یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 5/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 11 تیر 1391 ، 12 : 14

کد خبر : 1129

از 0 نفر 0

دادستان كازرون براي اولين بار مسائل مهمي را مطبوعاتي كرد

دادستان كازرون براي اولين بار مسائل مهمي را مطبوعاتي كرد

نصراله ايزدي خواه دادستان دادگاه عمومي و انقلاب شهرستان كازرون ...

نصراله ايزدي خواه دادستان دادگاه عمومي و انقلاب شهرستان كازرون ، طي مصاحبه اي با خبرنگاران ما ، ناگفته هاي مهمي را خصوصا در مورد درياچه پريشان و احداث جاده در آن - بيان كرد كه ذيلا با هم مي خوانيم :

ظآقاي دادستان ! در مورد پيشگيري از وقوع جرم در شهرستان كازرون بفرماييد؟

‌ع‌سلام و درود بر منجي عالم بشريت حضرت مهدي (عج) و بنيان گذار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام (ره) و شهيد مظلوم دكتر بهشتي بنيان گذار دستگاه قضايي و هفتاد و دو تن از شهداي فاجعه ي هفت تير و شهداي انقلاب و جنگ تحميلي و شهداي عرصه ي امنيت داخلي .

 حركت كلي دستگاه قوه قضائيه در مجموعه ي شوراي تامين شهرستان كازرون در سال 1390 در راستاي پيشگيري از وقوع جرم بوده به طوري كه آنچه محقق شده برابر آمار موجود كاهش 10 درصدي وقوع جرائم بوده است .

در برخي از شاخص ها مثل سرقت محموله از كاميون هاي باري و سرقت از طلافروشي ها تا 100 درصد سرقت احشام 50 درصد ، سرقت منزل 30 درصد ، كاهش وقوع داشتند . در مورد ضرب و جرح عمدي با مشت و نزاع هاي فردي و جمعي شاهد كاهش خيره كننده اي بوده ايم كه شرح كامل آن در مصاحبه ي اخير اين جانب با روزنامه ي طلوع گفته شده است . خلاصه عرض كنم برابر آمار عرض شده از اداره  زندان كازرون ورودي زندانيان حوزه ي ضرب وجرح و مراجعه به نيروي انتظامي كاهش 5 درصدي را نشان مي دهد . آمار پرونده هاي ضرب و جرح مشمول اين سياست پيشگيرانه در دادسرا حكايت كاهش در سال 90 در مقايسه با سال 89 را دارد . در سال جاري نيز پيشگيري ها جزء سياست هاي اصلي دادگستري شهرستان كازرون است كه اميد دارم بتوانيم به آن دست يابيم. ‌ظ‌گزارش اقدامات دادگستري شهرستان كازرون در حوزه ي امنيت بفرمائيد؟

ع‌در سال 90 تمام ناامني ها در بخش هاي خشت و كنارتخته زخم كهنه ي قاتلين مسلح فراري كه سال ها مردم اين مناطق را در فشار روحي و رواني ناشي از ناامنيها قرار داده بود توسط پرسنل اعزامي از يگان تكاور استان با حمايت نيروهاي داخلي و البته با هدايت و سياست گذاري شوراي تامين شهرستان و كميته هاي امنيتي بخش ها درگيري ها پايان يافت كه جا دارد از زحمات تمام آن عزيزان چه اعضاي سابق و چه اعضاي فعلي اين مراجع تشكر و قدرداني كنم . البته هميشه  دادگاه بخش كنارتخته و خشت، دادسرا و دادگاه انقلاب شهرستان تا چندين ماه بعد پرونده هاي قتل و شرارت هاي اين افراد در فرايند پيچيده رسيدگي قضايي كرده كه پس از تحقيقات مقدماتي اظهار نظر و صدور كيفر خواست براي ادامه ي رسيدگي به دادگاه هاي كيفري استان و انقلاب شهرستان ارسال كه تاكنون احكام قطعي در خصوص اين افراد صادر گرديده است . معضل ديگر ناامني در اين مناطق تيراندازي با سلاح هاي جنگي و انگيزه هاي درگيري، انتقام گيري ،قدرت نمايي و شادي در عروسي ها بوده كه تا حدود زيادي كاهش يافته است . ‌

ظ‌چه اقداماتي در دادسراي كازرون حوزه ي حقوق عامه صورت گرفته است؟

ع‌برابر اصل 50 قانون اساسي حقوق نهفته در منابع طبيعي و محيط زيست جزو حقوق عمومي و متعلق به احاد ملت است و حفاظت از آن وظيفه ي عمومي تلقي شده است و بنابر فرمايش مقام معظم رهبري مسئله ي محيط زيست و منابع طبيعي مسئله ي تجملاتي و  درجه دو نيست بلكه يك مسئله ي حياتي است وتلاش ما براي توسعه ي كشور بايد در اين بخش ها باشد و از طرفي در حوزه ي ميراث فرهنگي و آثار تاريخي بيشتر همين ديدگاه در قانون گذارها وجود دارد . در شهرستان كازرون از هر دسته موارد گرانبهايي داريم؛ جنگل هاي بلوط و دشت برم در ارتفاعات شمال شهرستان در حوزه ي منابع طبيعي ، درياچه پريشان در حوزه ي محيط زيست و مجموعه ي آثار تاريخي بيشاپور در عرصه ي ميراث فرهنگي است . در حوزه ي درياچه پريشان اعتقاد ما اين است كه درياچه صرف نظر از كارگروه هاي زيست محيطي يك عرصه مناسب براي ارتكاب كلكسيوني از جرايم و تخلفات است كه متصرف عدواني اراضي بستر و حريم و تغيير كاربري غير مجاز اراضي زراعي واقع در حريم تخريب چشمه ها ، انحراف مسيرهاي سيلاب، آتش زدن ني زارها و علف زارهاي حاشيه تالاب، آلودگي آب ها ، برداشت غير مجاز از آب چشمه ها و حفر چاه هاي غير مجاز در حريم تالاب ، جرائم مرتبط با صيد و شكار غير مجاز و غيره مي باشد. لذا كاملا منطقي است كه دستگاه قضايي با افزايش نظارت و انجام اقدامات پيشگيرانه در تالاب پريشان از تشكيل صدها پرونده در حوزه ي قضايي در سال جلوگيري نمايد . ‌

بر مبناي اين ديدگاه از سال 1387 تاكنون اقدامات متعددي انجام گرديده كه نه به عنوان گزارش كار، بلكه جهت اميدوار نمودن هزاران دوست دار محيط زيست و طبيعت و نيز تشويق ساير دستگاه ها و مراجع دخيل در موضوع براي اولين بار مطبوعاتي مي گردد و به سمع و نظر محترمتان مي رسد .

مخالفت جدي با احداث جاده ي بين روستايي شهرنجان - پريشان از چشمه بنك تالاب، دستور قضايي اين دادسرا در تعويق ادامه ي عمليات جاده سازي در دي ماه 1387 و اخراج دستگاه هاي راه سازي در منطقه .منتظر اظهار نظر سازمان محيط زيست كشور به طور خاص و كميته ي ارزيابي آن بوديم تا اينكه احساس شد رويكرد كميته ي ارزيابي و موافقت مشروط با احداث جاده از منظر پيشگيري و وقوع جرائمي كه ذكر شد و قول خردمندانه نبوده است، بنابراين طي مكاتباتي با ادارهي كل حفاظت محيط زيست استان ، شوراي حفاظت حقوق بيت المال در اراضي ملي و منابع طبيعي استان كميته ي ارزيابي و معاونت محيط طبيعي سازمان و دادستاني كل كشور خطرات وعواقب سوء احداث جاده ي مذكور گوش زد گرديد تا اينكه در زمستان 1389 معاون محترم قضايي دادستان كل كشور جناب آقاي دكتر حسين ذبيحي از محل اجراي طرح جاده سازي بازديد كرد، بعد از ارائه توضيحات اينجانب و رئيس اداره حفاظت از محيط زيست شهرستان به شدت با اجراي طرح مخالفت و بعلاوه در خصوص ساير جرايم و تخلفات وقوع يافته ي سنوات قبل دستورات عاجل طي پنج بند صادر فرمود كه در 30 فروردين سال 90 ابلاغ شد و به نظر رسيد  اقداماتي نيز در سطح مركز كشور از طريق ايشان پيگيري شد كه نهايتا به توقف كامل اين طرح (احداث جاده )انجاميد . اما محيط طبيعي جداي از محيط بان نميباشد و وابسته به يكديگرند جوامع محلي اطراف تالاب در قالب چندين روستا مي باشد بالاخره واقعيتي انكار ناپذير  است كه پيوسته و وابسته به درياچه هستند و نمي توان نيازهاي اساسي آنان بخصوص در عصر مدرن كه راه ارتباطي يكي از اساسي ترين زير ساخت ها است بي توجه بود زيرا بر مبناي اين واقعيت و در نظر گرفتن وجدان و انصاف با تلاش هاي صورت گرفته كه دوشادوش با رييس محترم اداره محيط زيست شهرستان صورت گرفت براي شناسايي و به عنوان جاده ي جاي گزين معرفي گرديد كه در تابستان سال 1389 با حضور يكي از مهندسين راه سازي در مكان اجراي آن تاييد گرديد در ادامه ذكر چند نكته حائز اهميت است :

1-موضوع فوق به مدير كل محترم محيط زيست استان جناب آقاي مهندس ابراهيمي كارنامي منعكس گرديد كه از سوي ايشان در حوزه ي معاونت عمراني استانداري فارس مطرح و عملا از فروردين سال 1390 با حضور آقاي فدايي مدير كل محترم وقت اداره ي راه و ترابري استان بازديد و نهايتا بعد از چند ماه مطالعه و نقشه برداري و طراحي مسير در مرداد ماه سال 1390 با حضور معاون محترم وزير راه و شهرسازي و مسئولين استاني و شهرستاني در ميان شوق و اشتياق هزاران نفر از جوامع محلي تالاب پريشان كلنگ آن به زمين زده شد كه با پيشرفت بسيار مطلوبي در حال احداث است. اما مطلب نگران كننده اي  است كه طي روزهاي گذشته به دلايلي از جمله مشكلات مالي اعلامي از سوي پيمانكار محترم طرح ، ادامه ي عمليات متوقف شده كه در همين جا ضمن تشكر از اقدامات مسئولين ادارت راه و ترابري استان و شهرستان و حمايت مسئولين فرمانداري محترم شهرستان در پيگيري آن ،تقاضامنديم به هر قيمت كه شده  پروژه تعطيل نگردد چرا كه پروژه ي جاده جايگزين پريشان مصداق كاملي از توسعه ي كاملا پايدار در كازرون است و مي تواند الگويي جهت اجراي طرح هاي عمومي و عمراني در ساير نقاط شهرستان و كشور باشد. يادمان نرفته كه چه جنجال هايي براي احداث جاده ي قبلي در محافل شهرستان و سراسر اين كشور ايجاد شد و لذا مسئولين امر با حمايت همه جانبه و سرعت در اجراي طرح تا افتتاح كاملآن از جهت حل مشكل جوامع محلي تالاب بكوشند . ‌

(طلوع: بعد نگوييد مسئولا‌ن قضايي شهرستان ،‌همكاري نكردند !

با شرح مراحل و مشقاتي كه دادستان محترم شهرستان كازرون در مصاحبه شان ذكر كرده اند؛ حتما دريافته ايد كه ايشان چگونه و با چه مشكلا‌تي در مدت زماني طولا‌ني دقت صرف كرده اند تا با روشي منطقي و دلسوزانه كه هم به نفع احيا و حفاظت از درياچه ي پريشان باشد و هم به نفع روستائيان همجوار درياچه تمام شود .

<جاده ي جايگزين > را به كمك ديگر مسئولا‌ن ذيربط پيگيري كرده اند تا به سرانجامي نيك رسيده است ولي ايشان از اينكه پيمانكار طرح اعلا‌م كرده اند كه با مشكلا‌ت مالي و اعتباري برخورد كرده اند و عمليات جاده سازي متوقف شده ، به شدت نگران هستند و با تمام وجود و دلسوزي از مسئولا‌ن شهرستان و استان تقاضا كرده اند كه به هر قيمت كه شده احداث جاده ي جايگزين تعطيل نگردد. حال نوبت مسئولا‌ن اجرايي به ويژه فرماندار و نماينده مجلس است كه لحظه اي درنگ نكنند و نگذارند اين پروژه تعطيل شود .)

2‌ -تخريب در مورد تغيير كاربري غير مجاز اراضي كشاورزي حاشيه ي شمال غربي تالاب: اين موارد به صورت ديواركشي اطراف زراعي بوده كه با مكاتبات و پيگيري هاي متعدد اين دادسرا توسط جهاد كشاورزي، حمايت منطقه انتظامي و اداره ي محيط زيست شهرستان انجام شد . ‌

3 -اجراي مرحله ي اول طرح كمربندي حفاظتي در مرز اراضي درياچه ي و مستغلات زراعي اطراف اين پروژه در دادسرا : ماه و سال قبل با همفكري و مشاركت اداره محيط زيست شهرستان و طرح ريزي و طي جلسات متعدد با جوامع محلي شامل روستاهاي (ايازآباد، زوالي ، پل آبگينه ، پوزه بادي) و مساعدت روسا و كارشناسان محترم ادارات منابع طبيعي ، ثبت اسناد و املاك و راه و ترابري كازرون حدود چهار كيلومتر به صورت احداث خاك ريز و جاده دسترسي بيروني آن اجرا گرديد كه با اقدامات بعدي مسيرهاي كوتاه باقي مانده تكميل گردد .

4 -برخورد قاطع با متصرفان عدواني اراضي محدوده ي كمربند حفاظتي (قبل از احداث كمربند)  و در آبان ماه سال قبل يك باره ده ها  هكتار اراضي بخش تالاب مورد تصرف قرار گرفت كه با شكايت اداره محيط زيست وتلاش رييس محيطبانان پر تلاش آن اداره و پاسگاه انتظامي پل آبگينه در فاصله يك هفته متصرفان احضار، بازداشت در خصوص افراد باقي مانده نيز برگ جلب صادر شد كه نهايتا با چرخش اوضاع و همكاري آنان ، از ساير اراضي، رفع تصرف واحاطه وضع به حال سابق صورت گرفت .

5 -پيگيري طرح جا به جايي و انتقال بافت مسكوني روستاي شهرنجان و خريداري اراضي پلكان شهرنجان و بنك : در خصوص خريداري اراضي بنك مصوبه ي 18/12/89 شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي كازرون اخذ گرديد به علاوه با توجه به تاثير مطلوب اين جابه جايي و خريد اراضي بر وضعيت تالاب پريشان سابقه ي بحث كه به سال 1373 بر مي گردد، بررسي گرديد. در آن سال بر اثر وقوع زلزله و بحث انتقال روستا در حوزه ي استانداري فارس مطرح مي گردد. متعاقبا تمايل ساكنين و شوراي اسلامي محل به جابه جايي مكتوبا اخذ و طي جلسه اي با حضور كارشناسان در دفتر زيست گاه هاي سازمان محيط زيست و متاقبا در جلسه اي با مديران كل حفاظت محيط زيست  ومنابع طبيعي در پاسگاه محيط باني پريشان مطرح گرديد كه با مساعدت اداره مسكن و شهرسازي زمين جايگزين پيشنهاد گرديد كه طي جلسه اي در فرمانداري موضوع به صورت خريد كل اراضي مسكوني و كشاورزي شهرنجان نهايي شده كه طي جلسه ي بعدي با حضور فرماندار وروساي ادارات مربوطه در مسجد روستاي شهرنجان توافقات بعدي با اهالي نيز صورت گرفت كه با اقدام ارزنده ي امام جمعه محترم، فرماندار ارجمند و نماينده ي محترم  بودجه ي لازم جهت اجراي طرح نيز از سازمان محيط زيست كشور اخذ شد كه انشاالله با ادامه پيگيري ها و حمايت هاي مدير كل محترم محيط زيست استان شاهد تحقق كامل اين موضوع مهم باشيم . در صورت اجرا علاوه بر رفع كامل مشكلات مزبور به خصوص در منطقه ي بنك كه به جرات مي توان گفت قلب تالاب پريشان است و حداقل از پمپاژ روزانه 100 اينچ) آب از 33 حلقه ي چاه مجاز وغير مجاز جلوگيري مي گردد .

6 -حضور در جلسات ستاد حوادث غير مترقبه ي شهرستان در خصوص پديده ي خودسوزي تالاب پريشان و كمك به تصويب طرح هاي نجات بخش تالاب: خوشبختانه  با درايت فرماندار محترم جناب آقاي محمدي طرح هاي بسيار مفيدي توسط ادارات جهاد كشاورزي ، اداره آب و محيط زيست با حمايت شهرداري تهيه كه در جريان سفر اخير ايشان به تهران بودجه ي لازم جهت اجراي آن اخذ گرديده انشاالله در آينده نزديك كارگروه اجرايي اين طرح ها در شهرستان تشكيل گردد .

7 -بررسي وضعيت حقوقي تالاب پريشان در حوزه هاي اراضي و آب : اين بررسي با مشاركت اداره محيط زيست كازرون در قالب مطالعه و تحقيق  ميداني در حال انجام است . ‌

8‌ -پيشنهاد پيگيري طرح ديگري كه در صورت اجرايي شدن از وقوع جرائم متعدد در حوزه هاي زمين و آب درياچه پيشگيري مي نمايد كه اميد است با حمايت همه ي دستگاه ها ، جنبه ي اجرايي پيدا كند كه در صورت تحقق نيازي به برداشت ميليون ها متر مكعب آب از چاه ها جهت كشاورزي نمي باشد . البته در حوزه ي درياچه از يكي از دو ماه آخر سال قبل تاكنون تحول بزرگي ايجاد شده است و آن در عرصه ي صيانت و احياي تالاب پريشان است ....ادامه دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها