شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 25 اسفند 1402 ، 13 : 17

کد خبر : 27683

از 0 نفر 0

معاون وزیر راه و شهرسازی:

حجاب‌بان‌ها در فرودگاه با متانت اسلامی رفتار کنند

حجاب‌بان‌ها در فرودگاه با متانت اسلامی رفتار کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حضور حجاب‌بان در فرودگاه‌های کشور تابع قوانین و مقررات کشور است و این افراد از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتخاب می‌شوند و در تمام بخش‌های ارشاد و انتظامی رفتار افراد تابع مقررات تعیین شده است.+ تحلیل خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حضور حجاب‌بان در فرودگاه‌های کشور تابع قوانین و مقررات کشور است و این افراد از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتخاب می‌شوند و در تمام بخش‌های ارشاد و انتظامی رفتار افراد تابع مقررات تعیین شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا نخجوانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال ایلنا درباره میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی خارجی به فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: ایرلاین‌های خارجی هم به فرودگاه‌ها بدهکار هستند که این بدهی هم بابت نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‌های کشور و هم بابت پروازهای عبوری است.
وی ادامه داد: اما با شرکت‌های هواپیمایی خارجی مشکلی در تسویه بدهی‌ها نداریم و تسویه‌ها در انجام است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران همچنین در پاسخ به سؤال دیگر ایلنا درباره حضور حجاب‌بان‌ها در فرودگاه‌های کشور و نحوه انتخاب این افراد و آموزش‌های لازم به حجاب‌بان‌ها برای رفتار با مسافران با توجه به همزمانی ایام نوروز با ایام ماه رمضان تاکید کرد: حضور حجاب‌بان در فرودگاه‌های کشور تابع قوانین و مقررات کشور است و این افراد از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتخاب می‌شوند و در تمام بخش‌های ارشاد و انتظامی رفتار افراد تابع مقررات تعیین شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قاعدتاً این افراد باید آموزش دیده باشند، گفت: این افراد برای رفتار با مسافران باید آموزش دیده باشند و رفتار با مسافران باید در چارچوب متانت اسلامی باشد و تاکنون هم با تنشی مواجه نبودیم.
نخجوانی با بیان اینکه مردم نسبت به قوانین کشور آگاهی دارند و ایران فهیم‌تر از این هستند که برای رعایت قانون به آنها تذکری داده شود، افزود: مردم قوانین حجاب را هم رعایت می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال ایلنا درباره اینکه آیا مسافران بد حجاب و بی‌حجاب امکان سوار شدن به هواپیما را ندارند، گفت: در این باره مسئولیتی برای اظهار نظر ندارم و مقام مسئول قانونی آن باید در این باره اظهار نظر کند و مرجع قانونی آن باید به این سؤال پاسخ دهد، اگر قانونی در این باره تصویب شود قطعاً به اجرا می‌رسد. اما در حال حاضر در فرودگاه چنین قانونی نداریم البته که باید نظم و انضباط در فرودگاه‌ها حاکم باشد.

تحلیل خبر

حجاب بان ها، کتاب توضیح المسائل مراجع تقلید را مطالعه کنند

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

حجاب همچون سایر مسائل شرعی دیگر، جنبه اعتقادی و درونی دارد. چه کسانی که می‌خواهند حجاب، رعایت کنند و چه کسانی که در این حوزه، می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند هر دو باید به آن «معتقد و پایبند» باشند. در این مصاف، هیچگونه صف‌آرایی و تقابل نمی‌تواند، جواب بدهد بلکه نتیجه عکس خواهد داد. طبق شرایطی که مراجع تقلید در امر وجوب امر به معروف و نهی از منکر گفته و نوشته‌اند، آمر به معروف و ناهی از منکر باید «احتمال تأثیر مثبت بر فردی که مورد امر و نهی قرار می‌گیرد» بدهد. یعنی اگر آمر و ناهی بداند و بفهمد که تذکراتش، هیچ فایده‌ای ندارد بلکه مفسده‌هایی نیز بر آن مترتب است، نه تنها بر او امر و نهی واجب نیست بلکه خلاف شرایطی که مراجع تقلید گفته‌اند، عمل کرده است.
حجاب بانان باید کتاب توضیح المسائل مراجع تقلید را مطالعه کنند و طبق دستورالعمل شرعی، به امر و نهی بپردازند. هرگونه تندروی و افراط در این مسئله، دنیا و آخرت آنها را در معرض خطر قرار داده و به جای «ثواب» در دام «گناه» می‌افتند. مسئولان ذیربط هم از حجاب بانان، غیر از این نخواهند و به توجیهات اشتباه روی نیاورند.
مسئله حجاب که دستور پروردگار است، متاسفانه این روزها آغشته به لجبازی و جبهه‌گیری اجتماعی شده و از منطق اعتقادی فاصله گرفته است.
موقعی که همه ما می‌پذیریم پایگاه حجاب، «قلب» مردم است و حجابی ارزشمند است که فرد محجبه با عشق و علاقه آن را بپذیرد، در این صورت، هنر طرفداران حجاب این باید باشد که بر قوت این اعتقاد بیفزایند و افراد بی‌حجاب را داوطلبانه، عاشق حجاب کنند نه اینکه با برخوردهای سلبی، همان حجاب نیمه بند را هم تبدیل به بی‌حجابی کنند.
در هر صورت تذکر معاون وزیر راه و شهرسازی به حجاب‌بان‌ها و ضرورت متانت در این راستا، نه فقط در فرودگاه‌ها، بلکه در همه نقاط کشور امری عقلانی، شرعی و پسندیده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها