دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 4/29/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 14 فروردین 1403 ، 28 : 18

کد خبر : 27695

از 0 نفر 0

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان خبر داد؛

جوانان در سن ازدواج از ۱۶ میلیون نفربه ۱۲ میلیون نفر کاهش یافت

جوانان در سن ازدواج از ۱۶ میلیون نفربه ۱۲ میلیون نفر کاهش یافت

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان گفت: جوانان در سن ازدواج از ۱۶ میلیون نفر به ۱۲ میلیون نفر کاهش یافته است.+ تحلیل خبر

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان گفت: جوانان در سن ازدواج از ۱۶ میلیون نفر به ۱۲ میلیون نفر کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگار مهر، سینا کلهر سخنگوی وزارت ورزش و جوانان و معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: معاونت جوانان کارکرد واسط و حلقه وصل حاکمیت و جوانان و جامعه است و ماموریت‌هایی که قانون برای ما تعیین کرده ذیل این کارکرد است.
وی افزود: ۲ مأموریت متفاوت از هم، یکی فرابخشی که مسائل جوانان را شامل می‌شود و پیگیری طرح‌های که از سوی حاکمیت است را در دستور کار داریم.کلهر افزود: مسکن، شغل و ازدواج جوانان، سه‌گانه‌ای است که مأموریت فرابخشی این معاونت را تشکیل می‌دهد. وی بیان داشت: رصد وضعیت جوانان به صورت دورهای از حیث ازدواج، مسکن و اشتغال و اطلاع سایر دستگاه‌ها نیز در این معاونت انجام می‌شود.
کلهر با بیان اینکه ما متولی وام ازدواج نیستیم، گفت: وام ازدواج از مواردی است که ماهانه، میزان وام، میزان توقف در شعبه پیگیری می‌کنیم.وی ادامه داد: بعد از رصد در برخی حوزه‌ها نیاز به عملیات داریم که از طریق ستادهای ساماندهی پیگیری می‌شود.
شورای عالی جوانان به ریاست رئیس جمهور بعد از توقف یک دهه‌ای سه جلسه متوالی در سه آل برگزار شد و موضوعات این شورا بررسی سه‌گانه ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان است.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه کار ما رصد است، گفت: شما هر ۶ ماه یک بار از ما رصد وضعیت جوانان را بخواهید، آخرین رصد مربوط به سال ۹۱ است و وضعیت جدید جوانان در دست تهیه است.وی با بیان اینکه مهاجرت، پنجره جمعیت، بهداشت و.. نیز مربوط به جوانان است. اما مطالبه عمومی نیست، گفت: دو سال اخیر بالاترین سطح اشتغال پذیری و کاهش بیکاری طی ۲۰ سال گذشته را داشته‌ایم.معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: کمترین میزان بیکاری ۲۰ سال اخیر مربوط به دو سال گذشته است و این آمار مربوط به مرکز آمار است.کلهر گفت: با این آمار در حوزه اشتغال اتفاق مهمی رخ داده البته وضعیت استان‌ها متفاوت است و استان‌های تهران البرز وضعیت بهتری دارند و نرخ بیکاری در این استان‌ها زیر ۱۵ درصد است. وی با اشاره به ازدواج جوانان نیز اظهار داشت: جوانان در شرف ازدواج از ۱۶ میلیون به ۱۲ میلیون کاهش یافته است. تعمیرات جمعیتی کشور مهمترین علت این کاهش است.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه درخصوص وام ازدواج گفت: کوتاه شدن زمان ارجاع پرونده به شعبه در سال ۱۴۰۲ به صورتی که در حال حاضر حداکثر ۱۵ روز زمان می‌برد همچنین زمان پرداخت وام بعد از ارسال پرونده به شعبه حداکثر یک ماه زمان می‌برد که این ۲ اتفاق بزرگ در این حوزه بوده است.
کلهر گفت: وامازدواج ۹۰ درصد متقاضیان که پرونده تشکیل دادند در اکثر استان پرداخت شده است و همچنین برای سال ۱۴۰۳ وام ازدواج به ۷۰۰ میلیون برای زوجین رسیده است.
وی گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۳ بتوانیم سامانه راه‌اندازی کنیم که با حذف واسطه‌ها جشن ازواج را که رقابتی شده است ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهیم و تالارها و اماکن که وزارت خانه در اختیار دارند را در اختیار مردم قرار دهند.کلهر گفت: بالاترین میانگین طلاق برای سال اول ازدواج این ازدواج گروه سنی که بالاترین آمار طلاق داریم ۲۵ تا ۳۰ سالگی است.معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: امکان سازگاری در درون یک محیط جدید برای جوانانی که در ۳۰ سالگی ازدواج می‌کنند سخت‌تر بوده و باید سن ازدواج پایین بیاید.

تحلیل خبر

علل ازدواج 4 میلیون مجرد؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

مردم خوشحال می‌شوند که آمار واقعی کاهش مجردها و پیوستن آنها به متأهلین را بشنوند. هر اندازه بیشتر زمینه ازدواج جوانان فراهم شود، تعدادی از خانواده‌ها از دغدغه تجرد فرزندانشان نجات می‌یابند.
سخنگوی وزارت ورزش و جوانان گفته است: «جوانان در سن ازدواج از 16 میلیون نفر به 12 میلیون نفر کاهش یافته است» باید توضیح می‌دادند که علل و عوامل کاهش 4 میلیون نفری آمار مجردها چه بوده است؟ اینکه با یک جمله مبهم گفته «تعمیرات جمعیتی کشور مهمترین علت این کاهش است» کفایت نمی‌کند.
همانطور که ایشان گفته‌اند عوامل مؤثر بر تشویق جوانان به ازدواج شامل فراهم شدن زمینه اشتغال، مسکن، تسهیلات بانکی و ... است. اگر مبنا را این علل قرار دهیم باید به اندازه این
4 میلیون نفر، اشتغال ایجاد شده و آنها مشغول به کار شده باشند و به حدی از پس انداز و تمکین مالی رسیده باشند که بتوانند ازدواج کنند. همچنین برای این 4 میلیون نفر باید مسکن مناسب فراهم شده باشد تا آنها دغدغه خانه به دوشی و اجاره‌های سنگین‌تر از درآمدشان نداشته باشند و با خیال راحت در یک منزل مستقل بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند. عامل تسهیلات بانکی و وام ازدواج هم به گونه‌ای حل شده باشد که هم در مبلغ اعطایی و هم در سرعت پرداخت آن، کار ویژه و خاصی صورت گرفته باشد. حال باید از سخنگوی وزارت ورزش و جوانان پرسید کدامیک از علل و عوامل سه گانه فوق (اشتغال، مسکن، وام) در حد 4 میلیون نفر آماده شده که سبب تشویق آنان به ازدواج شده است؟
امید است که هرچه سریع‌تر این زمینه‌ها در عالم واقع برای جوانان فراهم شود تا 16 یا 12 میلیون مجرد باقی مانده، ترغیب به ازدواج شوند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها