پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 ، 53 : 7

کد خبر : 1929

از 0 نفر 0

يك نماينده مجلس در گفت و گوي با خبرنگار پارلماني طلوع : عزل و نصب هاي ناگهاني و پي در پي صحيح نيست و ما شبيه آن را در هيچ دولتي نداشتيم

يك نماينده مجلس در گفت و گوي با خبرنگار پارلماني طلوع :  عزل و نصب هاي ناگهاني و پي در پي صحيح نيست و ما   شبيه آن را در هيچ دولتي نداشتيم

قطار دولت دهم كم كم به ايستگاه پاياني خود مي رسد. دولتي كه در دومين تجربه سكانداري قوه مجريه حواشي زيادي...

قطار دولت دهم كم كم به ايستگاه پاياني خود مي رسد. دولتي كه در دومين تجربه سكانداري قوه مجريه حواشي زيادي را ايجاد كرد و همين موضوع باعث شد افرادي كه روزي حاميان وي بودند ،‌حالا‌ به منتقد سرسخت عملكرد احمدي نژاد و دولتش در اين روزها تبديل شوند. يكي از اين افراد مهرداد لا‌هوتي دبير هيات رئيسه كميسيون عمران مجلس شوراي اسلا‌مي است كه از او در مورد عملكرد دولت نهم ودهم مخصوصا در زمينه عزل و نصب مديران پرسيديم .

در همين ارتباط لا‌هوتي نماينده مجلس شوراي اسلا‌مي با اشاره به اين كه نيروهاي انساني، سرمايه با ارزش براي كشور هستند گفت: بدون شك براي نيروي انساني كشور هزينه هاي هنگفتي از بيت المال صرف سرمايه گذاري شده و ما نبايد اين نيروها را به راحتي از دست بدهيم بلكه بايد قدر آنها را بدانيم و از تمام ظرفيت هاي آنها جهت رشد و بالندگي كشور استفاده كنيم . لا‌هوتي با تاكيد بر حق رئيس جمهوري مبني بر داشتن حق انتخاب مديران خود اظهار داشت : ما نمي توانيم بگوييم هر دولتي كه سر كار مي آيد حتما بايد از مخالفين و منتقدان خود استفاده نمايد اما عزل و نصب هاي ناگهاني و پي در پي نيز صحيح نيست و ما شبيه آن را در هيچ دولتي نداشته ايم . مثلا‌ شما يك مرتبه مي بينيد آقايان محسني اژه اي ،  فاضل هرندي  و لنكراني دو ماه مانده به پايان دولت نهم عزل _مي شوند در حالي كه آقاي احمدي نژاد مي توانست اين كار را انجام ندهد بلكه در كابينه جديد آنها را معرفي نكند .

نماينده شهرستان لنگرود در مجلس شوراي اسلا‌مي يكي از مشكلا‌ت اساسي دولت نهم و دهم را تعويض هاي سريع وزرا و مديران كشور اعلا‌م كرد وافزود: شما به استان هاي مختلف نگاه كنيد ما استاني نداريم كه در طول اين مدت ،‌سه يا چهار استاندار آن عوض نشده باشد يعني متوسط عمر مديريتي كسي كه مي خواهد يك استان را اداره كند 5/1 تا 2 سال است و اين در حالي است كه خيلي از استانداران بومي آن استان نيز نيستند و حداقل 6 ماه زمان مي برد تا به اوضاع آنجا آشنايي پيدا كنند و زماني هم كه مي خواهد عوض شود جار و جنجال و هياهوي سياسي است كه مي خواهد برود ،‌پس عمر مفيد و تاثير گذار  يك مدير و يا  استانداردر واقع به يك سال هم نمي رسد .

اين عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلا‌مي كه دانش آموخته رشته مديريت نيز مي باشد در بخش ديگري از سخنان خود به توصيف مديريت ضعيف و قوي پرداخت و گفت: مدير خوب كسي است كه ارباب رجوع نداشته باشد . مراجعات به او كاهش پيدا كند و حتي فرصت مطالعه و روزنامه خواني داشته باشد و بتواند به زندگي خصوصي خود نيز برسد ولي مديريت امروزه در كشور ما تعريفش عوض شده و هر كس وقت بيشتري بگذارد و ديرتر، از فضاي اداري خودش خارج شود مدير خوب قلمداد مي شود .

مهرداد لا‌هوتي در پاسخ به اين پرسش كه فكر مي كنيد دليل آمدن و رفتن مرتب وزرا چيست ؟ گفت : من فكر مي كنم دليل اصلي پايين بودن سطح تحمل و انتقاد پذيري ماست . مثلا‌ يكي از وزرا مي گفت: من خدمت آقاي رئيس جمهوري رسيدم و گفتم فلا‌ني در كابينه شما آدم خوبي است و به دولت شما آسيب نمي رساند اگر ممكن است او را نگه داريد . آقاي احمدينژاد گفت: روضه شما تمام شد؟ گفتم بله ،‌گفت : به سلا‌مت .

وي ادامه داد : قطعا اين نحوه عزل و نصب به مديريت كشور ضربه زده است زيرا مديران نمي توانند برنامه بلند مدت داشته باشند و بايد متناسب با حضور خودشان كه در پست مديريتي كوتاه مدت هستند برنامه هايي هم كه تدوين مي كنند ناگزير بايد متناسب با اهداف كوتاه مدت باشد .

اين نماينده مجلس شوراي اسلا‌مي با يادآوري لزوم توجه بيشتر به قانون برنامه و اسناد بالا‌ دستي گفت: براي رسيدن به سند چشم انداز وافق 1404 بايد ثبات مديريت وجود داشته باشد تا جهت رسيدن به آن اهداف تلا‌ش كنند ولي اگر ثبات در مديريت نباشد با مشكل مواجه مي شويم .

لا‌هوتي در ادامه به اظهار تاسف از بي توجهي به قانون و سند چشم انداز گفت: بودجه ساليانه بايد در راستاي قانون برنامه و قانون بايد در راستاي سند 20 ساله باشد اما متاسفانه هم اسناد بالا‌ دستي كنار رفته و هم قانون برنامه كنار گذاشته شده است. نماينده شهرستان لنگرود در مجلس شوراي اسلا‌مي هم چنين به يكي از مشكلا‌ت بخش كشاورزي به علت عدم ثبات در مديريت اشاره كرد و افزود: عدم ثبات در مديريت يعني اين كه ما دو ميليون و هشتصد هزار تن برنج در كشور نياز داريم و در عين حال دو ميليون و چهارصد هزار تن توليد مي كنيم يعني چهارصد هزار تن كم داريم اين همه تلا‌ش مي كنيم براي چهارصد هزار تن باقي مانده اما به جايي نمي رسيم . اين در حالي است كه لا‌زم نيست وزير جهاد كشاورزي بلكه اگر آدم متخصص و كارشناسي را مامور حل اين معضل بگذاريم آن را حل مي كند .

لا‌هوتي، عدم تناسب بين تخصص و سمت برخي مديران به ويژه معاونين وزرا را نه فقط مشكل دولت احمدي نژاد بلكه مشكل همه دولت ها دانست و افزود: همه ما بايد به اين نتيجه برسيم كه از هر كسي در پستي استفاده كنيم كه متناسب با آن تجربه ، تخصص و تحصيلا‌ت دارد و مي تواند در آن بخش تاثيرگذار باشد .

اين نماينده مجلس نهم در پايان به بحث جوانگرايي در دولت نهم و دهم پرداخت و گفت: به اعتقاد من جوانگرايي خوب است اما جوانگرايي در دولت آقاي احمدينژاد يك بدي داشت و آن هم اين كه بايد در انتخاب افراد دقت بيشتري مي كرد و افراد زبده تري انتخاب مي كرد و بعد هم اگر كسي را وزير مي گذاشت بايد در حد وزير به او اختيار و قدرت مي داد يا اگر كسي به عنوان استاندار انتخاب مي شد بايد در حد استاندار به او اختيار مي داد .

متاسفانه در دولت نهم و دهم اختيار مديران در حد حرف بود و تصميم گيري ها در جاي ديگر متمركز شده بود و استانداران و وزراجايگاه خود را متزلزل مي ديدند و اين باعث شده بود نتوانند خوب تصميم بگيرند بنابراين جرات و جسارت از آنها گرفته شده بود .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها