چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 19 تیر 1391 ، 34 : 16

کد خبر : 1151

از 0 نفر 0

دادستان كازرون براي اولين بار مسائل مهمي را مطبوعاتي كرد

دادستان كازرون براي اولين بار مسائل مهمي را مطبوعاتي كرد

آقاي دادستان در مورد حوزه ي جنگل دشت برم بفرمائيد؟...

 

 

 

دادستان كازرون براي اولين بار مسائل مهمي را مطبوعاتي كرد

 

ج‌آقاي دادستان در مورد حوزه ي جنگل دشت برم بفرمائيد؟

ظ‌دشت برم يكي از زيست گاه هاي حساس يونسكو در ايران و در مجموع 400 ذخيره گاه زيست كره در كل دنيا است از نظر كيفيت بهترين پوشش جنگلي مناسب در مسير هزار 10000) كيلومتري تهران تا كازرون است و اما وضعيت فعلي كارخانه خدادادي توليد اكسيژن و ريه تنفسي شهرستان كازرون اسف بار است. ارتكاب جرائم متعدد از جمله تصرف عدواني اراضي ، قطع اشجار، خشكاندن عمدي درختان و تغيير كاربري غير مجاز اراضي به صورت حصار كشي وديواركشي و ساخت و سازها بيشترين خسارات را به اين جنگل وارد كرده است . دادگستري كازرون قبل از ورود به مبحث درياچه ي پريشان با حساسيت موضوع جنگل دشت برم از جمله در جلسه 18/12/89 شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي ملي و منابع طبيعي اين شهرستان پيگيري نمود اما تاكنون بنابر دلايلي مصوبات آن جلسه اجرايي نشده است.اما در طي اين مدت همواره به دنبال تحقق اين مصوبات بوده ايم . دستگاه قضايي به جاي به كارگيري ابزار قضايي قهريه، حمايتهاي جايگزين مثل كشت جايگزين و تغيير الگوي آن ، مشاركت جوامع محلي در طرح هاي احيا و حفاظت جنگل را در دستور كار خود قرار داده اما به طور قطع عدهاي قليل به دنبال مطامع خود بوده و خيالهاي ديگري در سر مي پرورانند كه با قاطعيت اعلام مي نمايد عزم دستگاه قضايي و شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي ملي و منابع طبيعي شهرستان جهت حفظ و برگرداندن حقوق عمومي جدي است و تقاضاي بنده از ساكنين محترم روستاهاي واقع شده در عرصه جنگل، مشاركت جدي با مسئولين در تحقق اين امر است . همين جا عرض كنم كه بساط فعاليت هاي مخرب اخير در حوزه ي جنگل دشت برم بايد برچيده شود و اداره ي كل صنايع و معادن استان با تمكين از نظر كارشناسي اداره كل محيط زيست استان متوجه باشد كه حفظ جنگل دشت برم با ويژگي هايي كه ذكر شده بر هر فعاليت معدني و گچ پزي مهم تر است لذا واگذاري 292 هكتار از جنگل دشت برم آن هم در قسمت حفاظت شده ي محيط زيست هيچ توجيهي ندارد . ‌

ظ‌در حوزه ي پيشگيري وقوع جرائم عليه ميراث فرهنگي چه اقداماتي انجام شده است؟

ظ‌در اين حوزه با ذكر مواردي مي توان گفت: بازارهاي تاريخي كازرون يكي از آثار ارزشمند باقي مانده و ثبت شده در رديف آثار ملي است كه در سال 1389 به دنبال برخي اقدامات تخريبي و تغيير كاربري چند باب از مغازه ها ، مكاتبات با مدير كل وقت ميراث فرهنگي و گردشگري كل استان فارس صورت گرفت كه بلافاصله طي سفر شهرستاني ايشان موضوع با تشكيل جلسه اي در فرمانداري با حضور نمايندگان بازاريان بررسي شد و نهايتا در زمان مدير كل محترم فعلي طرح مشاركتي به ارزش 500 ميليون تومان جهت مرمت بازارهاي تاريخي در حال انجام است . اخيرا هم موضوع تعدادي از معارضين با دستورات قضايي اين دادسرا مساعدت و كلانتري يازده محمدي حل و فصل گرديد .

ظ‌در مجموعه ي تاريخي شهر بيشابور و نقوش برجسته ي تنگ چوگان و غار شاپور چه اقداماتي در حوزه قضايي انجام شده است؟

ظ‌از نظر حقوقي اراضي بيشابور وضعيت باستاني ندارد لذا طي سالهاي قبل و در رقابت يك مسير قضايي ، اسناد مالكيت اراضي خريداري شده از قبل به تعداد 38 برگ از بايگاني قديمي ترين دفتر خانه ي اسناد رسمي كازرون بيرون كشيده شد و طي مذاكرات با مدير كل محترم اداره ي ميراث فرهنگي استان فارس محرز شد قطعات ديگر باقي مانده نيز خريداري و به صورت سند مالكيت يك پارچه و مفروز از مجموعه اخذ گردد؛ همچنين به دنبال واقعه ي تلخ تخريب بخشي از يكي ديگر از نقوش برجسته ها ، ضمن بازديد،  در همان شبي كه كسب اطلا‌ع شدبا تشكيل جلسه اي فوري با حضو ر فرماندار تقاضا شد و با مصوباتي ارزشمند اقداماتي جهت نصب سيستم هاي روشنايي و حفاظتي در مقابل نقوش برجسته سمت چپ تنگه آغاز شد كه انشاالله با اجراي كامل آن اين مشكلا‌ت مرتفع گردد .

همچنين قطعه باغي با مالكيت خصوصي مقابل نقوش برجسته است كه لا‌زم است تملك شود هر چند مشكل شنا كردن افراد در رودخانه با مذاكره با سازمان آب منطقه اي فارس جهت حفظ حريم رودخانه ي شاپور و دستور قضايي اين دادسرا حل و فصل گرديد اما اين ضرورت همچنان باقي است. از ديگر مشكلا‌ت بيشاپور پديده ناهنجار ورود احشام (گاو، گوسفند، اسب ...) به داخل محوطه ي شهر بيشابور است كه شرح اقدامات آن سابقا اطلا‌ع رساني گرديد . اما به دنبال بروز آتش سوزي اخير نيز ضمن بازديد چند ساعته از شهر مقرر شد با ايجاد آتش بر ، خريد وسايل انفرادي اطفا حريق و اقدامات مراقبتي از وقوع حوادث مشابه پيشگيري گردد. اقدام ديگر دادسرا در سال قبل تقاضا و مذاكره ي تلفني با رييس محترم اداره راه ترابري شهرستان جهت حل مشكل امور جاده ي روستاهاي تنگ چوگان از مقابل نقوش برجستهي سمت راست تنگ بوده كه با اقدام قابل تحسين ايشان جاده عقب نشيني شد در حال حاضر در فضاي خالي ايجاد شده فنس كشي مقابل نقوش برجسته انجام گرفت. اما مشكلا‌ت ديگري باقي است كه مسئولا‌ن امر بايد جدا فكر حل آن باشند از جمله ادامه ي دفن اموات در داخل شهر بيشابور كه به هر حال حفاري در مناطق ويژه ي تاريخي با هر انگيزه بر خلا‌ف قانون و حتي حرام است اما بايد به فكر قبرستان جايگزين نيز بود .

با توجه به پيشينه ي احداث پل فلزي موجود بر روي رودخانه ي شاپور كه بدون رعايت ضوابط ميراث فرهنگي انجام شده بايد براي اين طرح تعويض و چهار بانده كردن جاده از همين حالا‌ فكر اساسي كرد .

ظ‌در حوزه اماكن مذهبي و فرهنگي شهرستان به ويژه امامزاده سيد حسين چه اقدامي شده است؟

ظ‌اين زيارت گاه ساليانه هزاران نفر گردشگر جذب مي كند،‌اخيرا به دنبال سوابق ذهني قبلي،‌ جلسات بسيار خوبي با رياست محترم اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان در باغ اوقاف در كنار امامزاده داشتيم كه بحث هاي كارشناسي خوبي مطرح و نهايتا طي نامه اي مراتب به فرمانداري اعلا‌م شد تا ان شاالله طي جلسات مختلفي مسائل مربوط به اين مكان مقدس بررسي و حل و فصل گردد .

ظ‌و سخن پاياني ...

ظ‌در پايان از زحمات همه همكاران محترم و دلسوز قضايي و اداري دادسراها ودادگاه هاي شهرستان و بخش هاي تابعه به ويژه حمايت ها و رهنمودهاي همه جانبه ي رئيس كل دادگستري استان فارس جناب آقاي دكتر خدائيان و مجموعهي معاونين ايشان كه همواره در راستاي تحقق اهداف و ارتقاي امنيت عمومي و تلا‌ش براي حل و فصل مشكلا‌ت مردم پشتيبان ما بوده اند و نيز از كليه ي مسئولين استان و شهرستان و ساير ادارات و نهادها به ويژه ، اعضاي محترم شوراي تامين و جامعه مطبوعاتي و روزنامه ي پرتلا‌ش طلوع و شما خبرنگار زحمت كش تقدير و تشكر و قدرداني مي نمائيم .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها