم.
به گزارش ایسنا؛ مهندس ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی در دوازدهمین کنفرانس ملی سازه و فولاد و نخستین کنفرانس ملی نوردکاران فولادی، صنعت فولاد را موتور محرکه بخش مسکن دانست و گفت: اگر بخش مسکن را به عنوان پیشران کشور بدانیم، صنعت فولاد موتور محرکه این بخش به شمار می‌آید.
وی به اراده دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم مصمم است و اراده کرده که این جهش را برطرف کند. در طرح نهضت مسکن ملی تاکنون حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد شروع شده است و تاکنون در وزارت راه و شهرسازی بیش از ۳۸ هزار هکتار زمین در محدوده شهرها مهیا شده و در اختیار افراد قرار گرفته
است. وی در ادامه گفت: ما هر چقدر قیمت تمام شده را بیشتر کنیم فشار را روی متقاضی آورده‌ایم؛ بنابراین قیمت تمام شده بسیار برای ما مهم است.

تحلیل خبر

5/4 میلیون یا 5/2 میلیون؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

در هر طرح و برنامه‌ای، یکی از مهمترین پیش نیازها و عوامل زمینه ساز، «آمار صحیح و واقعی» است. آمار به ما می‌گوید چه چیزی و چقدر کمبود و نیاز وجود داشته که براساس آن طرح و برنامه اجرایی شدن پروژه‌ای کلید خورده است. جالب اینکه هم در ابتدای کار، وجود آمار، نیروی محرکه و انگیزه ساز است و هم در پایان کار، تحقق آمار، فرآیند مورد انتظار و مطلوبیت نهایی را نشان می‌دهد.
مثلاً در جریان ساخت مسکن، آمار مورد نظر، هر عددی باشد براساس آن، هزینه، مدت زمان ساخت، کمیت و کیفیت آن مشخص می‌شود. حال اگر آمار دقیق و درستی از آن، در دسترس نباشد و در حین اجرای برنامه، یک دفعه تعداد مورد نظر دو برابر شود، همه چیز به هم می‌ریزد. یعنی هم هزینه‌ها و اعتباراتی که از ابتدا تخصیص داده شده و هم مدت زمان اجرا کاملاً تغییر می‌کند و یقیناً تغییر این دو (هزینه و زمان ساخت) بر کمیت و کیفیت ساخت طرح و پروژه هم تاثیرگذار خواهد بود.
متاسفانه بعضی مواقع آمارهای متفاوت و ضد و نقیضی از مسئولان در پروژه‌های کلان کشوری شنیده می‌شود که هرکدام می‌تواند کل طرح و پروژه و سرنوشت آن را، زیر و زبر کند. اینکه فعلاً چه تعداد خانواده بدون مسکن هستند و کشور به چه تعدادی مسکن نیاز دارد، رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفته 5/4 میلیون خانواده ایرانی فاقد خانه و مسکن‌اند ولی معاون پارلمانی رئیس جمهور در خبر دیگری کمبود 5/2 میلیون واحد مسکونی در کشور را اعلام کرده! این آمار متفاوت تقریباً دو برابری، همه برنامه‌ها را در حوزه مسکن به هم می‌ریزد. هر کدام از این اطلاعات را درست و دیگری را اشتباه فرض کنیم، در هزینه‌ها، مدت زمان ساخت، کمیت و کیفیت طرح مسکن‌سازی تفاوت بسیار زیادی رخ خواهد داد.
پس لازم است که مسئولان در یک اقدام هماهنگ، ابتدا به آمار واحد برسند بعد سراغ طرح و برنامه و عملیاتی کردن پروژه‌ها بروند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها