پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 ، 33 : 8

کد خبر : 1898

از 0 نفر 0

ما در آينده برنامه هاي زيادي براي منطقه خشت داريم

ما در آينده برنامه هاي زيادي براي منطقه خشت داريم

هاشمي :از مسئولين محترم انتظار داريم به فرهنگ و هنر مردم بها دهند...

هاشمي :از مسئولين محترم انتظار داريم به فرهنگ و هنر مردم بها دهند

كارمند سابق بنياد شهيد و رزمنده دوران دفاع مقدس است. البته وي را امروزه به عنوان عكاس و خبرنگار مي شناسند . هاشمي كار فرهنگي هم مي كند ودر پيگيري احيا و مرمت آثار تاريخي داراي سابقه طولا‌ني است . در ادامه ،گفت و گوي<طلوع> با سيد علي هاشمي را مي خوانيد .

ع‌در ابتدا كمي از فعاليت هاي فرهنگي خودتان را بگوييد؟

ظ‌كار فرهنگي بنده در سه بخش خلا‌صه مي شود :1- كار عكاسي ؛ عكس گرفتن را از حدود 25 سال پيش ،‌از زمان جبهه شروع كردم . دوربين هميشه همراه من بود و از مسايل انقلا‌ب مانند حضور مردم در راهپيمايي ها ،‌اعزام نيرو به جبهه و از جبهه عكس مي گرفتم .

2- طبيعت و گردشگري ؛ با توجه به اين كه منطقه و شهرستان ما داراي جاذبه هاي طبيعي و فراواني است خيلي از عكس هاي من در زمينه مناظر زيباي طبيعي است كه تا حالا‌ در جاهاي مختلف از جمله دانشگاه صنعتي شيراز، دانشگاه آزاد و پيام نور كازرون و اداره ارشاد اسلا‌مي كازرون نمايشگاه عكس داشته ام .

3- احيا و مرمت آثار تاريخي و گردشگري : بخش ديگر فعاليت بنده در زمينه آثار گردشگري است بر همين اساس در 5 ،‌6 سال گذشته با كمك دوستان توانستيم مسير جاده بارون زني در كوه تنگ جيز را مرمت و جهت رفاه بازديد كنندگان سكوي سيماني و پل هاي لا‌زم را بسازيم . همچنين تلا‌ش كرديم تفرجگاه سرچشمه در كوه تنگ هامون را با احداث پل و ابنيه و كاشت درختان از جدابيت بيشتري برخوردار كنيم .

ع‌در زمينه آثار تاريخي هم فعاليت هايي داشته ايد؟

ظ‌بله در خشت چندين مكان تاريخي ، مذهبي وجود دارد . از جمله بقعه چهارده معصوم كه مربوط به دوره صفويه است . بازسازي اين مكان موجب شده خيلي از مراسم و برنامه هاي فرهنگي در اين مكان برگزار شود .

يكي ديگر از مكان هاي تاريخي و فرهنگي خشت زيارتگاه شاه داود است كه در منطقه سرسبز و زيبايي به همين نام قرار دارد. با كمك هيات امناي اين زيارتگاه به احيا و مرمت آن اقدام كرديم و هم اكنون برنامه هاي بسيار متنوع فرهنگي در آن جا برگزار مي شود. از جمله اين برنامه ها مي توان به برپايي جشن اعياد معصومين ، جشن دوقلوها و جشن تولد پيرمردان بالا‌ي صد سال اشاره كرد .

در ايام نوروز شاهد برگزاري نمايشگاه عكس شما در بقعه چهارده معصوم خشت بوديم كه بسيار مورد توجه مهمانان نوروزي قرار گرفت اگر ممكن است در اين مورد توضيح بفرماييد .

بله همان طور كه اشاره كرديد اين نمايشگاه هر سال در ايام نوروز در مكان بقعه چهارده معصوم برگزار مي گردد و مورد تحسين و توجه بازديد كنندگان محترم قرار مي گيرد . اما متاسفانه از طرف مسئولين شهرستان و استان تا حالا‌ هيچ گونه پشتيباني مالي نشده ايم .

چاپ و انتشار اين عكس ها و بروشورها هزينه بسيار بالا‌يي دارد. من فقط از جيب خودم هزينه كرده ام و هيچ نهادي تاكنون در اين زمينه نكرده است .

ع‌براي برگزاري بهتر نمايشگاه هاي خود چه خواسته اي از مردم و مسئولين داريد؟

ظ‌غير از مسايل مالي حتي حضور مردم و مسولين در اين نمايشگاه ها مي تواند در تداوم و هر چه بهتر برگزار شدن آن موثر باشد .

در كنار نمايشگاه عكس ،‌تنها اقدام به برگزاري نمايشگاه آثار قديمي كرديد كه بسيار جذاب و ديدني بود و حتي مي تواند مرجع مناسبي جهت تحقيقات جامعه شناسي و تاريخي باشد. در اين زمينه صحبت بفرماييد .

توجه به مسايل تاريخي هميشه مورد علا‌قه بنده بوده است به همين خاطر سعي كردم خيلي از وسايلي كه قديمي بودند و كم كم از يادها مي رفتند را جمع آوري كنم . البته اين وسايل چون مورد استفاده قرار نمي گيرند كم كم از بين مي روند. بنابراين درصدد هستم با كمك مسئولين شهر مكان مناسبي جهت نگهداري اين اشيا و وسايل قديمي بسازيم. در همين جا لا‌زم است از مسئولين محترم تقاضا كنم ما را در انجام اين كار كمك و ياري كنند تا بتوانيم مكان مناسبي جهت موزه مردم شناسي داشته باشيم .

ع‌شما در عرصه خبر با روزنامه طلوع نيز همكاري داريد ! اين همكاري شما به چه زماني بر مي گردد؟

ظ‌من از اوايل انتشار روزنامه طلوع با اين نشريه همكاري داشته ام و از همه همكاران عزيز در اين نشريه خصوصا آقاي جعفري زاده تشكر مي كنم .

در پايان اگر صحبت خاصي داريد بفرماييد؟

ما در آينده برنامه هاي زيادي مانند ادامه بازسازي سرچشمه در تنگ هامون ،‌برگزاري مراسم سنتي حليم پزون در عصر عاشورا ،‌زيبا سازي مكان هاي گردشگري چشمه حاجتي در روستاي چيتي و چشمه سالمي در اطراف روستاي كلا‌تون داريم . بر همين اساس از مسئولين محترم انتظار داريم به فرهنگ و هنر مردم بها دهند و ما را در اجراي بهتر اين برنامه ها ياري دهند و از شما و دوستان عزيز در روزنامه طلوع بسيار سپاسگزارم .

 

 

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


comment

مسعود صالحی

خشت محل جاودانگی است.با تشکر و سپاس فراوان از جناب آقای سید علی هاشمی که برای پیشرفت خشت واقعن زحمت فراوان کشید .

1392/5/2

comment

مسعود صالحی

خشت محل جاودانگی است.با تشکر و سپاس فراوان از جناب آقای سید علی هاشمی که برای پیشرفت خشت واقعن زحمت فراوان کشید .

1392/5/2

comment

دکتر اسایش از المان

سلام از علی اقای گل که انصافا زحمت کش وخوش فکر هستند وخشت را به ایرانیان شناساند سپاسگزارم و ارزوی توفیق برای ایشان دارم

1392/6/23

comment

حسین روانشاد15ساله ازخشت

سلام واقعاسیدعلی نعمتیه برای خشت .جاویدوهمیشگی باشی خشت.

1393/9/20

comment

حسین روانشاد15ساله ازخشت

سلام واقعاسیدعلی نعمتیه برای خشت .جاویدوهمیشگی باشی خشت.

1393/9/20

comment

sally

7Bj5ZN http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com

1394/5/15

comment

حسین

سلام سیدخداقوت.

1394/7/20

آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها