شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 1 خرداد 1402 ، 13 : 17

کد خبر : 26757

از 0 نفر 0

زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

با صدای بلند گفتیم اینترنت حتی یک دقیقه هم برای هیچ کاری نباید قطع شود

با صدای بلند گفتیم اینترنت حتی یک دقیقه هم برای هیچ کاری نباید قطع شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان سنجش به این سمت پیش می‌روند که از ابزارهای نوینی که برای کشف تقلب وجود دارد، استفاده کنند تا ما مجبور نشویم اینترنتی که زندگی مردم به آن وابسته است را قطع کنیم.+ تحلیل خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان سنجش به این سمت پیش می‌روند که از ابزارهای نوینی که برای کشف تقلب وجود دارد، استفاده کنند تا ما مجبور نشویم اینترنتی که زندگی مردم به آن وابسته است را قطع کنیم.
عیسی زارع پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مطرح شدن قطعی اینترنت در روزهای برگزاری آزمون‌ها و کنکور و طرح این سؤال که آیا نمی‌توان از دستگاه‌های قطع‌کننده اینترنت در خود حوزه‌های امتحانی استفاده کرد، گفت: تصمیم درباره این‌که اینترنت قطع شود یا نشود در شورایی گرفته می‌شود، ما نظر تخصصی‌مان را هم در آن شورا گفتیم، با صدای بلند هم گفتیم در رسانه‌ها هم گفتیم که اینترنت حتی برای یک دقیقه برای هیچ کاری نباید قطع شود؛ مخصوصاً برای برگزاری آزمون، مخصوصاً برای آزمونی که قرار است ۱۰ الی ۱۱ روز برگزار شود.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: خبری به نقل از یکی از مسئولان بیرون آمد مبنی بر اینکه قرار است اینترنت
۱۰ الی ۱۱ روز ولو به مدت ۳۰ دقیقه قطع شود که به رسانه‌ها گفتند
۱۱ روز قطع می‌شود که ما به شدت واکنش نشان دادیم و گفتیم این راهش نیست، در حال حاضر فناوری‌هایی وجود دارد که بدون استفاده از شبکه «سلولار»، از «بلوتوث» و «وای‌فای دایرکت»، (Radio Frequency)
«تکنولوژی‌های RF» می‌شود استفاده کرد. یعنی بدون استفاده از شبکه سولار که ما بخواهیم اینترنت را قطع کنیم می‌توان به شکل مستقیم ارتباط را برقرار کرد.وی تاکید کرد: راه اساسی و اصولی این است که حوزه‌های امتحانی را به دستگاه‌های آشکاریاب و جمر مجهز کنند که هر سیگنالی چه «شبکه سولار» بود، چه «شبکه وای فای» و چه «بلوتوث» و ده‌ها تکنولوژی که وجود دارد و از شبکه‌های سولار استفاده نمی‌کنند، همان‌جا مشخص شود. ما پیشنهادمان به دوستان این بود و حاضر هم هستیم کمک
کنیم.زارع‌پور اظهار داشت: به دوستان هم گفتیم حاضریم مشاوره فنی بدهیم که این کار در حال انجام است و این رویه در حال اصلاح است، هم در وزارت آموزش و پرورش، هم در وزارت علوم و سازمان سنجش دارند به این سمت پیش می‌روند که از ابزارهای نوینی که برای کشف تقلب وجود دارد، استفاده کنند که ما مجبور نشویم اینترنتی که زندگی مردم به آن وابسته است را قطع کنیم. ما به شدت مخالف هستیم و نظر تخصصی وزارت ارتباطات این است که اینترنت نباید قطع شود.

تحلیل خبر

امروز اینترنت در جهان، حرف اول را می‌زند

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

اینترنت، امروز یک امکانات اضافی و تشریفاتی نیست بلکه همچون برق، گاز، آب و تلفن، از ضروریات زندگی مردم در همه کشورهاست. همانگونه که از برق استفاده‌های متنوع و فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی می‌شود و بدون آن، چرخه زندگی مردم مختل شده و بسیاری از کارها و مشاغل تعطیل می‌شود، اینترنت هم چنین نقشی یافته است.
امروز همه پژوهش‌ها و تحقیقات و نوآوری‌های علمی از طریق اینترنت از فردی به فرد دیگر، از گروهی به گروه دیگر و از کشوری به کشور دیگر در حال انتقال و انجام است. اگر درگذشته پژوهشگران و محققان با جستجو در لابلای صفحات کتاب‌ها در کتابخانه‌ها، دنبال گمشده خویش بودند و مجهولات را تبدیل به معلوم می‌کردند، امروز همان کتابخانه‌ها با وسعتی هزاران برابر بیشتر، متنوع‌تر و به روزتر در منزل در اختیار آنان است. ما چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه باور کنیم، چه باور نکنیم، فضای مجازی و اینترنت، دنیا را تسخیر کرده و بسیاری از مشاغل، فعالیت‌های علمی، روابط اجتماعی، خدمات اداری، بانکی و مالی و هر آنچه به مخیله ما خطور کند همه وابسته به اینترنت، فضای مجازی و فناوری اطلاعات شده و هر تلاشی در جهت محدود کردن و مسدود کردن آنها، نهایتاً با شکست و ناکامی مواجه خواهد شد.
در فضای واقعی و حقیقی، مردم در کشورها و قاره‌های جهان، از هم دورند و امکان دیالوگ و مبادلات فکری، فرهنگی، تجاری و ... را ندارند ولی در فضای مجازی و به کمک اینترنت همه این فاصله‌ها شکسته شده و همه مردم جهان هر لحظه در کنار هم و در تعامل با یکدیگرند. پس می‌توان گفت فضای مجازی، مسلط و محاط بر فضای واقعی و حقیقی است و حرف اول را می‌زند.
با این فضا نمی‌توان جنگید بلکه باید آن را هضم کرد و از آن، عصای دست و تکیه‌گاهی ساخت و شگفتی‌های پی در پی آن را شاهد و نظاره‌گر بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها