شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 8 اسفند 1402 ، 07 : 18

کد خبر : 27628

از 0 نفر 0

جای خالی برنامه‌های اقتصادی در لیست‌های انتخاباتی مجلس

جای خالی برنامه‌های اقتصادی در لیست‌های انتخاباتی مجلس

در حالی که چند روز تا آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده و احزاب و جریان‌های سیاسی لیست‌های خود را به صورت نهایی منتشر کرده‌اند، مبارزات انتخاباتی کاندیداها بیشتر بر مواضع سیاسی، کلی‌گویی‌ها و تکرار کلیشه‌ها متمرکز است و جای خالی بیان نظرات، برنامه‌ها و مواضع اقتصادی در این لیست‌ها به وضوح مشاهده می‌شود.+ تحلیل خبر

در حالی که چند روز تا آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده و احزاب و جریان‌های سیاسی لیست‌های خود را به صورت نهایی منتشر کرده‌اند، مبارزات انتخاباتی کاندیداها بیشتر بر مواضع سیاسی، کلی‌گویی‌ها و تکرار کلیشه‌ها متمرکز است و جای خالی بیان نظرات، برنامه‌ها و مواضع اقتصادی در این لیست‌ها به وضوح مشاهده می‌شود.
به گزارش ایسنا، امروز مهم‌ترین انتظار و مطالبه مردم از نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی، توجه به دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی است. حال با وجود اینکه فقط چهار روز تا آغاز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و احزاب و جریان‌های مختلف کشور لیست‌های خود را به صورت نهایی اعلام کرده‌اند، برنامه‌های آنها بیشتر بر کلیشه‌ها و شعارهای سیاسی تکیه دارد و تا امروز یک برنامه اقتصادی مشخص و تدوین شده از سوی این لیست‌های انتخاباتی ارائه نشده است.
همچنین، مشارکت مردم در انتخابات، نشان دهنده میزان علاقه و آگاهی مردم از مسائل جامعه است و عوامل مختلفی از جمله عملکرد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و همچنین مواضع احزاب و نمایندگان می‌تواند بر این مشارک اثر مستقیم داشته باشد.
جای خالی تمرکز بر دغدغه‌های اقتصادی مردم
در نظرسنجی که چندی پیش از سوی مرکز افکار سنجی سرمایه انجام شد، بیش از ۱۰۰۰ نفر از شهروندان تهرانی، اولویت‌های اقتصادی مجلس آینده که باید در دستور کار قرار گیرد را بیان کردند که در این میان ۲۰.۹ درصد به مسکن و اجاره بها، ۱۷ درصد به مهار تورم و گرانی، ۱۵.۴ درصد به اشتغال، ‌۷.۳ درصد به ازدواج آسان و جوانان و حمایت از آن‌ها، ۴.۸ درصد به بهبود وضعیت اقتصادی، ۴.۶ درصد به رسیدگی به معیشت مردم، ۴.۴ درصد به افزایش حقوق و دستمزدها (بازنشستگان، معلمان و کارگران) ۳.۱ درصد به رسیدگی به بازار خودرو و نظارت بر قیمت‌ها، ۲.۹ درصد به مبارزه با اختلاسگران و مفاسد اقتصادی، ۳.۱ درصد به نظارت و کنترل دولت بر بازار و قیمت‌ها، ۱.۲ درصد به کاهش مالیات اصناف کم درآمد و افزایش مالیات بر ثروتمندان و خانه‌های خالی، ۱.۱ درصد به شفاف‌سازی و ۱۶.۲ درصد از مردم دیگر موارد به عنوان اولویت‌های اقتصادی مورد نظر خود برای مجلس آینده مطرح کردند.
این در حالی است که تا امروز احزاب و لیست‌های انتخاباتی، مواضع اقتصادی مشخصی را اعلام نکرده‌اند و از آنجاکه در حال حاضر مسئله اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های جامعه محسوب می‌شود، احزاب و لیست‌های انتخاباتی بیشتر بر بازگویی مطالب پیشین متمرکز هستند و جای خالی بیان مواضع اقتصادی به وضوح در این لیست‌ها نمایان است.
بنابراین عدم بیان دیدگاه‌ها و مواضع اقتصادی از سوی احزاب و لیست‌های انتخاباتی، ممکن است باعث ابهام در میان مردم در رابطه با نبود دغدغه و برنامه اقتصادی در میان کاندیداها و متعاقب آن نمایندگان مجلس آینده شود؛ لذا در انتظار می‌رود برنامه‌های اقتصادی و معیشتی مردم نیز از سوی کاندیداها اعلام شود تا مردم بتوانند براساس خواسته‌هایشان، نمایندگان مورد نظر خود انتخاب کنند.

تحلیل خبر

کاندیداهای مجلس شورا به ارائه برنامه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بپردازند

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

بدون شک با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور، به همان اندازه که مردم از دولت انتظار رفع مشکلات اقتصادی و در مرحله مهمتر پیشرفت و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... را دارند، از مجلس شورای اسلامی نیز انتظار دارند که با تصویب قوانین علمی، واقع بینانه، کارشناسانه و جامع، مسیر را برای دولت در جهت اجرای آن‌ها مهیا کند. متاسفانه مجلس فعلی در چهار سال عمر خود نتوانست این مهم را محقق کند و نه تنها مشکلات ملت و کشور را با تصویب قوانین ضروری، حل نکرد بلکه بار سنگین‌تری را در ابعاد مختلف و از جمله نظام مالیاتی بر دوش مردم نهاد و آنها را ناراضی‌تر و ناامیدتر از گذشته کرد.
هرکس با هر نگاهی به انتخابات، انتظار دارد مجلس بعدی که فعلاً کاندیداها برای رسیدن به آن در حال تبلیغات و یارگیری هستند، برنامه‌های خود را به ویژه برنامه‌های اقتصادی را که می‌خواهند در مجلس پیگیری کنند به صورت مدوّن و علمی ارائه دهند تا مردم بدانند چگونه آنها می‌خواهند با تصویب قوانین مترقی، مشکلات کشور، از جمله مشکلات روزافزون اقتصادی را حل کنند. به صِرف انتقاد از اوضاع بد اقتصادی و برشمردن ضعف‌های دولت و مجلس فعلی و ناتوانی نمایندگان فعلی در این راستا، کفایت نمی‌کند.
همچنین یک کاندیدا نباید ژست مخالف در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به خود بگیرد ولی پس از ورود به مجلس به تملق و چاپلوسی و همراهی با آنان بپردازد. این عدم صداقت و فریب دادن مردم برای جمع‌آوری آرای آنان، خیانت به ملت و کشور است.
آنچه مردم از کاندیداها توقع دارند سلامت و توانمندی در اندیشه، رفتار و گفتار است و حرکت‌های پوپولیستی و عوام‌فریبانه را نمی‌پسندند.
در این دو سه روز باقیمانده ایام تبلیغات انتخاباتی، شایسته است کاندیداها بر ارائه برنامه‌های خویش بالاخص برنامه اقتصادی خود متمرکز شوند و از تبلیغات بی‌محتوا و هیجان‌انگیز بپرهیزند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها