پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 27 بهمن 1402 ، 29 : 18

کد خبر : 27592

از 0 نفر 0

وزیر بهداشت اعلام کرد؛

ارزآوری یک میلیارد دلاری از گردشگری سلامت

ارزآوری یک میلیارد دلاری از گردشگری سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت به ایران سفر کردند که یک میلیارد دلار ارزآوری داشته است.+ تحلیل خبر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت به ایران سفر کردند که یک میلیارد دلار ارزآوری داشته است.
به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، بهرام عین‌اللهی در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه گردشگری سلامت در نمایشگاه بین‌المللی در جمع خبرنگاران افزود: گردشگران سلامت از ۶۰ کشور برای درمان به ایران می‌آیند و ۲۰ درصد از گردشگران ایران جز بیماران بین‌المللی هستند.
وی ادامه داد: اکنون موضوع گردشگری سلامت به سفارتخانه‌ها سپرده شده است و رایزن‌های سلامت این امور را انجام می‌دهند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۱۳۰ مرکز مجوز گردشگری سلامت داشتند که این آمار اکنون به ۲۸۰ مرکز رسیده است، گفت: به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه را دارد، مردم کشورهای همسایه تمایل دارند برای درمان به کشور ما مراجعه کنند.
عین‌اللهی با اعلام اینکه اتباع عراق و افغانستان بیشترین مراجعان گردشگران سلامت را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت از ۶۴ ملیت گوناگون در سال گذشته به ایران سفر کردند.وزیر بهداشت یادآور شد: ۱۰ کشور شامل عراق، افغانستان، پاکستان، عمان، بحرین، ارمنستان، تاجیکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین مراجعه را بابت گردشگری سلامت به کشور دارند.
وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد کل گردشگرانی که به ایران می‌آیند، با هدف درمان بیماری و سلامت سفر می‌کنند و امیدواریم با همکاری بسیار خوبی که بین وزارتخانه‌های بهداشت و گردشگری وجود دارد، بتوانیم شاهد رونق بیشتر این موضوع در سال‌های آینده باشیم.
عین‌اللهی با بیان اینکه در این نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در حوزه گردشگری سلامت به نمایش گذاشته شده است، افزود: باتوجه به سیاست‌های رئیس جمهور و همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه، توسعه گردشگری سلامت در دستور کار است. هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از ۲۳ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران آغاز به کار کرد و ۲۶ بهمن ماه به کار خود پایان می‌دهد.

تحلیل خبر

«عددهای کوچک» که در نظر بعضی مسئولان، «بزرگ» به نظر می‌رسد!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

به نظر می‌رسد گاهی مواقع برخی از مسئولان به محتوا و تجزیه و تحلیل گفته‌های خود نمی‌اندیشند و سخنی را که می‌گویند به جای تبلیغ، «ضد تبلیغ» می‌شود. کاش مسئولان، قبل از بیان هر سخنی و ارائه هر آماری، ابتدا به جوانب مختلف آن فکر می‌کردند، آنگاه به زبان می‌آوردند.
وزیر محترم بهداشت «ارزآوری یک میلیارد دلاری از گردشگری سلامت» را مهم پنداشته و آن را اعلام کرده است. همچنین گفته است گردشگران از 60 کشور برای درمان به ایران می‌آیند که اتباع عراق و افغانستان بیشترین مراجعان گردشگران سلامت را تشکیل می‌دهند. سخنان ایشان از چند جهت قابل تحلیل و نقد است:
اولاً مبلغ یک میلیارد دلار را اگر بر تعداد گردشگران که یک میلیون و 200 هزار نفر عنوان کرده‌اند، تقسیم کنیم، سهم ارزآوری هر کدام 833 دلار می‌شود! آیا این عددِ مهم و بزرگی است؟ اگر 833 دلار را ضربدر 50 هزار تومان ایران کنیم مبلغ 666/666/41 تومان می‌شود، آیا مبلغ 41 میلیون تومان برای مداوای یک بیمار خارجی که معمولاً با چند نفر همراه می‌آید و هزینه‌های هواپیما، هتل، خوراک، ایاب و ذهاب، دارو و درمان و غیره دارد، پول زیادی است؟ بیماران ایرانی که از گوشه و کنار کشور به تهران جهت مداوا و یک عمل کوچک مسافرت می‌کنند به مراتب بیشتر از بیماران خارجی خرج می‌کنند. درست است که اینها از وجه رایج کشور استفاده می‌کنند اما معادل‌سازی هزینه آنها با پول خارجی‌ها، به ما می‌گوید که بیماران خارجی، ارز بسیار کمی وارد کشور می‌کنند.
حال چرا آنها این قدر کم خرج می‌کنند؟ چون پول ما بی ارزش است و با مقدار کمی ارز می‌توانند از امکانات بهترین هتل‌ها و بیمارستان‌های ما بهره‌مند شوند. درحالی که هموطنان ما، در اقامتگاه‌های درجه 4 و 5 و گاهی در کنار خیابان‌ها اقامت می‌گزینند! ولی باز هزینه‌های مداوای بیماران آنها، بعضاً بیشتر از مداوای بیماران خارجی است. نکته دیگر اینکه علت استقبال بیماران خارجی از مداوا در ایران علاوه بر حاذق بودن پزشکان ما، بی ارزش بودن پول ماست که آنها با هزینه بسیار کمتر می‌توانند از بهترین خدمات پزشکان و مراکز درمانی ما بهره‌مند شوند. حتی پول عراق و افغانستان چند برابر پول ایران ارزش دارد و لذا بیشترِ بیماران وارده به کشور ما، عراقی‌ها و افغانی‌ها هستند چون مداوا در ایران برایشان ارزان‌تر از مداوا در کشور خودشان است.
پس مسئولان ذیربط خیال نکنند در گردشگری سلامت (یا بهتر بگوییم پذیرش بیماران خارجی) موفق هستند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها