چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 6 خرداد 1403 ، 58 : 17

کد خبر : 27819

از 0 نفر 0

متکی:

در دنیا اگر دولتی زیر ۵۰ درصد برنامه‌اش اجرا شد، فشل نامیده می‌شود

در دنیا اگر دولتی زیر ۵۰ درصد برنامه‌اش اجرا شد، فشل نامیده می‌شود

مردم از ما ناراحتند

منتخب مردم تهران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: من به عنوان بخشی از یک کیک قدرت به بحث ریاست مجلس فکر نکردم. به همین دلیل، معتقدم که باید در کار مجلس تحول ایجاد کرد. به همین دلیل من متقاضی هیچ قسمت و مسئولیت دیگری در مجلس نیستم. بعضی‌ها به من پیام می‌دهند که بیا این مسئولیت را بپذیر. گفتم من اینطور به این موضوع نگاه نمی‌کنم و به هیچ مورد دیگری هم فکر نکردم.+ تحلیل خبر

منتخب مردم تهران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: من به عنوان بخشی از یک کیک قدرت به بحث ریاست مجلس فکر نکردم. به همین دلیل، معتقدم که باید در کار مجلس تحول ایجاد کرد. به همین دلیل من متقاضی هیچ قسمت و مسئولیت دیگری در مجلس نیستم. بعضی‌ها به من پیام می‌دهند که بیا این مسئولیت را بپذیر. گفتم من اینطور به این موضوع نگاه نمی‌کنم و به هیچ مورد دیگری هم فکر نکردم.
مردم عنادی با دین و اسلام‌شان ندارند، با برخورد منِ مجری مشکل دارند
منوچهر متکی نماینده منتخب مردم تهران در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: فکر می‌کنم در مجلس دوازدهم از این ظرفیت برخورداریم که در موضوعات و مقولات اینگونه‌ای با مشارکت دادن جامعه و نخبگان آن، حتی در بررسی و اصلاح یک قانون، ما خیلی راحت‌تر بتوانیم موضوع را برای همگان به عنوان یک موضوع عادی در دستور کار جامعه قرار دهیم تا در میزگردها، شبکه‌های مختلف و فضای مجازی همه حرف بزنند و نظرات‌شان را بگویند. یک مرزی هم تحت عنوان مرز شرع و قوانین اسلام داریم. مردم عنادی با دین و اسلام‌شان ندارند، بلکه با برخورد من مجری مشکل دارند. اگر به این حوزه‌ها قدری صمیمانه‌تر بپردازیم فکر می‌کنم به نتایج خوبی برسیم.
بنویسید متکی یکی از گزینه‌های قطعی ریاست مجلس است
متکی در پاسخ به این سؤال که آیا کاندیدای ریاست مجلس خواهید شد و ریاست مجلس باید چه جایگاهی داشته باشد، گفت: بنویسید متکی یکی از گزینه‌های قطعی ریاست مجلس است. من مدتی است که در مسئولیت کشورداری نبودم. مدتی در انتخابات‌های مختلف بدون آنکه نامزد باشم حضور داشتم و نقش‌آفرین بودم. در این انتخابات به اصرار دوستان نامزد شدم و مردم محبت کردند و رأی دادند.
در اردوگاه مردم نگاه خوبی نسبت به ما نیست/ مردم از ما ناراحتند
وی افزود: مجلس را از دو منظر مرور می‌کنم. یک منظر مردم و منظر دیگر کارکرد مجلس است. در اردوگاه مردم نگاه خوبی به ما نیست. در اردوگاه مردم به ما نقد زیادی دارند. انتخابات اخیر نشان داد که مردم حرف‌های زدنی دارند و ما به عنوان مسئولین باید این حرف‌ها و پیام‌ها را بگیریم. موارد خاصی پیش می‌آید که مردم بتوانند حرف‌شان را بزنند و یکی از آنها انتخابات است. اگر کسی در انتخابات قبلی با یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأی به مجلس آمد و در این دوره از انتخابات ۴۰۰ هزار رأی آورد، باید پیام این تفاوت را درک کنیم. مردم می‌گویند مجلس در سازه نظام محلی از اعراب ندارد. مردم می‌گویند مجلس کارآمدی ندارد. مردم می‌گویند بسیاری از ما نمایندگان اهلیت نمایندگی در مجلس را نداریم. من نمی‌خواهم روی نگاه مردم قضاوت بگذارم. اما اگر در مردم بگردیم ببینیم چه می‌گذرد، مردم از ما ناراحت هستند. این خلاصه کلمه است.
در دنیا اگر دولتی زیر ۵۰ درصد برنامه‌اش اجرا شد، فشل نامیده می‌شود
این نماینده مجلس دوازدهم یادآور شد: بحث دولت و قوه‌قضائیه را کنار می‌گذارم اما بحث مجلس را دارم. در عرف دنیا و در حکمرانی‌های مدرن دولت‌ها و نظام‌ها خود ارزیابی دارند. بعد از مدتی که حکومت کردند، یکسال از دولت‌شان گذشت، خودشان را ارزیابی می‌کنند که در کجا قرار دارند؟ محبوبیتشان چقدر است؟ موفقیتشان چقدر است؟‌ این ارزیابی‌ها دو مؤلفه دارد؛ یک مؤلفه شاخص‌ها و مؤلفه دیگر مردم هستند. در مؤلفه شاخص‌ها، مسئولین براساس برنامه‌ای که دادند باید بررسی کنند که توانستند چند درصد آن برنامه‌ها را اجرا کنند. مقام معظم رهبری اخیراً فرمودند که ۳۵ درصد برنامه ششم اجرا شد. امروز در دنیا شما می‌دانید اگر دولتی زیر ۵۰ درصد برنامه‌اش اجرا شد، دولت فشل نامیده می‌شود. بعد از مؤلفه شاخص‌ها، مؤلفه مردم و نظرات آنان است. به طور مثال می‌گویند ۱۰ درصد از محبوبیت بایدن پایین آمد. دولت‌هایی که افکار عمومی را ارزیابی کرده و نظرسنجی می‌کنند، وقتی به یک نقاط حساس می‌رسند اتاق فکر تشکیل می‌دهند، ریشه‌یابی کرده و تدابیری را اتخاذ می‌کنند تا سیر صعودی محبوبیت‌شان را به دست بیاورند.
متکی افزود: من عرض کردم مردم نسبت به مجلس ما رضایت ندارند. بیاییم ببینیم مجلس چه خبر است؟ در مجلس ما رویکردها،‌ کارکردها، کارکرد کمیسیون‌ها، کارکرد مدیریت مجلس، حرف دارند. من بررسی کردم و حرف دارم. به عنوان کسی که شرایط کشور را می‌شناسد، برای این آسیب‌شناسی طرح دارم. من ۴۵ سال است که در این نظام هستم. اگرچه در ۱۳ سال گذشته هیچ مسئولیتی نداشتم اما در این نظام هستم، هویت من در این نظام است. من در ۵۷ سالگی بازنشست شدم. با وجود آنکه هیچ مسئولیتی نداشتم اما در همه فعالیت‌های نظام حضور داشتم. من نسبت به وضعیتی که می‌گذرد نظر دارم.

تحلیل خبر

فَشَل شدن دولت‌ها

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

برنامه توسعه کشورها از حیث زمانی به بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم می‌شود. معمولاً برنامه‌های بلند مدت در افق 10 - 20 ساله، میان مدت در بازه 5 ساله و کوتاه مدت به صورت یک ساله تعریف می‌شوند. البته این اعداد توسط هر کشوری می‌تواند کم و زیاد شود. آنچه مهم است این است که هر برنامه‌ای باید در مدت زمان تعریف شده، عملیاتی و اجرایی شود.
هرچه برنامه‌ها واقع‌بینانه‌تر باشد و از ایده‌آل‌گرایی بلند‌پروازانه، فاصله داشته باشد، امکان عملیاتی شدن آن بیشتر است. همچنین هرچه مدیریت حاکم بر کشور موفق‌تر باشد، تحقق برنامه‌ها امکان‌پذیرتر خواهد بود. «خوب برنامه‌ریزی کردن» و «خوب اجرا کردن» دو عامل اصلی و مهم تحقق برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت است.
پس از تمام شدن دوره هر برنامه‌ای، به ارزیابی میزان موفقیت و شکست آن می‌پردازند و توانمندی هر دولتی را با آن می‌سنجند. مثلاً در کشور ما، فقط 30 درصد احکام برنامه ششم توسعه محقق شده، به عبارت دیگر برنامه ششم توسعه در تحقق 70 درصد از اهدافش موفق نبوده است.
برنامه ششم توسعه که به صورت پنج ساله تبدیل به قانون شد، متاسفانه نتوانست در هر دو دولت به نتایج مطلوب برسد. امسال شاهد برنامه هفتم توسعه خواهیم بود. باید ببینیم دولت بعدی چند درصد موفق به اجرا و تحقق آن خواهد شد.
منوچهر متکی، وزیر خارجه پیشین و نماینده جدید مجلس شورای اسلامی گفته است: «در دنیا اگر دولتی زیر 50 درصد برنامه‌اش اجرا شد، فَشَل نامیده می‌شود». فَشَل به معنای سست، ضعیف، ناکارآمد، شکست خورده و ناتوان است که باید به طور جدی، فکری به حال آن کرد.
امید که دولت بعدی بتواند به اهداف کامل برنامه هفتم نائل آید و عنوان «فَشَل» را به خود نگیرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها