شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 46 : 16

کد خبر : 27691

از 0 نفر 0

رئیس پلیس راهور فراجا خبر داد؛

فارس، کرمان و خراسان رضوی بیشترین فراوانی تصادفات را در سال 1402 داشته‌اند

فارس، کرمان و خراسان رضوی بیشترین فراوانی تصادفات را در سال 1402 داشته‌اند

جان باختن ۷۴ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی ۲ روز گذشته

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در دو روز گذشته ۷۴ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و یک هزار و ۷۱۷ نفر نیز مجروح شدند.+ تحلیل خبر

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در دو روز گذشته ۷۴ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و یک هزار و ۷۱۷ نفر نیز مجروح شدند.
به گزارش ایلنا، سردار سید تیمور حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ابتدا یادی می‌کنیم از همه کسانی که زحمت کشیدند و خشت روی خشت گذاشتند تا این مجموعه خدمتگزار درمجموعه انتظامی شکل بگیرد؛ سرداران حیدری، غفاری، انصاری، مؤمنی، رویانیان و دوست خوبم سردار هادیان فر عزیز که انصافاً خدمات شایسته‌ای در پلیس راهور به مردم داشت.
وی افزود: حوزه ترافیک حوزه‌ای است که بدون هیچ ممیزی در زندگی همه مردم نقش دارد و کسی نیست که بر زندگی آن این موضوع تأثیر نداشته باشد.
سردار حسینی اضافه کرد: از همه کسانی که به پلیس خاصه پلیس راهور کمک می‌کنند تا اهداف خود را به پیش ببرد و مردم از منافع آن بهره‌مند شوند از جمله دولت محترم، مجلس، قوه قضائیه، رسانه ملی و رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب نیز قدردانی ویژه دارم.
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه تعداد افراد دارای گواهینامه در کشور ۳.۲ درصد افزایش داشته است، گفت: ترددهای جاده‌ای ما نیز ۵.۱ درصد و ترددهای شهری ۶.۲ افزایش را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در ۱۰ ماه ۱۴۰۲ شاهد ۵۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تردد در سطح کشور بودیم که نسبت به سال قبل ۶.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر در اثر تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۲ جان خود را از دست داده‌اند، گفت: ۴.۹ درصد افزایش جان‌باختگان در این زمینه داشتیم.
سردار حسینی گفت: عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم وعدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ۳ عامل اصلی تصادفات است که ۶۰ درصد از وقوع تصادفات را به خود اختصاص داده است.
وی درباره تفکیک جان‌باختگان نیز گفت: ۲۲.۹ درصد فوتی‌ها راننده، ۲۲.۷ درصد موتورسوار، ۲۴ درصد سرنشین و ۱۹.۶ درصد هم عابران پیاده بوده‌اند.
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: ۲۶ درصد از کل تصادفات نیز به واژگونی منجر شده و ۶۰ درصد از تصادفات هم در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است.
وی با بیان اینکه ۵۱ درصد جان‌باختگان به دلیل شدت جراحات در صحنه تصادف جان باخته‌اند، گفت: ۶ درصد حین انتقال و ۴۳ درصد هم در مراکز درمانی فوت شدند. این آمار نشان می‌دهد که ما باید دو موضوع را در اولویت قرار دهیم، اول کنترل و مدیریت سرعت و دوم تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها که حتماً باید مورد توجه قرار گیرد.
سردار حسینی همچنین از صدور ۱۵۷ میلیون جریمه برای انواع تخلفات در سال جاری خبر داد و گفت: میزان جریمه‌ها افزایش ۲۸ درصدی داشته اما اگر بخواهیم آن را در مقایسه با ترددها حساب کنیم، تنها دو درصد از ترددها مشمول جریمه شده است.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه ۳۳.۵ درصد از کل تخلفات اعمال شده است، گفت: حدود ۵۰ میلیون جریمه مربوط به سرعت غیرمجاز صادر گردیده است.
وی افزود: در طول سال گذشته ۲ میلیون و ۱۸۴ هزار فقره تخلف حادثه‌ساز ثبت شد و در ۳ مرحله اگر راننده‌ای مرتکب چنین تخلفاتی شود و نمره منفی بگیرد بعد از بار سوم گواهینامه وی باطل می‌شود.
وی بیان کرد: در طول سال جاری برای ۲۸۶ هزار و ۵۸۵ دستگاه خودرو به دلیل خلافی بیش از یک میلیون تومان شکایت ثبت شد و به مالک خودرو هم اطلاع‌رسانی گردید و همچنین بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار پیامک تخلف و ۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار پیامک اولیه ارسال شده است که البته بیشترین خلافی مربوط به یک دستگاه خودرو با ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌باشد که توقیف شده است.
به گزارش پلیس، این مقام ارشد انتظامی افزود: ۷۵ هزار و ۸۸۴ دستگاه خودرو و ۳۶۸ هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌ها وجود دارند که اینها همان وسایل نقلیه رسوبی است که عمدتاً پرونده قضائی مفتوح دارند و برخی دیگر تصادفات جرحی و فوتی داشتند و هنوز تعیین تکلیف نشدند.
سردار حسینی گفت: تهران، مازندران و البرز بیشتر تردد را در سال گذشته داشتند و فارس، کرمان و خراسان رضوی بیشترین فراوانی تصادفات را و خراسان رضوی، تهران و چهار محال و بختیاری بیشترین افزایش تصادفات را داشته‌اند.
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه تصادفاتی که بیش از ۳ جان باخته داشته باشند تصادفات مهم هستند، گفت: ۱۹۴ فقره تصادف مهم در سال ۱۴۰۲ باعث شد ۸۷۱ نفر از هموطنان جان خود را از دست بدهند.
وی گفت: پراید، ساینا و پژو بیشترین فوتی تصادفات را داشته‌اند و پراید، ساینا و سمند بیشترین تخلفات رانندگی را مرتکب شده‌اند.
سردار حسینی بیان داشت: ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۹۲۶ فقره انواع تصادفات در کشور در سال ۱۴۰۲ رخ داد که شدیدترین تصادف در تیرماه در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که ۶ نفر فوت کردند و ۲۲ نفر مصدوم شدند.
رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه از پنجشنبه ۲۴ اسفندماه طرح نوروزی پلیس راهور آغاز شده گفت: بیش از ۸۷ هزار نفر از دستگاه‌های مختلف در این طرح در آماده‌باش کامل هستند.
وی ادامه داد: در دو روز گذشته ۷۴ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و یک هزار و ۷۱۷ نفر نیز مجروح شدند و همچنین در همین دو روز گذشته شاهد ۳ فقره تصادف مهم و شدید بودیم، اولین مورد در استان فارس بود که ۳ نفر فوت کردند و مورد بعدی محور خرمشهر به اهواز بود که باعث شد ۵ نفر جان خود را از دست بدهند و مورد بعدی هرمزگان بود که ۵ نفر از اعضای یک خانواده در تصادف جان باختند.

تحلیل خبر

چرا استان فارس در آمار تصادفات، رتبه اول است؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

موقعی که برای چندین سال متوالی اعلام می‌شود استان فارس در آمار تصادفات، رتبه اول را به خود اختصاص داده است، هاله‌ای از غم و اندوه بر چهره مردم می‌نشیند. آنالیز و تجزیه و تحلیل چرایی این واقعه مرگبار باید درصدر اولویت‌های مسئولان استان و کشور باشد و پس از شناسایی علل آن، بدون فوت وقت، به چاره‌جویی و رفع عیوب بپردازند.
آیا در کارتابل روزانه مسئولان، موضوعی مهمتر از «جان انسان‌ها» وجود دارد؟ مگر سایر خدمات ادارات جهت آسایش، رفاه و پیشرفت «انسان» نیست؟ حال اگر «خود انسان» حذف شود آیا آن خدمات دیگر ارزش دارد؟
اگر علل تصادفات را در سه عامل انسانی، جاده‌ای و وسیله نقلیه خلاصه کنیم باید بررسی کرد که چرا در استان فارس این سه، دست به دست هم می‌دهند تا بیشترین تصادفات را به نمایش بگذارند؟
در این تصادفات سهم انسان‌ها چقدر است؟ سهم جاده غیراستاندارد چقدر؟ و سهم وسیله نقلیه ناایمن و غیراستاندارد چقدر؟ مسئولان استان باید به طور جدّ روی این سه عامل، مطالعه و کار کرده و برای علاج هر کدام، راهکار ارائه داده و آن را عملیاتی کنند.
اگر فرهنگ رانندگی ضعیف است برای آموزش عمومی به طور مستمر از همه امکانات رسانه‌ای، تبلیغاتی، آموزشی و ... استفاده کنند و فرهنگ رانندگی را ارتقا دهند. اگر جاده‌ها غیراستاندارد و معیوب است، با رایزنی با مسئولان کشور و جذب بودجه لازم و کافی، اشکالات و عیوب آنها را اصلاح کنند تا به حد جاده‌های امن و ایمن برسیم. اگر مشکل از خودروهای غیراستاندارد و بی‌کیفیت است و مردم این استان به خاطر ضعف مالی مجبورند خودروهای پرخطر ارزان قیمت استفاده کنند از طریق مسئولان کشوری جلوی تولید این‌گونه خودروها گرفته شود. به هر صورت نباید نسبت به آمار وحشتناک تصادفات استان بی‌تفاوت بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها