یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 5/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 6 تیر 1391 ، 27 : 11

کد خبر : 1097

از 0 نفر 0

مدير جهاد كشاورزي كازرون ؛ بايد در حوزه آبخيزداري نگاه ويژه اي داشته باشيم

مدير جهاد كشاورزي كازرون ؛  بايد در حوزه آبخيزداري نگاه ويژه اي داشته باشيم

سرويس خبري / داود كشاورز- فاطمه شفاعت: بمناسبت هفته جهاد كشاورزي مهندس گندمي مدير جهاد كشاورزي...

مدير جهاد كشاورزي كازرون ؛

بايد در حوزه آبخيزداري نگاه ويژه اي داشته باشيم

سرويس خبري / داود كشاورز- فاطمه شفاعت: بمناسبت هفته جهاد كشاورزي مهندس گندمي مدير جهاد كشاورزي كازرون در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اينكه از يك طرف در سال گذشته عواملي مانند سرما زدگي و تگرگ خساراتي به كشاورزان وارد كرد و از طرف ديگر در سال توليد ملي ، جهاد كشاورزي در خط مقدم اين برنامه مي باشد ، ما دستورات مقام معظم رهبري را سرلوحه كار خود قرار داده و سعي كرديم با اولويت بندي در بخش كشاورزي و محدوديت آب و خاك بتوانيم نگاه منطقي داشته باشيم و مشكلا‌ت ساختاري در اين بخش را تا اندازهاي مرتفع كنيم. در اين راستا مواردي همچون لولههاي آبياري به روش نوين ، ترويج و توسعه كشاورزي پايدار ، كشاورزي حفاظتي و فراهم نمودن بانك اطلا‌عات كشاورزي انجام گرفته است. همچنين فعاليتهاي ديگري در قالب تعهدات سرمايه گذاري و توسعه بخش كشاورزي، توليدات دامي و اصلا‌ح و احياي باغات و آموزش كشاورزان و بهره برداران به صورت انفرادي و گروهي در حال انجام است. علا‌وه بر اين، فعاليتهاي زيربنايي به عنوان محورهاي اساسي در بخش كشاورزي شامل احداث جاده بين مزارع ،‌مرمت كانال هاي آبياري و تسطيح ليزري اراضي كشاورزي از جمله ديگر اقدامات جهاد كشاورزي مي باشد . وي گفت: در محور آبرساني با اجاره كردن بيست دستگاه تانكر با هزينه اي بالغ بر شش ميليارد ريال ، عمليات آبرساني ، براي باغات و دام روستايي انجام گرفته است . در بخش آبخيزداري نيز طرح فردوس را در دستور كار داريم  كه مطالعه آن انجام شده و در صورت تامين اعتبار انجام خواهد شد .

 با توجه به وسعت شهرستان كازرون در حوزه آبخيزداري مي طلبد نگاه ويژهاي داشته باشيم كه در اين راستا در حوزه اصلا‌ح باغات،‌يكصد ميليارد ريال تاكنون به 130 نفر وام پرداخت شده است. در اين راستا جهاد كشاورزي با افزايش سطح زير كشت و آبياري نوين باعث توليد بيشتر و حفظ كاربري زمينهاي كشاورزي شده است و چنانچه زمين هاي كشاورزي از كاربري كشاورزي به مسكوني تبديل شود برخورد قانوني مي شود. در منطقه دشت برم براي حفاظت از جنگلهاي زاگرس، كشت گل نرگس به عنوان جايگزين مطرح شده ، همچنين گياه تريتيكاله كه جايگزين  مي باشد . اين محصول با كشت در شهرستان كازرون مقام اولي را به دست آورده است . خاصيت اين گياه كم مصرف آب بودن آن مي باشد كه در آينده  مي تواند جايگزين جو گردد .

در بخش زمينهاي كشاورزي، تسطيح ليزري 15000 هكتار از اراضي شهرستان زير پوشش اين طرح رفته است .

 اين روش براي كشاورزي حفاظتي بسيار مفيد مي باشد چرا كه مصرف آب كمتر است . در شهرستان 65 هزار تن محصولا‌ت كشاورزي برداشت مي شود كه 23 هزار تن مركبات باغات مي باشد، 4 هزار تن غلا‌ت و بيشترين توليدات سبزي و سيفي جات است. در هفته جهاد كشاورزي 14 طرح به بهرهبرداري خواهد رسيد كه شاخص ترين آنها  طرح بسته بندي خرما در بخش خشت است . علا‌وه بر اين ، طرح ؟؟؟ گوساله در بخش جره و بالا‌ده با هزينه 22 ميليارد ريال مي باشد كه اين طرحها باعث اشتغال 26 نفر به صورت ثابت و 1320 نفر به طور غير مستقيم در 14 روستا مي باشد

مدير جهاد كشاورزي كازرون در بخش ديگري از صحبت هاي خود اظهار داشت : در شهرستان توليد گوشت قرمز 5000 هزار تن و گوشت سفيد 4700 تن و توليد شير 60 هزار تن مي باشد كه اين خود از توانمنديهاي شهرستان است . همچنين در توليد تريتيكاله مقام اول كشوري را به دست آورده ايم .

 در سال توليد ملي بايد از توليد كننده حمايت شود و همچنين مصرف كننده هم با نگاه ويژه به توليدات داخلي بايد از اقتصاد و كالا‌ي ايراني حمايت كند حمايت از صنايع كشاورزي لا‌زم است كه با برنامه ريزي دقيق و كامل انجام شود تا طي چند سال به اين سو برويم تا در امر صادرات هم حرفي براي گفتن داشته باشيم. اين امر با همراهي مسئولين مي تواند انجام گيرد . اميد است كه در سال زراعي 91-92 سال خوبي داشته باشيم .

 

 

بررسي مشكلا‌ت برق بخش هاي خشت و كنارتخته

سرويس خبري / سيد علي هاشمي :در جلسه اي با حضور مهندس حدادي مدير عامل برق منطقه اي فارس، مهندس فياض مدير برق شهرستان كازرون، خليلي باصري و رشيدپور بخشداران خشت و كنارتخته، عباسي امام جمعه خشت ، حميدي و جلا‌ليان روساي شوراي اسلا‌مي شهر خشت و كنارتخته كه در سالن اجتماعات بخشداري خشت برگزار شد ،‌مشكلا‌ت برق اين دو بخش از جمله افت ولتاژ برق، روشنايي خيابان ها و معابر ، روشنايي بلوار خشت - كنارتخته و كاهش نرخ تعرفه برق،با توجه به گرماي شديد منطقه مورد بررسي قرار گرفت. در اين جلسه مسئولا‌ن هر دو بخش به ذكر مشكلا‌ت مربوط به برق در منطقه پرداختند و حدادي قول مساعد داد كه نسبت به رفع مشكلا‌ت، دستورات مقتضي را صادر نمايد .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها