پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 13 خرداد 1392 ، 39 : 8

کد خبر : 1960

از 0 نفر 0

موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلا‌مي : ‌دوره دولت آقاي احمدي نژاد متاسفانه دوره موفقي به لحاظ مديريت و قانونمداري نبود و ما نمي توانيم سرمان را بلند كنيم

موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلا‌مي :  ‌دوره دولت آقاي احمدي نژاد متاسفانه دوره موفقي به لحاظ مديريت  و قانونمداري نبود و ما نمي توانيم سرمان را بلند كنيم

نظر شما در مورد عزل و نصب ها در دولت نهم ودهم چيست؟

ظ‌نظر شما در مورد عزل و نصب ها در دولت نهم ودهم چيست؟

‌ع‌به نظر بنده عزل و نصب ها در دولت نهم و دهم در چارچوب قانون نبود و ملا‌ك و معيار شخصي نيز نداشته بله بيشتر براساس ميزان ارتباط ، رفاقت و آشنايي بود. متاسفانه مديران براساس شاخص ها و درچارچوب قانون و مبتني بر تجربيات، علم و سوابق اجرايي انتخاب نمي شدند و افرادي كه نوعا به عنوان استاندار ياعناوين  ديگر انتخاب مي شدند از سطح پاييني برخوردار بودند .

ظفكر مي كنيد علت اين همه آمدن و رفتن وزرا در دولت چه بود؟

ع‌من فكر مي كنم علت اصلي اين است كه ما گروه و حزب نداريم تا افراد در احزاب و گروه ها پخته و با تجربه شوند. موجي ايجاد مي شود ،‌عده اي با اين موج سر كار مي آيند و كارهاي محدودي را با فكر خودشان انجام مي دهند و با نخبگان هم خيلي ارتباط ندارند. احمدي نژاد قبل از اين كه رئيس جمهور شود گفته بود: من كابينه 75 ميليوني تشكيل مي دهم اما در عمل نديديم يعني در حرفش ثابت قدم نبود .

ظ‌نحوه خروج وزرا از كابينه تا چه اندازه درست و منطقي بوده است؟

ع‌معمولا‌ رئيس جمهوري خودش تنها تصميم مي گيرد و خرد جمعي را قبول ندارد. البته بايد اذعان كنم اين مساله فقط به آقاي احمدي نژاد بر نمي گردد و اين يك آفتي است كه ما در نظام داريم . نظام ما هنوز منظم و سيتماتيك نشده است . به همين دليل هر قانوني هم تصويب شود ،‌بهترين قوانين هم كه باشد اما اجرايي نمي شود. چون اعتقادي بر اجرا وجود ندارد و هم گامي بين دولت و مجلس نيست .

در دولت نهم و دهم مجلس نمي توانست وظيفه اش را به درستي انجام دهد،:‌به دليل اين كه احمدي نژاد از حمايت رهبري برخوردار بود. هر چه ما مي خواستيم اقدامي انجام دهيم رهبري صلا‌ح نمي دانست و اين موضوع باعث شده بود هميشه آقاي احمدي نژاد سوءاستفاده كند و خودش را نسبت به خواسته هاي مجلس مقيد نداند .

ظ‌اين نحوه اداره كشور و عزل و نصب به مديريت كشور ضربه نزده است؟

ع‌اين مساله در همه دولت ها بوده است . دولت اصلا‌حات هم متاسفانه همين شيوه را در پيش گرفته و تيمي عمل كردند. آقاي خاتمي در آخر اعتراف كرد در برنامههايش اشتباه كرده است و از رقيب خودش نتوانسته استفاده كند. آن موقع گروه آقاي ناطق نوري قسمت مهمي از بدنه مديريت كشور بودند ولي از آن استفاده نكردند و جناحي و حزبي برخورد كردند .

احمدي نژاد هم همين كار را كرد و فقط از افراد وابسته به خودش استفاده كرد. اين مسايل موجب شده مديريت كلا‌ن كشور دچار مشكل شود به طوري كه  اشتغال ، اقتصاد و اجراي قوانين آسيب ببيند . اگر چه ما مي خواهيم در برابر خارجي ها و ديگران وحدت و حيثيت نظام را حفظ كنيم ولي واقعيت اين است كه ما خيلي از موفقيت ها و پيشرفت هايي كه مي توانستيم داشته باشيم ،‌نداشتيم و فرصت ها را به نوعي از دست داديم .

ظ‌ثبات مديريت تا چه اندازه مفيد و موثر است؟

ع‌ثبات مديريت بسيار مهم و ضروري است . از يك طرف مديران بايد از تحصيلا‌ت، تجربيات و تعهد لا‌زم برخوردار باشند و از طرف ديگر با تغيير و تحول رئيس جمهور نبايد مديران تغيير كند. اين مشكل البته در كشورهاي خارجي از جمله آمريكا نيز وجود داشت و وقتي يك حزب سر كار مي آمد حتي آبدارچي را هم عوض ميكردند. اما بالا‌خره به بلوغ سياسي و خرد جمعي رسيدند و متوجه شدند آن كارها جواب نمي دهد .

الا‌ن هم ما بايد بعد از اين سي و چند سال بهتر و پخته تر عمل كنيم و در دولت هاي بعدي اين اشتباهات را تكرار نكنيم . همان طور كه مقام معظم رهبري فرمودند ما بايد رئيس جمهوري انتخاب كنيم كه موفقيت ها و نكات مثبت قبلي ها را داشته باشد و نكات منفي آنها را نداشته باشد .

ظ‌اين عزل و نصب ها تا چه اندازه در آرامش فكري مديران و برنامههاي آنها خلل ايجاد كرده است؟

ع‌تاثير بسيار زيادي دارد . استاندارن ،‌فرمانداران و مديران كل اصلا‌ احساس آرامش نميكنند . همه منتظرند كي عوض مي شوند . اين سياست هاي غلط بسيار به كشور آسيب رسانده است .  بارها پيش آمده ما به يك وزارتخانه مراجعه كرديم و كاري را دنبال كرده ايم تا وقتي نزديك بوده به نتيجه برسد وزير عوض شده است و ما مجبور شديم دوباره از اول شروع كنيم كه موجب شد هزينه ،‌وقت و سرمايه زيادي تلف شود .

ظ‌عدم تناسب بين تخصص و سمت برخي مديران به ويژه معاونين وزرا تا چه اندازه تبعات منفي دارد؟

ع‌دوره دولت آقاي احمدي نژاد متاسفانه دوره موفقي به لحاظ مديريت ، برنامه ريزي و قانونمداري نبود و ما نمي توانيم سرمان را بلند كنيم و بگوييم در اين دوره چنين و چنان بود. عملكردها و رفتارها منفي بوده و در چارچوب قانون ، اخلا‌ق ، انضباط اجتماعي و در شان ملت ايران نبوده است .

ع‌نظر شما در مورد سياست احمدي نژاد براي شكستن حلقه مديريتي در كشور و استفاده از جواناني كه مراحل مديريتي را طي _ نكرده اندچيست؟

ع‌در سطح كلا‌ن و در سطح وزرا تغيير و تحول خوب است و گردش نخبگان باعث تحريك مي شود ولي گردش انها نبايد به جامعه ، برنامه ها و روش ها آسيب برساند. مثلا‌ ببيند براي تدوين برنامه چهارساله كه مجلس و دولت ساعت ها وقت و انرژي صرف كرده بود، به راحتي كنار گذاشته شد . رئيس جمهور گفت: اين برنامه با تفكر ليبراليستي نوشته شده است و عملا‌ هشت سال كشور بي برنامه اداره شد .

ظ‌استفاده از جوانان در مديريت كشور در طي دو دولت اخير تا چه اندازه جواب مثبت داد؟

ع‌جوانگرايي در رتبه هاي پايين خوب است . يعني جوانان ما بايد پله پله به رشد برسند . من از 35 سال قبل همين طور پله پله بالا‌ آمدم . اين باعث مي شود تجربه و تحصيلا‌ت انسان از بين نرود و رشد كند من در اين جا لا‌زم است به نكته اي اشاره كنم . در زمان قبل از انقلا‌ب ، در دوران ستم شاهي تورم 5/ 5 درصد و رشد اقتصادي 5/ 11 درصد بود اما در طول 35 سال بعد از انقلا‌ب تورم به 20 درصد رسيد در حالي كه از 5/3 درصد رشد اقتصادي برخورداريم و اين خيلي به كشور آسيب مي رساند چرا كه مردم نسبت به نظام و رهبري دلسرد ميشوند . فقط اميدها وهشدارهاي رهبري است كه مردم را آرام مي كند. البته ما به آقاي احمدي نژاد خيلي اميد داشتيم اما افسوس كه اميدها به ياس تبديل شد . گر چه در بخشي از كارهايش مانند سركشي به استان ها و تلا‌ش و كوشش او خوب بوده است اما حيف كه معمولا‌ بدون فكر و بينش عمل مي كند. امام صادق(ع) عبارت زيبايي به اين مضمون دارند كه كسي كه بدون بينش عمل كند هر چه سرعتش بيشتر شود ، دورتر مي شود. آقاي احمدي نژاد هم چنين ويژگي داشت . بدون بينش ، تفكر و برنامه حركت  مي كرد بنابراين هر چه بيشتر سرعت داشت از اهداف نظام جمهوري اسلا‌مي دورتر مي شد .

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها