پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 27 آذر 1402 ، 30 : 19

کد خبر : 27401

از 0 نفر 0

قادری نماینده مجلس:

کاهش اتکا به درآمدهای نفتی از نقاط قوت بودجه است

کاهش اتکا به درآمدهای نفتی  از نقاط قوت بودجه است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی و پیش‌بینی درآمدهای پایدار را از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۳ دانست و گفت: دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی اطمینان خاطری ایجاد کند که نرخ مالیاتی اضافه نمی‌شود و همان پایه‌های قبلی بوده و تمرکز روی جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.+ تحلیل خبر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی و پیش‌بینی درآمدهای پایدار را از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۳ دانست و گفت: دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی اطمینان خاطری ایجاد کند که نرخ مالیاتی اضافه نمی‌شود و همان پایه‌های قبلی بوده و تمرکز روی جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.
جعفر قادری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: در زمان بررسی کلیات لایحه بودجه، تناقضی در استدلال مخالفان وجود داشت.
وی با بیان اینکه درآمدهای دولت محدود به نفت، مالیات، و مولدسازی انتشار اوراق است، گفت: مخالفان معتقد بودند رشد ۵۰ درصد مالیات بالاست اما درآمدهای نفتی منطقی است. بعد در بحث مولدسازی اعتراف داشتند که بیشتر از این امکان تحقق ندارد. از طرفی دولت میزان انتشار اوراق را ۳۶ درصد اضافه کرده است؛ وقتی این موارد نباشد دولت چطور می‌خواهد هزینه‌ها را جبران کند؟
این نماینده مجلس بیان کرد: به نظر می‌رسد برخی از دیدگاه‌ها تحت تأثیر فضای انتخاباتی بوده است البته برخی همکاران در بخش هزینه‌ها همچون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان به این موضوع اشاره داشتند که دولت پیش‌بینی‌هایی را در بودجه لحاظ نکرده که استدلال دولت این بود که طبق آیین‌نامه جدید فقط احکام و درآمدها را در بخش اول به مجلس ارائه کرده و هزینه‌ها را نداده است
قادری همچنین گفت: آقای منظور اعلام کرد حداقل ۵۰ همت را برای همسان‌سازی لحاظ می‌کند البته به‌طورکلی اگر دولت منابع لازم برای اجرای حکم برنامه هفتم جهت پوشش ۴۰ درصد همسان‌سازی را در بودجه بیاورد، شاید مجلس راضی شده و رأی به کلیات
بدهد.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه باید احکام بودجه شفاف باشد، افزود: درباره مالیات هم دولت در اصلاحیه بودجه احکامی آورد که اطمینان در نمایندگان ایجاد شود که نرخ مالیاتی اضافه نمی‌شود و همان پایه‌های قبلی بوده و تمرکز روی جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.
قادری در پایان لایحه بودجه ۱۴۰۳ را دارای نقاط قوتی همچون بهبود تراز جاری و سرمایه‌ای، پیش بینی درآمدهای پایدار و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی دانست.

تحلیل خبر

درآمدهای دولت باید از چه طُرُقی باشد؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

در بحث لایحه بودجه سال آینده، مخالفان و موافقان، هر کدام بر محورهایی تاکید کرده‌اند و هر کدام از زاویه‌ای نقاط مثبت و منفی آن را دیده و به ارزیابی آن پرداخته‌اند.
از نمایندگانی که رشته تخصصی آنها اقتصاد است انتظار می‌رود که نظرات عمیق‌تر و جامع‌تری بدهند و ملاحظات دیگر را کنار بگذارند.
جناب دکتر قادری نماینده شیراز که از زمره این افراد است، گفته: «کاهش اتکا به درآمدهای نفتی از نقاط قوت بودجه است» البته همه با هر نوع رشته تحصیلی و تخصصی می‌دانند که وابستگی تک محصولی کشور به نفت، امر مطلوب و مقبولی نیست اما اگر قرار باشد از درآمدهای نفتی ما کاسته شود باید منابع درآمدی مطمئن‌تری از نفت، بتواند جای آن را بگیرد. جناب قادری گفته است: «درآمدهای دولت محدود به نفت، مالیات، مولدسازی و انتشار اوراق است» اگر واقعاً درآمدهای دولت و کشور بخواهد محدود به این چند قلم باشد، مصیبت بزرگی است که هیچ اقتصاددانی آن را مطلوب نمی‌داند. از طرف دیگر از این چند قلم، اگر سهم نفت نیز که همیشه نقش اصلی در درآمدزایی کشور داشته را کاهش دهیم باید به جای آن درآمدهای پایدارتر و قابل اعتمادتر همانند افزایش تولید محصولات، افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش درآمدهای جذب توریست و صنعت توریسم، افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ... را در سطحی قوی و گسترده بتوانیم جایگزین کنیم نه اینکه سهم مالیات، مولدسازی و انتشار اوراق را افزایش دهیم! مولدسازی که فروش اموال دولت است مثل این است که کسی اموالش را بفروشد و صرف امور جاری زندگی‌اش کند، این اقدام روش تأمین درآمد مطلوب نیست. انتشار اوراق هم به نوعی مدیون کردن دولت است، درآمد مالیاتی هم از سفره مردم تأمین می‌شود. اینها هیچکدام شاخصه‌های یک اقتصاد توسعه یافته، پیشرفته و پویا نیست و فقط برای تنظیم دخل و خرج روزمره دولت است نه توانمندسازی اقتصاد کشور.
پس بهتر است زمانی سهم نفت از بودجه کمرنگ شود که به جای آن منابع درآمدی معطوف به توسعه و پیشرفت و بالندگی اقتصاد جایگزین آن شود وگرنه دولت خواهی نخواهی با مشکل جدی کسری بودجه مواجه خواهد شد...


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها