پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 4 دی 1402 ، 29 : 16

کد خبر : 27425

از 0 نفر 0

تجارت هند و روسیه از ۵۰ میلیارد دلار گذشت

تجارت هند و روسیه از ۵۰ میلیارد دلار گذشت

تجارت بین هند و روسیه در ۱۰ ماه گذشته دو برابر شد و برای اولین بار از مرز ۵۰ میلیارد دلار گذشت.+ تحلیل خبر

تجارت بین هند و روسیه در ۱۰ ماه گذشته دو برابر شد و برای اولین بار از مرز ۵۰ میلیارد دلار گذشت.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری روسی اسپوتنیک، اوایل سال جاری میلادی، وزارت بازرگانی و صنعت هند اعلام کرد تجارت بین دو کشور در فاصله ژانویه تا اوت (دی ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲) به ۴۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.
بر اساس محاسبات اسپوتنیک بر اساس داده‌های گمرک هند، تجارت بین هند و روسیه در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۳ دو برابر شده و از رکورد ۵۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فراتر رفت.
این رکورد، موقعیت روسیه را به عنوان چهارمین شریک تجاری بزرگ هند تثبیت می‌کند.
واردات کالاهای هند از روسیه در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر (دی ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۲) دو برابر شده و به ۵۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و صادرات نیز با ۱.۴ برابر افزایش به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.ارقام تجارت بین دو کشور دو برابر مدت مشابه سال گذشته است.
با این حال آمریکا همچنان بزرگترین شریک تجاری هند است، به رغم اینکه تجارت بین دو کشور با ۹ درصد کاهش به ۹۹ میلیارد و
۹۰۰ میلیون دلار رسیده است و چین دومین شریک بزرگ هند به شمار می‌آید اگرچه تجارت دو کشور با ۴ درصد کاهش به ۹۵ میلیارد و
۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.
به رغم کاهش ۹ درصدی مبادلات تجاری، امارات متحده عربی سومین شریک تجاری بزرگ هند است، زیرا ۶۴ میلیارد دلار تجارت ثبت شده میان دو کشور است و عربستان سعودی با ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، پنجمین شریک تجاری هند با کاهش ۱۷ درصدی تجارت است.
تجارت ایران و روسیه ۱.۷ میلیارد دلار!
قبلاً در 15 آذر سال جاری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران خبر داده بود که تجارت ایران و روسیه به بیش از ۱.۷ میلیارد دلار رسید.
رئیس کل گمرک ایران گفت: تجارت ایران و روسیه در هشت ماهه سال جاری با ۱۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون و ۴۰۵ هزار دلار رسید.
به گزارش ایسنا، محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: میزان وزنی تجارت ایران و روسیه در این مدت سه میلیون و ۷۴۸ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش داشته
است.
رضوانی‌فر درخصوص میزان صادرات ایران به روسیه در هشت ماهه سال ۱۴۰۲ از مجموع تجارت خارجی بین دو کشور افزود: در این مدت ۶۱۶ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار کالا به روسیه صادر شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است.

تحلیل خبر

سیاست «نه شرقی، نه غربی»و «هم شرقی، هم غربی» هند

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

یکی از شاخصه‌های همکاری و روابط حسنه کشورها با یکدیگر «سطح تجارت خارجی» آنهاست.
گرچه در روابط بین‌المللی هیچ عاملی، جایگاه مطلق ندارد و برخی مواقع روابط اقتصادی کشوری با کشور دیگر می‌تواند مطلوب و گسترده بوده اما در عین حال روابط سیاسی آنها ضعیف و توام با تنش باشد مانند دو کشور ایران و امارات (امارات یکی از شرکای تجاری خوب ایران است اما در زمینه سیاسی و حتی اختلافات مرزی با هم مشکل دارند) ولی آنچه بسیار مهم است، این که هیچ کشوری نباید از کشور دیگر به خاطر مناسبات و روابط تجاری و سیاسی، باج بگیرد و یا باج بدهد.
هند کشوری است که هم در روابط سیاسی و هم اقتصادی و تجاری با همه کشورها بدون ملاحظات دیگر، رابطه مطلوب و دلخواه خویش را دارد.
سیاست خارجی هند با تجارت خارجی آن به نحوی پیوند خورده که خود را مدیون و در گرو هیچ کشوری نمی‌داند و طوری رفتار می‌کند که احترام و جایگاه خود را برای قطب‌های مهم اقتصادی غرب و شرق حفظ کرده است. هند نه به خاطر دوستی با غرب، از منافع اقتصادی شرق، خود را محروم می‌کند و نه به خاطر دوستی با شرق، از منافع سرشار اقتصادی با غرب چشم می‌پوشد. برهمین مبنا آن طور که در خبرها آمده تجارت خارجی هند در شش ماهه اول سال 2023 از مرز 800 میلیارد دلار گذشت. (سایت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه 7/6/1402)
در اخبار امروز آمده است که تجارت هند و روسیه از 50 میلیارد دلار گذشت، درحالی که بنا به نظر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک کشور، تجارت ایران و روسیه بیش از 7/1 میلیارد دلار است! با این حال که 50 میلیارد دلار در مقایسه با 7/1 میلیارد دلار تفاوت بسیار فاحشی دارد ولی روسیه، در سیاست خارجی خود نمی‌تواند علیه هند موضع بگیرد و هند هم زیر بار باج خواهی روسیه نرفته و نمی‌رود. همچنین آمریکا به عنوان بزرگترین شریک تجاری هند با 99 میلیارد و 900 میلیون دلار نمی‌تواند، از هند باج بگیرد. این شیوه هند گویای سیاست «نه شرقی، نه غربی هند» در باج ندادن و نپذیرفتن تسلط آنها و همچنین «هم شرقی، هم غربی» در جلب سرمایه‌گذاری هنگفت خارجی طرفین است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها