پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 10 بهمن 1402 ، 46 : 17

کد خبر : 27547

از 0 نفر 0

آکسیوس گزارش داد:

نشست محرمانه مقام‌های ۴ کشور عربی در ریاض درباره آینده غزه

نشست محرمانه مقام‌های ۴ کشور عربی در ریاض  درباره آینده غزه

منابع آگاه از نشست محرمانه مقام‌های ۴ کشور عربی در ریاض درباره آینده غزه خبر دادند.+ تحلیل خبر

منابع آگاه از نشست محرمانه مقام‌های ۴ کشور عربی در ریاض درباره آینده غزه خبر دادند.
به گزارش ایلنا به نقل از آکسیوس، منابع آگاه گزارش دادند که مقام‌های ارشد امنیت ملی ۴ کشور عربستان سعودی، اردن، مصر و فلسطین ۱۰ روز پیش به طور محرمانه در ریاض ملاقات کردند تا برنامه‌های مرتبط با آینده غزه پس از جنگ را بررسی و درباره راهکارهای مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطینی در اداره آن گفت‌وگو کنند.
این منابع گفتند که نشست ریاض به میزبانی «مساعد بن محمد العیبان»، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی برگزار شد و «ماجد فرج»، رئیس دستگاه اطلاعات کل تشکلات خودگردان فلسطین و «عباس کامل» و «محمد رسول الکیلانی» همتایان مصری و اردنی وی نیز دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست بودند.
منابع مذکور تاکید کردند که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی در جریان این نشست و مفاد آن قرار گرفتند و رؤسای دستگاه‌های امنیتی عربستان، مصر و اردن به فرج ابلاغ کردند که تشکیلات خودگردان فلسطین برای احیای رهبری سیاسی خود به انجام اصلاحات جدی نیاز دارد.
طبق این گزارش، یکی از درخواست‌های مطرح شده از سوی اردن، مصر و عربستان از تشکیلات خودگردان این بود که در صورت تشکیل دولت جدید فلسطین، نخست وزیر جدید برخی اختیاراتی را که در سال‌های اخیر در دوره «محمود عباس»، رئیس تشکیلات محوری بودند، کسب خواهد کرد.
یکی از منابع گزارش گفت که این سه کشور عربی تاکید کردند که این اصلاحات برای بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به حاکمیت غزه پس از دوره انتقالی پس از جنگ ضروری است.
مشاور امنیت ملی عربستان سعودی نیز در این دیدار گفت که ریاض مایل به پیشبرد عادی سازی با اسرائیل در قبال اتخاذ گام‌های عملی و غیرقابل برگشت از سوی این رژیم است تا حتی اگر کشور فلسطین فوراً تشکیل نشود، راه برای این اقدام در آینده هموار شود.

تحلیل خبر

چه کسانی برای آینده غزه و فلسطین تصمیم می‌گیرند؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

نشست محرمانه چهار کشور عربی (عربستان، اردن، مصر و دولت خودگردان فلسطین) در مورد آینده غزه حاکی از آن است که می‌خواهند اداره آینده غزه را از حماس گرفته و به دولت خودگردان فلسطین واگذار کنند. ظاهراً نتیجه این نشست و مفاد آن هم به آمریکا و اسرائیل خبر داده‌اند.
به نظر می‌رسد پیشدستی و به دست گرفتن ابتکار عمل و همچنین محرمانه برگزار کردن جلسه، نشانگر این است که تصمیم گیران اصلی برای آینده غزه و فلسطین چند کشور عربی با هماهنگی آمریکا و اسرائیل هستند. آنها به ایران که پشتوانه اصلی فلسطین در چهار دهه گذشته بوده، نقشی نداده و در جلسه تصمیم گیری آن را وارد نکرده‌اند. همه می‌دانند که ایران بیشتر از هر کشور عربی، در این چهار دهه، کمک‌های مالی، تدارکاتی، سیاسی، نظامی و مستشاری به گروه‌های فلسطینی داشته و در عمران و آبادانی غزه هزینه‌های زیاد و مستمری کرده است.
اگر نتیجه این نشست‌ها منجر به تشکیل کشور مستقل فلسطینی به حاکمیت دولتمردان فعلی تشکیلات خودگردان فلسطین شود، باتوجه به اختلافات زیادی که از نظر فکری و سیاسی با ایران دارند، آینده روابط آنها با ایران به راحتی قابل پیش پینی است.
اگر این معادله به واقعیت بپیوندد، کشور آینده فلسطین از نظر رویکرد و موضع‌گیری بین المللی، بهتر ازعراق و سوریه و سایر کشورهای عربی نخواهد بود. آیا این مطلوب مسئولان کشور ما خواهد بود؟
از طرف دیگر سرنوشت آینده فلسطین باید توسط مردم آنجا تعیین شود و کشورهای دیگر نباید به جای آنها تصمیم بگیرند. تا ببینیم دست روزگار، این چرخ را چگونه خواهد چرخاند!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها