سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت که طرحی در کارگروه این کمیسیون تصویب شده است که بهموجب آن مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند حتی برای مهریه یک سکه هم به زندان نمیروند. حجتالاسلام حسن نوروزی در گفتوگو با ایسنا، در توضیح طرح مربوط به حذف زندان از مهریه گفت: کارگروهی در کمیسیون حقوقی طرحی درباره تعدیل مهریه را بررسی و تصویب کرده است که بهموجب آن اگر مردی توانایی و ملائت برای پرداخت مهریه نداشته باشد به زندان نمیرود. حتی اگر مهریه آن خانم یک سکه باشد. وی توضیح داد: اگر آن مرد ملائت داشته باشد و مهریه را پرداخت نکند و علیرغم توان مالی لجبازی کند حکومت میتواند ورود کند و از او مهریه را بگیرد. نوروزی خاطرنشان کرد: ما میخواهیم کاری کنیم که مهریه به سمت نقدی شدن رود نه اینکه شاهد مهریههای ۵۰۰ و یا ۱۰۰۰ سکه باشیم، لذا اگر پشتوانه کیفری پرداخت مهریه برداشته شود مردم خودبهخود به سمت نقدی شدن مهریه میروند. باید قانونگذاری طوری باشد که این اتفاق رخ دهد. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: تعداد زندانیان به خاطر پرداخت مهریه ۴۵۰۰ نفر بود که اکنون تبدیل به ۱۳۰۰ نفر شد، حرف ما این است که وقتی دو نفر خانم و آقا برای زندگیشان با یکدیگر صحبت میکنند و مهریه را در نظر میگیرند درواقع قراردادی بین دو نفر بسته شده است پس لزومی ندارد که حکومت به این موضوع ورود کرده و آن آقا را به خاطر عدم پرداخت مهریه زندانی کند. این کار بدون معنا و غیرشرعی است. البته مجدداً تصویب میکنند که اگر ملائت داشته باشد و مهریه را پرداخت نکند باید حکومت وارد شود اما اگر ملائت نداشته باشد دیگر دلیلی برای زندانی شدن آن مرد وجود ندارد که به دنبال آن زندگی ازهمپاشیده شده و فرزندانش سرگردان شوند. این موضوع درباره بدهیهای خصوصی هم قابل تسری است که جنبه کیفری معنایی ندارد مگر آنکه ثابت شود فرد ملائت و توان مالی دارد و در پرداخت لجبازی میکند. نوروزی در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر اینکه با این مصوبه احتمال افزایش آمار طلاق وجود دارد، گفت: اگر این موضوع تبدیل به قانون شود زندگیها منطقیتر شده و دیگر بحث پول در میان نیست که با اندک دعوا مهریه به اجرا گذاشته شده و طرف به زندان رود. در این صورت زندگی درست و منطقی خواهد شد. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان با یادآوری اینکه «این طرح در کارگروه این کمیسیون تصویب شده است» گفت: این طرح باید در کمیسیون حقوقی موردبررسی قرار گیرد که در صورت تصویب، گزارش آن به صحن مجلس برای بررسی ارجاع خواهد شد.
تحلیل خبر
چه نگاهی به «مهریه» داشته باشیم؟ نگاه دینی، عرفی، قانونی یا فراکشوری؟ در نگاه دینی، هیچ جا کمیت و اندازه مهریه مطرح نیست؛ یعنی در قرآن و سنت، فقط از مهریه (صداق) بدون الزام به عدد و رقم خاصی و یا تخصیص کالا یا خدمت معینی سخن به میان آمده. بهعبارتدیگر در منابع اسلامی به «کیفیت» بیشتر از «کمیت» در امر مهریه توجه شده. کیفیت به بُعد عاطفی و علاقه و کمیت به مسائل مالی و اقتصادی مربوط میشود. در صدر اسلام اگر از مهریه سخن میگفتند به این معنا بود که داماد، شمشیر، زره و هر کالایی با هر درجه از ارزش که داشت، میفروخت تا نیازهای اولیه ازدواج و زندگی را تأمین کند و حواله به آینده نمیداد؛ یعنی داماد بدهکار عروس نمیشد و بهاندازه بضاعتش وسایل و ظروف زندگی را میخرید و بدون اینکه دینی بر گردنش باشد زندگی مشترک را شروع میکرد. حال آن وضعیت را با وضعیت فعلی «سکه بازی» کنونی و بدهکار شدن داماد، با هم مقایسه کنید. پس نگاه دینی به مهریه با آنچه امروز بهصورت عرف و یا قانون درآمده کاملاً متفاوت و مغایر است. متأسفانه قانونگذار هم به بیراهه رفته و کار را به زندان و بگیروببند کشانده است. در کشورهای دیگر هم چه اسلامی و چه غیر اسلامی، این مهریهها که در ایران مرسوم شده وجود ندارد. پس پسندیده است که هر چه سریعتر به این قوانین که نه با عقل و منطق سازگار است نه با شرع مقدس، نه با روش مردم کشورهای دیگر، پایان داده شود. ظاهراً نمایندگان مجلس بهتازگی متوجه این مسئله شدهاند.