پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 2 دی 1402 ، 01 : 18

کد خبر : 27417

از 0 نفر 0

خرید ملک از سوی ایرانیان در ترکیه ۸۰ درصد کاهش یافت

خرید ملک از سوی ایرانیان در ترکیه ۸۰ درصد کاهش یافت

بازار مسکن ترکیه قرار بود بهشت سرمایه‌گذاری در بازار ملک بین کشورهای منطقه باشد اما به تدریج با تغییر قوانین، سقوط اقتصاد این کشور ناشی از اپیدمی کرونا، افزایش مبلغ سرمایه‌گذاری به شرط اقامت و تورم سنگین بازار ملک تبدیل به جهنم شد؛ تا جایی که هم‌اکنون خرید ملک از سوی شهروندان دیگر کشورها از جمله ایران در ترکیه ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.+ تحلیل خبر

بازار مسکن ترکیه قرار بود بهشت سرمایه‌گذاری در بازار ملک بین کشورهای منطقه باشد اما به تدریج با تغییر قوانین، سقوط اقتصاد این کشور ناشی از اپیدمی کرونا، افزایش مبلغ سرمایه‌گذاری به شرط اقامت و تورم سنگین بازار ملک تبدیل به جهنم شد؛ تا جایی که هم‌اکنون خرید ملک از سوی شهروندان دیگر کشورها از جمله ایران در ترکیه ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش ایسنا، ترکیه سرابی بیش نیست و به همین دلیل مشتریان خارجی خرید ملک از این کشور فرار کردند. این صحبت کیانوش گودرزی ـ رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران - است. بررسی‌ها نشان می‌دهد خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه نسبت به دو سال قبل بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته و از محدوده ۱۳۰۰ فقره به حدود ۲۰۰ فقره در ماه رسیده است.
نبود شغل مناسب، شرایط اقتصادی نامساعد، سقوط ارزش لیر، تورم بیش از ۶۰ درصد، تغییر قوانین خرید مسکن برای خارجی‌ها و افزایش مبلغ خرید ملک به منظور دریافت اقامت در این کشور از دلایل افول تمایل روس‌ها، ایرانی‌ها و عراقی‌ها برای خرید مسکن در ترکیه محسوب می‌شود.
در حال حاضر حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای دریافت اقامت ۴۰۰ هزار دلار است؛ در حالی که دو سال قبل این رقم ۲۵۰ هزار دلار بود. هم‌اکنون تهیه یک واحد مسکونی برای ایرانی‌ها به منظور دریافت اقامت در ترکیه ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
تورم ترکیه در ماه گذشته به ۶۲ درصد رسید که اگر چه در مقایسه با قله تورمی بالای ۸۰ درصد سال گذشته مقداری کاهش یافته اما این کشور هنوز از اثرات کاهش تولید ناخالص داخلی ناشی از اپیدمی کرونا و افت گردشگری رها نشده است.

تحلیل خبر

سرگردانی افراد و سرمایه‌هایشان

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

از انسان‌های سرگردان، سرمایه‌های سرگردان مشاهده می‌شود. یکی از وظایف مسئولان این است که نگذارند بعضی از مردم که دچار سردرگمی هستند، در این حالت تثبیت شوند چرا که مقدمه مهاجرت انسان و سرمایه‌های او، همین سرگردانی و محاسبات ویژه است. افرادی که مبلغی را به عنوان سرمایه در زندگی خود اندوخته‌اند، اگر به مرحله اقناع جهت سرمایه‌گذاری در کشور خود برسند به هیچ عنوان در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. چنانچه همان جاذبه‌هایی که در کشورهایی همانند ترکیه، امارات، قطر، عمان، کشورهای اروپایی و ... خودنمایی می‌کنند در کشور خودمان دیده شود، یقیناً زندگی در وطن برای همگان، دلچسب تر از خارج است.
تحمل غریبی و آوارگی زمانی رخ می‌دهد که ما نتوانیم زمینه‌های دلخواه و مطلوب زندگی به لحاظ اقتصادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و ... برای آنها فراهم آوریم.
بنا به اظهارات بسیاری از مهاجرین که سالها در کشورهای دیگر رحل اقامت گزیده‌اند، بریدن از سبک زندگی ایرانی و هضم شدن کامل در فرهنگ کشور بیگانه با تعارضات روحی و روانی نهفته همراه است. حال اگر این افراد در شغل خویش شکست بخورند و یا سرمایه خود را به خاطر فراز و نشیب در اقتصاد کشور مهاجرپذیر، از دست بدهند، شرایطی بس سخت‌تر خواهند داشت.
انسان همیشه در ذهن خود به اصل مبادله «فایده - هزینه» و محاسبه نتایج آن می‌پردازد و اگر ببیند در مجموع، فایده‌ی چیزی بر هزینه آن می‌چربد، بدان متمایل می‌شود. لزوماً نباید این فایده جنبه اقتصادی داشته باشد بلکه فواید روحی و روانی، برای برخی اولویت بالاتری دارد. بدون شک آنچه افراد را به مهاجرت وا‌می‌دارد، جنبه تک عاملی ندارد بلکه مجموعه عواملی است که زمینه را برای مهاجرت به خارج فراهم می‌آورد. باید مجموعه این عوامل را در کشور مورد بررسی، بازنگری و ترمیم و تأمین قرار داد تا جاذبه‌های مهاجرپذیری در کشورهای دیگر کم رنگ شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها