شنبه 1 اردیبهشت 1403 4/20/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 20 مهر 1395 ، 14 : 21

کد خبر : 12149

از 0 نفر 0

شيرهاي عشاير در انديشه روزهاي پيري

شيرهاي عشاير در انديشه روزهاي پيري

گزارش اختصاصی/ خدیجه غضنفری

گزارش/ خدیجه غضنفری:

زندگي عشاير با چرخش فصل ها تنظيم مي شود و ادامه مي يابد، آنها مردمي هستند که نمي گذارند شرايط آنها را تحت سلطه خود بگيرد براي همين مدام در کوچند تا جايي را بيابند که زندگي در آن هواي بهتري دارد.

اما در اين ميان آدمي قصه ديگري دارد...

روزي کودک است و ناتوان، موجودي که نياز به همراهي و مراقبت بزرگترها دارد، روزي ديگر جوان مي شود و پرتوان، کسي که مي تواند بر اوج قله ها بايستد و کمر سختي ها را به خاک بزند، اما آخر قصه اش خواه و ناخواه پيري است، روزگاري که قوي ها نيز ناتوانند و درست در همين زمان است که برخلاف کودکي بايد به تنهايي از پس مشکلات ريز و درشت بربيايند و از آنچه در طي سال هاي گذشته اندوخته اند، بخورند.

بنابراين عشاير نيز بايد مانند بسياري از مردم شهرها و روستاها به فکر آينده خويش باشند و به روزهايي بينديشند که ديگر توان جواني را ندارند و در فصل کوچ خانه نشينند.

امروزه جوامع شهري در کنار تلاش براي دستيابي به کار و ايده اي که بتواند کسب درآمدي براي امروزشان داشته باشد نيم نگاهي به آينده و پيري خود نيز داشته و از طريق پرداخت ماهانه مبالغ، آينده خود را بيمه کرده و مطمئن مي سازند.

زندگي پر از اتفاقات پيش بيني نشده است که گاه در يک لحظه زندگي آدم ها را دگرگون مي سازد و عشاير بيش از همه اين واقعيت را بارها و بارها از نزديک ديده و لمس کرده اند.

 راه هاي پر پيچ و خم و گاه خطرناک کوچ، تغيير ناگهاني آب و هوا و طوفاني شدن آسمان بهاري و جاري گشتن سيل در مسيري که گاه نه تنها اموال بلکه جان آدم ها را نيز گرفته، حمله گرگ ها و حيوانات وحشي به گله و بروز حادثه هاي شوم براي خود فرد که موجب از کار افتادگي موقتي و دائمي شده، همه و همه اتفاقاتي هستند که ممکن است هر لحظه براي مردم کوچ رو رخ دهد و آنها نيز ممکن است در اين راه زمين‌گير شوند و سرمايه شان به خطر افتد اما اگر در اين مواقع خود و دام هايشان را بيمه کرده باشند مي توانند آسوده خاطر باشند که ضررهايشان جبران مي شود.

صادق نکوئيان مديرکل اداره امور عشاير فارس در اين‌باره گفت: عشاير در برابر حوادث غير مترقبه بسيار آسيب پذيرند مخصوصا در فصل کوچ، همچنين در برخي از مناطق، ايل راه ها مسدود شده و گله مجبور است از جاده عبور کند و همين امر سبب  بروز تصادفات و خساراتي به عشاير مي شود و اما بيمه شدن مي تواند خسارت هاي آنها را جبران کند.وي افزود: دولت صندوقي با نام صندوق بيمه روستاييان و عشايرتشکيل داده که هر فرد عشاير براي عضويت در آن ابتدا بايد درآمد ماهيانه خود را اعلام کند و در مرحله بعد بايد بر اساس برنامه 15 درصد از اين درآمد به عنوان حق بيمه به صندوق پرداخته شود اما دولت پرداخت 10 درصد از اين حق بيمه را به عهده گرفته است و جوامع عشاير تنها بايد 5 درصد از آن را پرداخت  کنند و اين فرصت خوبي براي آنها است و بايد از آن استفاده کنند.

صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير وابسته به وزارت رفاه و تامين اجتماعي‌ است که به افراد بيمه شده دفترچه درماني مي دهد و در صورت بروز اتفاقاتي مانند:

 -بيماري‌: وضع غيرعادي جسمي يا روحي که انجام خدمات درماني را ايجاب مي‌کند.

 -حادثه‌: اتفاقي پيش‌بيني نشده که تحت تاثير عامل يا عوامل خارجي به صورت ناگهاني رخ مي‌دهد و موجب‌ صدمه بر جسم يا روان بيمه شده مي‌شود.

-از کارافتادگي کلي‌: کاهش قدرت کار بيمه شده در نتيجه بيماري و يا حادثه به نحوي که فرد پس از انجام خدمات‌درماني و توانبخشي طبق نظر کميسيونهاي پزشکي توانايي کار خود را بيش از 66% از دست داده باشد.

-پيري‌: بيمه شده‌اي که بيش از 65 سال تمام داشته باشد، به آنها مستمري (وجهي که طبق شرايط مقرر به منظور جبران قطع تمام يا قسمتي از درآمد مقطوع به بيمه شده و در صورت فوت او براي تامين معيشت بازماندگان وي به آنان پرداخت مي‌شود)، تعلق مي گيرد.

-بيمه دام ها: به اين صورت است که براي هر راس دام 8 هزار تومان بايد پرداخت شود که مقدار 6 هزار تومان آن را دولت و 2 هزار تومان مابقي را خود فرد مي پردازد.

صادق نکوئيان افزود: با اين وجود که چندين سال از تاسيس اين صندوق گذشته است اما از 27 هزار و 279 خانوار عشاير استان که جمعيتي معادل 150 هزار نفر دارند فقط 6 هزار نفر در آن عضو شده اند و علت عدم تمايل عشاير از اين طرح پي نبردن به ارزش واقعي آن است، طرحي که مي تواند پس اندازي براي آينده جوامع عشايري باشد و حداقل در روزهاي ناتواني آنها را ياري کند؛ بنابراين لازم است در اين باره بيش از گذشته فرهنگسازي و اطلاع رساني شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها