شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 16 اسفند 1402 ، 13 : 18

کد خبر : 27656

از 0 نفر 0

فرمانده فراجا:

امروز هزینه تخلف برای متخلفان رانندگی بازدارنده نیست

امروز هزینه تخلف برای متخلفان رانندگی بازدارنده نیست

فرمانده فراجا گفت: امروز هزینه تخلف برای متخلفان رانندگی بازدارنده نیست و این موضوع باید حل شود.+ تحلیل خبر

فرمانده فراجا گفت: امروز هزینه تخلف برای متخلفان رانندگی بازدارنده نیست و این موضوع باید حل شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، هجدهمین همایش سراسری مدیران و رؤسای پلیس راهور با حضور سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا و جمعی از فرماندهان انتظامی و پلیس راهور در سالن همایش نورالرضای ستاد پلیس راهنمایی و رانندگی کشور برگزار شد.
سردار احمدرضا رادان در این مراسم بر لزوم انجام تکالیف پلیس راهور در کاهش تصادفات و تلفات جاده در سال ۱۴۰۳ تاکید کرد و گفت: اگر قرار نباشد هزینه تخلف متخلفین ترمیم و درست شود، متخلفین سال ۱۴۰۳ بی مهاباتر دست به تخلف خواهند زد.
وی افزود: امروز هزینه تخلف برای متخلفان رانندگی بازدارنده نیست و این موضوع باید حل شود. به شدت در پی این هستیم که هزینه تخلف را افزایش دهیم. فرمانده کل انتظامی کشور همچنین حضور مردم در انتخابات را حماسی دانست و خاطرنشان کرد: سال پرکاری را در راهنمایی و رانندگی و پلیس انتظامی پشت سر گذاشتیم که انتخابات یکی از آنها است.رادان به ۲۰۰ میلیون خدمت در پلیس راهور طی سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: برای سال آینده در حوزه ایمنی راه‌ها باید شاهد تحول باشیم و این تحول توسط مردم قابل لمس باشد.
ارشدترین مقام انتظامی کشور اضافه کرد: امسال هدف گذاری کرده بودیم که کاهش تصادفات داشته باشیم که موفق نبودیم و این طلب مردم از من و شماست.
وی با بیان این که متخلفین امروز تقریباً تمامی محدودیت‌ها و ضعف‌ها را می‌شناسند، افزود: حتی برخی از متخلفین از خرابی دوربین‌ها و سامانه‌های هوشمند ما اطلاع دارند و حیطه تخلف خود را جابه‌جا
می‌کنند.رادان در ادامه مدیریت دولتی برای امنیت راه‌ها را با توجه به هزینه سنگین ‌ محدودیت‌های موجود ناکافی توصیف کرد و اظهار داشت: خصوصی‌سازی و واگذاری برخی از نظارت‌ها به بخش خصوصی یک ضرورت است و ما این را از پلیس راهور مطالبه داریم.
فرمانده کل انتظامی همچنین به بخش‌های دیگر خدمات پلیس راهور اشاره کرد و افزود: باید به جای مراجعه مردم به پلیس به سمت مراجعه پلیس به مردم حرکت کنیم و این اتفاق زمینه را برای جلب رضایت مردم فراهم می‌کند.
سردار رادان در پایان به در پیش بودن ایام نوروز اشاره کرد و گفت: باید خدمات پلیس به نیروهای خود در نوروز امسال که مصادف با ایام رمضان است ویژه باشد و حتماً تکریم کادر پلیس راهور در اولویت قرار گیرد.

تحلیل خبر 

آیا افزایش هزینه تخلفات رانندگی، بازدارنده است؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

این طور نیست که همیشه «جریمه سنگین» بتواند بازدارنده باشد. اگر به انواع جرایمی که در جامعه صورت می‌گیرد و افزایش سال به سال پرونده‌های قضایی، شبه قضایی و غیرقضایی نگاه کنیم، موید این ادعاست.
نه افزایش بهای مصارف آب، برق، گاز، بنزین و ... تاکنون توانسته از میزان مصرف آنها بکاهد، نه جریمه‌های دیرکرد بانکی توانسته پرداخت بدهی بدهکاران بانک‌ها را سامان ببخشد، نه افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی توانسته است متخلفان از قوانین رانندگی را از تخلف باز دارد. شاهد آن، آمار تخلفات، علیرغم اضافه شدن نظارت دوربین‌ها به نظارت حضوری پلیس است.
آنچه می‌تواند مانع تخلفات اجتماعی و قانونی شود «فرهنگ» یک جامعه است که این فرهنگ اگر فی‌نفسه ضعیف باشد و یا توسط مردم مورد بی‌توجهی قرار گیرد، در هر دو صورت، کارایی کنترلی و نظارتی خود را، از دست خواهد داد.
جامعه‌ای که دچار هنجارشکنی و ارزش‌گریزی شده و نسبت به فرهنگ خود بی‌اعتنا می‌شود، بی‌علت نیست و باید علل آن را جست. مخصوصاً اگر فرهنگ جامعه‌ای مثل فرهنگ کشور ما، دارای پیشینه‌ای قوی و غنی باشد.
خوشبختانه هم فرهنگ ملی ما بسیار غنی و درخشان است و هم فرهنگ دینی ما. اگر این فرهنگ با این سابقه کم‌نظیر نتواند جلوی تخلفات و جرائم را بگیرد باید علل آن را نه داخل سفره فرهنگ، بلکه خارج از آن، درون سفره اقتصاد، بساط قانونگذاری، سیستم اجرایی و مدیریتی، نظام آموزش و تربیت اجتماعی و ... جستجو کرد.
مجموعه این علل است که آثار منفی یا مثبت در عرصه فرهنگی از خود به جای می‌گذارد. پس صِرف افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی و سایر جریمه‌ها نمی‌تواند بازدارنده باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها