چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 10 تیر 1403 ، 41 : 17

کد خبر : 27923

از 0 نفر 0

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور:

میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ درصد اعلام شد

میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ درصد اعلام شد

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ۴۰ درصد است.+ تحلیل خبر

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ۴۰ درصد است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور روز شنبه - ۹ تیرماه - بیان کرد: مطابق قانون، مرحله دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه در سراسر کشور برگزار خواهد
شد.سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور افزود: براساس این آمار، نفرات اول و دوم یعنی آقایان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند و پس از تبلیغات، انتخابات برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ۴۰ درصد اعلام شد و آمار استانی به تفکیک در پرتال وزارت کشور منتشر خواهد شد.اسلامی خاطرنشان کرد: آماری که از نامزدها اعلام شد، آرای صحیح و مابقی آرای باطله هستند.

تحلیل خبر

میزان مشارکت مردم در انتخابات تا چند درصد، مطلوب و مقبول است؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

بدون شک در تمام کشورهای جهان، نقش مردم در حمایت از حکومت حرف اول را می‌زند و میزان حضور مردم در انتخابات، تبلور عینی این حمایت است. به هر اندازه که مردم در انتخابات حضور پیدا کنند، مشروعیت و حمایت از نظام سیاسی را در انظار جهانیان به تماشا می‌گذارند. بهترین و قویترین سند و مدرک مردمی بودن حکومت‌ها نیز میزان مشارکت آنان در انتخابات است.
معمولاً میزان مشارکت 70 درصد به بالای مردم در انتخابات کشورهای جهان را «عالی - خیلی خوب و خوب»، مشارکت بین 50 تا 69 درصد را «مناسب- متوسط و قابل قبول»، مشارکت 30 تا 49 درصد را «رو به ضعف - ضعیف و نامناسب» و مشارکت زیر 30 درصد را «بسیار ضعیف و غیرقابل قبول» می‌دانند. البته این اعداد تقریبی است و حدود انتظارات مشارکت سیاسی مردم را نشان می‌دهد.
هرچه اتکای کشوری به مردمش بیشتر باشد باید این درصد مشارکت نیز بیشتر و بیشتر باشد و هرچه اتکای آن به ابرقدرت‌ها بیشتر باشد، احساس نیاز به مشارکت مردم کمتر شده و به جای آن، حمایت‌های خارجی نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کنند.
اما نظام سیاسی ایران که برآمده از انقلاب همه اقشار مردم بوده، اگر بخواهد اصالت و هویت انقلابی و جوهره اولیه خود را حفظ کند نیاز به مشارکت حداکثری مردم نه تنها در انتخابات بلکه در سایر زمینه‌های سیاسی - اجتماعی - اقتصادی و فرهنگی دارد ولی چون انتخابات عالی‌ترین نشانه دموکراسی و مردم سالاری است و سرنوشت کشور را رقم می‌زند، نیازمند مشارکت بسیار بیشتر از 40 درصدی حضور مردم پای صندوق‌های رای است. مسئولان کشور باید علت عدم مشارکت 60 درصدی مردم در انتخابات را به طور جدّ بررسی و پیام آنها را به گوش جان بشنوند و سعی در جلب رضایت آنان کنند.
هرکس رئیس‌جمهور شود باید اولین برنامه‌اش گفتگو با این
60 درصد و اجابت خواسته‌های آنان باشد وگرنه در انتخابات بعدی، جلب مشارکت مردم بسیار سخت تر خواهد بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها