چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403 4/24/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 25 تیر 1395 ، 52 : 11

کد خبر : 11829

از 1 نفر 3

مدیرکل سازمان انتقال خون فارس در دفتر روزنامه طلوع: فارس پس از تهران، بیشترین اهدای خون را دارد

مدیرکل سازمان انتقال خون فارس در دفتر روزنامه طلوع: فارس پس از تهران، بیشترین اهدای خون را دارد

* جـامعه اهـدا کننـده خـون، بـه سمت پیـری مـی رود

سرویس خبری/ مریم زارع خفری- عکس: الهه پورحسین: مدیرکل سازمان انتقال خون فارس در جریان بازدید از دفتر روزنامه طلوع، گفت: استان فارس از نظر اهدای خون، پس از تهران در رده دوم کشور قرار دارد، در عین حال جامعه اهداکننده خون به سمت پیری می رود.
دکتر محمدحسین کریمی افزود: یکی از دغدغه های ما در سازمان انتقال خون این است که  جامع اهدا کننده خون دارد پیری می‌شود و از آن طرف همه جوانان ما شرایط اهدای خون را ندارند.
کریمی افـزود: بـه عقیـده بـرخی کارشناسان بهداشت با توجه به این که هرم سنی جامعه به سمت پیری می رود باید خون بیشتری اهدا گردد اما شاخص اهدای خون در کشورکه 27 به 1000 است نشان می دهد که ما به خون بیشتر نیاز نداریم؛ همچنین در این امر خودکفا نیز هستیم و تقریبا با آمار کشورهای توسعه یافته برابری می کند.
 وی ادامه داد: به جای افزایش کمیت خون باید به سوی ارتقای کیفیت برویم و به همین دلیل سازمان انتقال خون شعار خود را از «اهدای خون، اهدای زندگی» به «اهدای خون سالم، اهدای زندگی» تغییر داده است.
 به گفته وی، از زمان گرفتن خون از مردم  تا استفاده در بیمارستان هر کیسه خون به طور میانگین 700 تا 800 هزار تومان هزینه در بر دارد.
استفاده منطقی از خون از دیگر دغدغه های مطرح شده درکشوراست و دکتر کریمی در این باره نیز گفت: این امر به دو دلیل مطرح شده، یکی اینکه در خیلی از بیمارستان ها از خون به درستی استفاده نمی شود و ضایعات خون بسیار بالاست، از سویی دیگر بحث اقتصاد خون به میان می آید.
** ارزش پلاسمای خون، از نفت بیشتر است
وی ادامه داد: اقتصاد خون طرح جدیدی است که ما نیز جدیدا آن را اجرا می کنیم و در آن از فرآورده های خون به صورت بهینه استفاده می شود. برای مثال امروزه پلاسمای خون ارزش بیشتری از نفت دارد و می‌توان در زمان کاهش مصرف آن در بیمارستان ها آن را به خارج ارسال کرد و در ازای آن داروهای مشتق از پلاسما که ارزش بالایی نیز دارد دریافت کرد که با این کار صرفه جویی ارزی بزرگی نیز رخ می دهد.
 به گفته وی، میزان مصرف پلاکت خون در سال‌های اخیر رو به افزایش است و بیماران خونی بیش از دیگران از این فرآورده  استفاده می‌کنند و از آنجا که عمر مفید پلاکت، سه روز است، همواره  نیاز به اهدای خون روزانه وجود دارد.

محمد حسین کریمی، مدیر کل انتقال خون استان فارس
** امکان نوبت دهی اینترنتی اهدای خون در شیراز
بر اساس آمار اداره کل انتقال خون فارس، چندی است امکان نوبت دهی اینترنتی از طریق سایت
http://www.fbto.ir بـرای داوطلـبان اهدای خون فراهم شده و داوطلبان از این طریق می توانند از قبل زمان و مکان مراجعه خود را تعیین کرده تا بدین صورت از اتلاف وقت آنها جلوگیری شود.
** رتبه دوم استان فارس در اهدای خون بعد از تهران
بر اساس آمار سازمان انتقال خون فارس، در سال گذشته در استان 155هزار واحد خون اهدا شده که با این تعداد بعد از تهران در رتبه دوم  کشوری قرارگرفته است. دکتر کریمی در این باره نیز گفت: از میان افرادی که در طول سال برای اهدای خون به ما مراجعه می کنند در مرحله معاینات  پزشکی و خود ارزیابی محرمانه که توسط خود فرد انجام می گیرد 20 تا 25 درصد آنها حذف می گردد و آنگاه افراد باقی مانده خون می‌دهند و همه خون اهدا شده بعد از آزمایش‌های دقیق استفاده می‌شود.
** کمبود نیرو، مشکل جدی انتقال خون فارس
وی در پایان گفت: کمبود نیرو و فضای فیزیکی از دغدغه های ما در سازمان انتقال خون فارس است.
برای نمونه در شیراز تنها دو مرکز انتقال وجود دارد هرچند قرار است به زودی دو مرکز افزوده شود؛ ولی با توجه به این در 5 سال اخیر 50 نفر از کارکنان بازنشسته شده اند و جایگزینی نداشته‌اند.  
ما هم اکنون با کمبود نیروی شدید روبرو هستیم و هر چند با نیروهای طرح، کارها را پیش بردیم اما این یک درمان موقتی است و مشکل همچنان ادامه دارد.
همچنین در این دیدار مدیرمسئول روزنامه طلوع، ظرفیت ها و ویژگی‌های برجسته روزنامه طلوع را تشریح کرد که مورد استقبال مدیرکل انتقال خون استان فارس قرار گرفت.
ضمنا مقرر شد طرفین در مباحث اطلاع‌رسانی در حوزه انتقال خون تعامل دوسویه داشته باشند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « مصاحبه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها