جمعه 14 اردیبهشت 1403 5/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 16 بهمن 1402 ، 21 : 18

کد خبر : 27567

از 0 نفر 0

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد؛

کسری شدید ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومانی در صندوق تأمین اجتماعی

کسری شدید ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومانی در صندوق تأمین اجتماعی

۵۳ درصد بازنشستگی‌ها پیش از موعد است و بار مالی سنگینی به صندوق‌ها وارد کرده است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: قانون افزایش سن بازنشستگی اگر ابتدای سال آینده ابلاغ شود، اجرا خواهد شد.+ تحلیل خبر

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: قانون افزایش سن بازنشستگی اگر ابتدای سال آینده ابلاغ شود، اجرا خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری ضمن آرزوی پیروزی مردم غزه اظهار داشت: ان شاالله به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهیم بود.
۷۴ درصد از جمعیت ایران تحت پوشش تأمین اجتماعی
وی با اشاره به اینکه ۷۴ درصد از جمعیت ایران تحت پوشش تأمین اجتماعی‌اند، افزود: قبل انقلاب ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بود. همچنین قبل انقلاب ۲۰ مرکز درمانی بود ولی امروز ۴۰۴ مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی و بیمارستان تأمین اجتماعی فعال است و توسعه در حال ادامه است.
برخی بحران سازی افراطی می‌کنند
موسوی ادامه داد: صندوق‌ها از چالش‌ها است و ما روی این موضوع و مدیریت بهینه تمرکز راهبردی کرده‌ایم. البته برخی بحران سازی افراطی می‌کنند. به نظر ما سیر طبیعی همه صندوق‌ها دارند و دوران‌های مختلف کودکی، بلوغ و سالمندی دارند و از تجربه کشورهای مختلف استفاده می‌کنیم.
کسری شدید ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومانی در صندوق تأمین اجتماعی
وی اعلام کرد: با ناترازی شدید و کسری شدید ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومانی در صندوق تأمین اجتماعی مواجه بودیم و استقراض بی رویه صورت گرفته بود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان فقط از بانک رفاه استقراض صورت گرفته بود و این چالش بود. همچنین تعداد بیمه شده نسبت بازنشسته در حال تغییر است و ضریب پشتیبانی در حال کاهش است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: ۵۳ درصد بازنشستگی‌ها پیش از موعد است و بار مالی سنگینی به صندوق‌ها وارد کرده لذا بر اساس اقتضای تحولات اجتماعی و افزایش امید به زندگی باید تغییرات رخ می‌داد.
رکورد درآمدی سال جاری ۴۵ هزار میلیارد تومان
موسوی با اشاره به اینکه در شرایط عادی نیستیم لذا رویکرد تحولی لازم بود، افزود: ۸ هدف راهبری مانند توانمندسازی صندوق، توسعه صندوق، هوشمند سازی و… مدنظر بوده است و رکورد درآمدی سال جاری ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده و اگر مثل سابق مسیر را می‌رفتیم کسری ۵ هزار میلیاردی به شدت افزایش می‌یافت.
ابر بدهکار و ابر طلبکار سازمانی هستیم
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین و ابر بدهکارترین سازمان تأمین اجتماعی بوده است، اعلام کرد: در این دولت، ۲۴۰ همت (هزار میلیارد تومان) از بدهی انباشته شده پرداخت شده‌است. البته تأمین اجتماعی ابر طلب کار هم هست و باید اقدامات لازم صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: ۱, ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کنونی بیمه بیکاری است که در حال پرداخت آن هستیم. همین
۲۱۰ کلینیک دیابت و فشار خون راه‌اندازی و ۷۸ پروژه عمرانی در این دولت مدنظر قرار گرفت.
احتمال اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی از ابتدای سال جدید
موسوی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره افزایش سن بازنشستگی اظهار داشت: افزایش سن بازنشستگی با توجه به تحولات اجتماعی، سن امید به زندگی و شرایط ناپایدار صندوق‌ها ضرورت دارد و تصمیم حاکمیتی است.
وی با اشاره به اینکه این موضوع باید سه دهه قبل آغاز می‌شد، گفت: البته اصلاحات باید همه جانبه باشد همچنین قانون اختیاری و اجرای آن کند است.وی با بیان اینکه این قانون انعطاف دارد، گفت: مثلاً برای کسانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه دارند، تغییر در سن بازنشستگی نیست.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: قانون افزایش سن بازنشستگی اگر ابتدای سال آینده ابلاغ شود، اجرا خواهد شد.
فرار بیمه‌ای ۴ میلیون نفر در سایه سکوهای اینترنتی
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین درباره بیمه نشدن سکوهای اینترنتی خاطرنشان کرد: درباره بحث سکوها یکسال است که موضع خود را اعلام کرده‌ایم. این‌ها باید بیمه اجباری شوند، اشتغال دارند و رابطه مزدی است و مکلف هستیم که به سراغ آنها برویم و ما پیگیر هستیم تا بیمه شوند. توصیه می‌کنیم توافقی مسئله حل شود و اگر نباشد با توجه به مراجعات مکرر شاغلان سکوها درباره درمان و یا تصادفات ما به آنها مراجعه می‌کنیم.وی ابراز کرد: ۳ تا ۴ میلیون نفر در این سکوها فعال هستند و با احتساب خانواده‌ها حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان هستند و به فوریت به سراغ سکوهای اینترنتی برای اعمال قوانین حاکمیتی اینترنتی خواهیم رفت.

تحلیل خبر

تصمیمات اشتباه مسئولانی که ضررهای سنگینی به ملت و کشور وارد کرد

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

آثار تصمیمات اشتباه برخی مدیران ارشد کشور از جمله روسای جمهوری و وزرا، در سالیان بعد و گاهی در دهه‌های آینده، خود را نشان می‌دهد.
دستورات و تصمیماتی که پشتوانه کارشناسانه ندارد و براساس احساسات و نظرات شخصی آنها گرفته می‌شود، می‌تواند با سپری شدن زمان، برای کشور فاجعه بیافریند. خودشیفتگی برخی از مسئولان و خود را عقل کل دانستن، خسارتش را باید جامعه و مردم خصوصاً طبقات محروم و متوسط تحمل کنند.
اگر بدون تعصب و صرفاً براساس «علم»، به کارنامه روسای جمهوری در دوره‌های مختلف نگاه کنیم، بیشترین ضربات را زمانی خورده‌ایم که نظرات علمی و کارشناسی به حاشیه رانده شده و کشور بر محوریت نظرات شخصی و فردی اداره شده است.
حذف سازمان برنامه و بودجه، طرح هدفمندی یارانه‌ها، بازنشستگی‌های بیش از موعد، ادغام برخی از وزارتخانه‌ها در یکدیگر، کنار گذاشتن تغییر ساعت رسمی، صدور مجوزهای گسترده حفر چاه‌های آبی کشاورزی، مطرح کردن هولوکاست، سیاست خارجی ستیزه جویانه و بهانه دادن به سازمان ملل و شورای امنیت جهت صدور قطعنامه‌های مکرر علیه ایران و نهایتاً وارد کردن کشور در دام مرگبار تحریم‌ها و ... هیچکدام با شیوه درست و علمیِ اداره کشور و عقلانیت سیاسی و مدیریتی سازگار نبود.
از میان موارد فوق «بازنشستگی پیش از موعد» ضربات سنگینی به صندوق‌های بازنشستگی زد و آنها را به سمت ورشکستگی پیش برد. این بحران که از همان دهه 80 بارها توسط متخصصان و کارشناسان هشدار داده شده بود، امروز به عنوان یک «بحران» جدی و فردا به صورت یک «ابربحران» زندگی میلیون‌ها بازنشسته و خانواده‌های آنها را با مشکل پیچیده مواجه خواهد کرد. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفته «53 درصد بازنشستگی‌ها، پیش از موعد است و بار مالی سنگین به صندوق‌ها وارد کرده است» آری این یکی از تبعات تصمیم‌گیری‌های خودسرانه مدیریت دهه 80 است که امروز خود را نشان داده است.
آیا کسی یا جایی است که مسببان این تصمیم‌گیری‌های خودسرانه و خساراتی را که به ملت و کشور زده‌اند، محاکمه و مجازات کند تا عبرتی برای بعدی‌ها شود؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها