چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 ، 15 : 18

کد خبر : 27763

از 0 نفر 0

یک مقام مسئول:

صادرات برق به پاکستان ۳ برابر می‌شود

صادرات برق به پاکستان ۳ برابر می‌شود

امکان تبادل ۱۰۰۰ مگاواتی با روسیه

مدیرعامل شرکت توانیر امکان تبادل برق با روسیه تا ۱۰۰۰ مگاوات عنوان کرد و گفت: امکان ۳ برابر شدن صادرات برق به پاکستان را داریم.+ تحلیل خبر

مدیرعامل شرکت توانیر امکان تبادل برق با روسیه تا ۱۰۰۰ مگاوات عنوان کرد و گفت: امکان ۳ برابر شدن صادرات برق به پاکستان را داریم.
مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه ایران برای افزایش صادرات برق به پاکستان اظهار داشت: ظرفیت خط انتقالی که اخیراً با حضور روسای جمهور دو کشور به بهره‌برداری رسید امکان توسعه صادرات به کشور پاکستان را به بیش از ۳ برابر وضعیت فعلی فراهم کرد.
وی افزود: بناست شهرک‌های صنعتی در کشور همسایه که نیازمند برق هستند، توسعه پیدا کند، به محض فعال شدن؛ امکان افزایش صادرات به این کشور فراهم می‌شود، این پروژه ظرف ۵ تا ۶ ماه آینده به نتیجه خواهد رسید، اکنون به لحاظ شبکه هیچ مشکلی وجود ندارد ولی مصارف و تقاضاهای این کشور باید فعال شوند که صادرات انجام شود.
برنامه ایران برای تجدیدپذیرهای پاکستان
مدیرعامل شرکت توانیر درباره احداث نیروگاه بادی در کشور پاکستان توضیح داد: با توجه به اینکه چالش تأمین برق چالش بزرگی است و سوخت هم موضوع اصلی است؛ توسعه تجدیدپذیرها در منطقه خیلی افزایش پیدا می‌کند، در این راستا قطعاً یکی از راه‌ها توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر است، ما در ایران برای صادرات با توسعه تجدیدپذیرها مصوبه جدید وزارت نیرو برای ۳۰۰ مگاوات از ظرفیت خطوط موجود را داریم یعنی نیاز نیست که سرمایه‌گذار خط جدیدی را احداث کند. همچنین اعلام آمادگی کردیم و در فراخوان و مزایده‌ای که به‌زودی برگذار می‌شود؛ ظرفیت‌هایی از خطوط را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و برندگان نسبت به آغاز احداث نیروگاه تجدیدپذیر و توسعه صادرات اقدام می‌کنند.
برای دریافت مطالبات مشکلی نداریم
وی درباره وضعیت دریافت مطالبات صادرات برق گفت: برای دریافت مطالبات صادرات برق به کشورهای همسایه مشکلی نداریم و بروز هستیم. مطالبه صادرات برق به عراق را نیز طی چند روز گذشته دریافت کردیم. نقل و انتقال پول هم پروتکل‌های خاص خود را دارد و مشکلی نیست.
امکان تبادل برق با روسیه؛ تا ۱۰۰۰ مگاوات
مدیرعامل شرکت توانیر امکان تبادل برق با روسیه تا ۱۰۰۰ مگاوات عنوان و خاطرنشان کرد: در فازهای اول رقم تبادل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات است.
تبادل با ترکیه به ۶۰۰ مگاوات می‌رسد
وی با اشاره به تبادل برق با ترکیه نیز گفت: با ترکیه تا ۶۰۰ مگاوات امکان تبادل برق را داریم اما در فاز اول تبادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات امکان‌پذیر است.

تحلیل خبر

باید و نبایدهای صادرات کشور

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

گرچه صادرات برای کشور ارزآوری دارد و در اقتصاد جایگاه مثبت و مطلوبی را به خود اختصاص داده است ولی قبل از تصمیم به صادر کردن هر کالا یا خدمتی به کشورهای دیگر، باید چند نکته اساسی و حیاتی را در نظر داشت: یکی نسبت «هزینه بری» به «درآمدزایی» آن کالا یا خدمت است. باید هزینه واقعی (نه هزینه بازاری) تولید هر کالا و خدمتی را دقیقاً محاسبه کرد تا مشخص شود در قبال دریافت چقدر ارز، صادرات آن به صرفه کشور است. مثلاً تولید مواد غذایی و کشاورزی علاوه بر هزینه‌های کارگر، انواع کود، سم‌پاشی، دفع آفات، پاکنی، حمل و نقل و سایر هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت، مهم‌تر از همه اینها، در این شرایط خشکسالی چقدر «آب» مصرف کرده و مجموع این هزینه‌ها چقدر می‌شود؟
کارشناسان می‌گویند برای تولید یک کیلو مثلاً هندوانه باید 300 الی 350 لیتر آب مصرف شود. اگر قیمت هر لیتر آب، نه به قیمت آب معدنی، بلکه معادل 1000 تومان محاسبه کنیم، فقط قیمت آب مصرفی هر کیلو هندوانه 300 تا 350 هزار تومان (بدون سایر هزینه‌ها) می‌شود. نباید «قیمت بازار» که هر کیلو هندوانه 40 - 50 تومان برای مصرف داخل کشور است به خارج از کشور فروخته شود وگرنه آب کشورمان را رایگان به آنها تقدیم کرده‌ایم. میزان آب بری بسیاری از محصولات کشاورزی بیشتر از هندوانه است و باید با محاسبه «هزینه واقعی» سراغ صادرات آنها رفت.
نکته دوم اینکه صادر کردن سه برابری برق به پاکستان و افزایش صادرات آن به عراق و ترکیه و روسیه فی نفسه اقدام اقتصادی مطلوبی است به شرط اینکه همان طور که گفته‌اند منبع تولید آنها، نیروگاه‌های تجدیدپذیر همانند برق خورشیدی باشد وگرنه کاستن از میزان برق مورد نیاز کشور و دادن به کشورهای دیگر مشکلات زیادی را در داخل کشور می‌آفریند. اصولاً صادرات باید از مازاد بر مصارف کشور تأمین شود تا مردم در مشقت قرار نگیرند.
علاوه بر موارد فوق، باید سایر شاخصه‌ها و اصول علمی حاکم بر صادرات را رعایت کرد تا هم ارزآوری صورت پذیرد و هم مایحتاج مردم و رفاه آنان به خوبی تأمین شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها