پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403 5/2/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 23 خرداد 1400 ، 16 : 16

کد خبر : 23139

از 0 نفر 0

منع استفاده از واکسن آسترازنکا برای افراد زیر ۶۰ سال در ایتالیا مرگ یک دختر جوان

منع استفاده از واکسن آسترازنکا برای افراد زیر ۶۰ سال در ایتالیا مرگ یک دختر جوان

در پی مرگ یک دختر نوجوان، دولت ایتالیا استفاده از واکسن آسترازنکا را برای افراد زیر ۶۰ سال ممنوع اعلام کرد.+ تحلیل خبر

در پی مرگ یک دختر نوجوان، دولت ایتالیا استفاده از واکسن آسترازنکا را برای افراد زیر ۶۰ سال ممنوع اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی مرگ یک دختر ۱۸ ساله بر اثر بروز لختگی خون ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا، دولت ایتالیا اعلام کرد از این به بعد استفاده از واکسن کووید-۱۹ شرکت داروسازی آسترازنکا برای افراد ۶۰ ساله و بالاتر محدود می‌شود.
کامیلا کانپا، ۲۵ مه (۱۷ روز پیش) واکسن آسترازنکا تزریق کرده بود که روز پنجشنبه بر اثر لختگی خون درگذشت. این اتفاق جنجال شدید سیاسی و رسانه‌ای در ایتالیا به راه انداخت. به رغم تردیدها در مورد عوارض جانبی واکسن این شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی برای افراد جوان‌تر، تاکنون این واکسن برای همه گروه‌های سنی در این کشور تجویز می‌شد.
این دختر نوجوان که دچار سطح پایین پلاکت‌های خونی شده بود، به دنبال خونریزی مغزی در بیمارستانی در شهر جنوآ درگذشت.
فرانچسکو فیلیولو، رئیس کمیسیون مقابله با کووید-۱۹ در کنفرانسی مطبوعاتی به خبرنگاران گفت از این به بعد واکسن آسترازنکا تنها برای افراد ۶۰ ساله و بالاتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
حدود دو ماه پیش (اوایل ماه آوریل) مقامات بهداشت و درمان ایتالیا توصیه کرده بودند که واکسن آسترازنکا تنها برای افراد ۶۰ ساله و بالاتر مورد استفاده قرار گیرد.
به رغم این توصیه، برخی مناطق ایتالیا اعلام کردند افراد ۱۸ ساله و بالاتر می‌توانند از این واکسن تزریق کنند.
ایتالیا که نخستین کشور غربی است که تحت تأثیر همه گیری قرار گرفت، از آغاز همه گیری تاکنون حدود ۱۲۷ هزار مورد مرگ ناشی از کرونا ثبت کرده است و پس از انگلیس، دومین کشور اروپایی با سنگین‌ترین آمار قربانیان کرونا محسوب می‌شود.
حدود ۴۶ درصد ایتالیایی‌ها، دست کم یک دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند و ۲۳ درصد از این افراد، به طور کامل در برابر این بیماری واکسینه شده‌اند.

تحلیل خبر

طی چند ماه گذشته یکی دو بار به صورت جدی در سطح جهان مطرح شد که واکسن استرازنکا در بعضی افراد باعث لخته شدن خون و نهایتاً فلج مغزی، سکته قلبی یا مرگ آنان شده است و لذا واکسن‌های تولید شده در انگلیس، بدون مشتری ماند. سپس با فعالیت‌های زیاد این کشور و اثرگذاری بر سازمان بهداشت جهانی، به صورت موقت و اضطراری استفاده از آن بلامانع اعلام و تولید آن به یکی دو کشور دیگر واگذار شد تا تنش آن بر انگلستان متمرکز نشود. از آن زمان تاکنون با کار ویژه‌ای که بر آن انجام گرفت درصد اطمینان آن افزایش یافت و در کشور ما نیز بخشی از واکسن‌های وارداتی کرونا به استرازنکا اختصاص یافت. البته از هنگام تزریق این واکسن به هموطنان، این نگرانی وجود داشت که موجب لخته شدن خون در برخی از افراد شود اما ظاهراً تاکنون گزارشی در این خصوص اعلام نشده. اکنون که ایتالیا پس از مرگ یک جوان با تزریق استرازنکا، آن را برای افراد زیر 60 سال منع کرده، به نظر می‌رسد بر حسب محاسبات عقلانی باید جانب احتیاط را در پیش گرفت و به کلی ورود این واکسن را به داخل کشور منع کرد تا مردم با خیال راحت و بدون دغدغه و استرس بتوانند واکسن بزنند و جان خود را در خطر نبینند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها