پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 17 مرداد 1390 ، 10 : 17

کد خبر : 424

از 0 نفر 0

رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان كازرون : شبكه بهداشت از خطوط قرمز خود در حوزه ي بهداشت محيط هيچ گونه عقب نشيني نخواهد كرد

رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان كازرون : شبكه بهداشت از خطوط قرمز خود در حوزه ي بهداشت محيط هيچ گونه عقب نشيني نخواهد كرد

اشاره: با توجه به مشكلا‌تي كه مردم در ارتباط با بهداشت و درمان ...

اشاره: با توجه به مشكلا‌تي كه مردم در ارتباط با بهداشت و درمان مطرح مي كردند ، خدمت رييس محترم دكتر حاجيزاده  رسيديم  و آن ها را با وي در  ميان گذاشتيم كه ذيلا‌ مي خوانيد:

- آقاي دكتر در حوزه ي سلامت شهرستان چه اهداف و برنامه هايي در سال 90 داريد؟

-به اميد حضرت حق ما در سال 90 كه چهارمين ماه آن را پشت سر گذاشتيم اهداف راه گشا و كليدي در حوزه ي سلامت داريم قبل از هر چيز جا دارد از مسئولين شهرستان كازرون و جناب آقاي رئيسي فرماندار كه در همه ي لحظات جهت پيگيري كارها با ما همراه و همگام بوده است و از پيگيري نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي آقاي دهقان ناصرآبادي تشكر نمايم. بيمارستان 206 تخت خوابي شهرستان كازرون كه زمين آن از اداره ي اوقاف به دانشگاه علوم پزشكي و سپس به مسكن شهرسازي تحويل داده شد عمليات تجهيز كارگاه آن جهت ساخت بيمارستان شروع شده است . بيمارستان 36 تخت خوابي قائميه زمين آن تحويل داده شده و در حال ساخت مي باشد و تاكيد ما اين است كه اين پروژه ها هر چه سريعتر به نحو مطلوب پيش رود.

بيمارستان 32 تخت خوابي شهركنارتخته تلاش بر اين است كه تا هفته ي دولت افتتاح گردد. تجهيزات اين بيمارستان در حوزه ي اطفال و داخلي خريداري شده است و در دانشگاه علوم پزشكي استان فارس مي باشد كه در روزهاي آينده به شهرستان انتقال داده مي شود . طي سفري كه همراه با نماينده مردم به تهران داشتيم خدمت مقام عالي وزارت بهداشت و درمان رسيديم قول دادند كه تمام تجهيزات به استان شهر كنارتخته حتي بخش هاي جراحي تجهيز گردد و تلاش بر اين است كه بتوانيم بيمارستان كنارتخته را به آنجايي ارتقا دهيم كه با تمام تجهيزات به مردم خدمت رساني كند و از مردم و معتقدين محلي مي خواهيم كه جهت همكاري موضوع و موقوفات مرحوم بهبهاني جهت امور بهداشتي شهر كنارتخته همكاري داشته باشند تا بتوانيم بهترين خدمات بهداشتي را ارايه دهيم.

اما موضوع زمين بيمارستان بالاده ، زمين اين بيمارستان مديريت فني دانشگاه ، تاييد كرده است و منتظر مجوز وزارت خانه جهت بودجه مي باشيم.

-چه برنامه اي براي توسعه خا نه هاي بهداشت ومراكز بهداشتي در سطح شهرستان داريد ؟

-در جهت توسعه خانه هاي بهداشت اميد است كه تا پايان سال جاري بجز 2الي 3 موردي كه مشكل زمين جهت احداث داشته اند ساير خانه هاي بهداشت فرسوده در روستاهايي كه برابر تشكيلات داراي خانه بهداشت بوده اند ولي فاقد ساختمان مي باشند (خانه هاي بهداشت اجاره اي)ساختمان درحال ساخت افتتاح گردد.كه در حال حاضر 16 خانه بهداشت در حال ساخت مي باشد وتا پايان سال جاري آماده افتتاح و بهره برداري خواهند بود.

در جهت توسعه مراكز بهداشتي درماني با توجه به آينده نگري اجرا شده تا 10سال آينده كليه مناطق روستايي واجد شرايط داراي مركز بهداشتي ودرماني مي باشند ولذا حسب رشد جمعيت وساير معيارهاي تشكيلاتي اميد است كه بعضي مراكز داراي جمعيت بالاي 8الي 10هزار نفر به مراكز بهداشتي درماني شبانه روزي تبديل گردند..ضمنا توسعه مركز كلاني ،قائميه وساخت مراكز دوسيران ،كلاني سرمشهد در حال پيگيري است ضمن اينكه عمليات ساختماني مراكز انارستان و خشت در مرحله پاياني مي باشد همچنين اميد است مراكزبهداشتي درماني كه داراي جمعيت بالاي 10000نفر مي باشند مجهز به آمبولانس گردند.

- در حوزه ي بهداشت و حل مشكلات شهرستان چه اقداماتي انجام دادهايد؟

-درجلسه اي كه در فرمانداري داشتيم كار گروه حوزه ي بهداشت سلامت مطرح شد. فرماندار شهرستان جناب مهندس رئيسي جهت رفع مشكلات بهداشتي شهرستان تاكيد داشتند و گفتند ظرف دو ماه يكسري از كارها ضربتي حل شوند. جهت حل مشكلات بهداشتي جلساتي را با مسئولين شهرستان در شبكه ي بهداشت داشتيم كه اميدواريم  شهرداري مصوباتي كه در آن جلسات داشتيم پيگيري كند. يكي از مصوبات فعال شدن كميته ي رفع سد معبر و جمع آوري دست فروشان و دوره گردان سطح شهر به ويژه ميدان شهدا و ابوذر است كه انتظار مي رود اقدامات خوبي انجام شود و از مجموعه ي امور صنفي مي خواهيم كه جلسه ي فوري بگذارند كه صنوفي كه چند حرفه اي هستند مشخص شود كه كار آنها چيست. در مركز بهداشت و درمان با اينكه كمبود نيرو در حوزه ي بهداشت داريم چون در آن جلسه تاكيد شده است از همكاران بهداشتي خواستيم كه غير از ساعات اداري، حضور پيدا كنند. در شبكه ي بهداشت به حمد الله در اين دو ماه وضعيت رو به پيشرفت بوده است يعني شاخص هاي بهداشتي از لحاظ اهميت استراتژيك و كارشناسان قابل توجه بوده است شايد از نظر همشهريان خيلي مد نظر نباشندبرنامه ي زمان بندي تيم ضربتي شبكه ي بهداشت جهت توجيه مراكز اساسي ، غذايي در هفته اي پنج روز به اين تيم اختصاص داده ايم . با متخلفين بهداشتي مشاغل حساس مثل نانوايي ها و غذا فروشي ها يا ساندويچي ها و ... و با كساني كه در اين حوزه ها سلامت و بهداشت را رعايت نكنند برخورد مي كنند . اين وظيفهي شبكه ي بهداشت مي باشد كه تاكنون 1930 واحد بازرسي از اماكن عمومي داشته و نمونه برداري شده است . 13 مورد نمونه برداري از مواد غذايي ،15 مورد از آب آشاميدني صدور بيش از 1350 فقره كارت تندرستي، رسيدگي به 18 مورد شكايات ، بيش از 80 مورد تذكر به دست فروشان ، مصدوم سازي بيش از 700 كيلوگرم مواد غذايي فاسد شده است و غيره. همين جا از همشهريان عزيز ميخواهم كه هنگام خريد به برچسب تاريخ توليد و انقضا حتما توجه داشته باشند اگر مواردي هم مشاهده كرده اند به شبكه ي بهداشت و درمان شهرستان اطلاع دهند . گزارش از ارقام غذايي غير مجاز 110 مورد بازديد كارشناسي كه پاسخ استعلامات از ادارات بود. در حوزه ي سلامت نانوايي ها يكي از جاهايي است كه به سلامت مردم وابسته است كه بهسازي و استاندارد سازي آن نقش مهمي در سلامت مردم دارد كه تاكيدات فراوان توانستيم تعداد قابل ملاحظه اي از آنها را بهسازي كنيم. شهرداري، دامپزشكي ، محيط زيست، بازرگاني و امور صنفي از دستگاه هايي هستند كه مي توانند در اين حوزه ايفاي نقش كنند.

- اقاي دكتر در مورد حمل و نقل ناوگان بيمار بر با توجه به اينكه شهرستان داراي 6 بخش و 6 شهر مي باشد ، چه اقداماتي انجام شده و تعداد آن ناوگانها را بيان نماييد.

-اعتقاد ما بر اين است كه شهرستان كازرون  با دارا بودن 300 هزار جمعيت و قرار گرفتن در چهار راه ، چهار استان از امنيت كافي برخوردار نيست و لذا شاهد حوادث ترافيكي و تصادفات زيادي هستيم كه اورژانس 115 در كليه ي بخش ها فعال هستند . در شهر كازرون هم به لحاظ چارت سازماني دو پايگاه بايد داشته باشيم كه به علت عدم وجود ساختمان هر دو را در يك مكان مستقر كرده ايم اميدواريم بتوانيم با كمك دولت و خيرين پايگاه دوم اورژانس 115شهر كازرون را توسعه دهيم . كليه ي مراكز شبانه روزي در سطح بخش ها داراي آمبولانس مي باشد. همان گونه كه اطلاع داريد با پيگيري هاي فراوان نماينده محترم شهرستان دو دستگاه آمبولانس يكي از وزارت و يكي از دانشگاه علوم پزشكي دريافت كرديم كه يكي در مركز بهداشتي كلاني است و دومين آمبولانس مربوط به مركز نرگس زار است . تا چند روز آينده يك دستگاه آمبولانس تويوتاي ديگر به ناوگان حمل بيمار اضافه مي شود . در چند روز اينده دو پايگاه اورژانس جاده اي يكي در دشت برم و ديگري در كمارج منطقه اي كه پر حادثه مي باشد . كلنگ زني انجام مي شود كه اعتبار آن از سوي خيرين شهرستان مي باشد با ساخت اين دو مركز بين جاده اي ، شهرستان از نظر امداد جاده اي قوي مي گردد و همين جا دارد از دكتر ايمانيه رئيس دانشگاه علوم پزشكي جهت اختصاصا دو دستگاه آمبولانس به شهرتسان تقدير و تشكر كنم.

- آقاي دكتر استقرار ام آر آي)MRI( به چه مرحله اي رسيده است؟

-پيمانكار با جديت، تلاش مي نمايد كه در دهه ي فجر انقلاب اسلامي اين مركز به بهره برداري برسد.

-چه اقدامي جهت حل مشكلات بيمارستان ولي عصر(عج) كرده ايد؟

-‌150 ميليون تومان از مساعدت هاي وزارت خانه جهت حل مشكلات تاسيسات بيمارستان ولي عصر كازرون وصول شده و موارد ديگري هم در حال پيگيري است.

- ايا مراكز مشاوره اي هم داريد؟

-بله، مركز مشاوره ازدواج، مركز مشاوره بيماري هاي پر خطر ايدز و هپاتيت و مركز مشاوره روانشناسي فعال داريم كه همكاران زحمت كش و مجرب ما در آنها فعاليت مي كنند وبه صورت رايگان خدمات ارايه مي دهند.

- آيا بهتر نيست كه قبل از راه اندازي هر مغازه اي ، از لحاظ بهداشت محيط، مكان آن بررسي شود؟

-امور صنفي مي خواهيم كه قبل از هر گونه مجوز از شبكه ي بهداشت و درمان استعلام نمايد تا پس از اخذ مجوز از واحد بهداشت محيط شروع به كار و فعاليت كنند. اگر مكان را به شبكه ي بهداشت و درمان اطلاع دهند، قبل از اينكه هزينه ي صورت گيرد نسبت به رفع ايرادات بهداشتي بايد اقدام شود. در اين صورت شاهد نارضايتي اين عزيزان نخواهيم بود چرا كه شبكه ي بهداشت از خطوط قرمز خود در حوزه ي بهداشت محيط هيچ گونه عقب نشيني نخواهد كرد . توان دولت در هزينه ي بهداشت و درمان محدود است همين جا از خيرين بزرگوار شهرستان كه در سطح شهرستان وجود دارند و تمايل دارند مقدس ترين حوزه ها سرمايه گذاري كنند دستان شان را به گرمي مي فشاريم . مجمع خيرين شهرستان پذيراي اين عزيزان است  ما مشكلات شهرستان را اولويت بندي كرده ايم كه به ايده ال هايي كه از آن فاصله داريم، برسيم.

- براي ارتقاي سطح امكانات بيمارستان ولي عصر شهرستان كازرون چه اقدامات ديگري در سال 90 در دست اجرا داريد؟

-بيمارستان ولي عصر كازرون با انبوه بيش از حد بيماران مواجه بوده چرا كه تنها بيمارستان شهرستان است كه فعال است . ساختمان كوليز و دياليز كه روزهاي آينده خير آن شروع به ساخت مي كند و در آينده شاهد بهره برداري آن خواهيم بود . راه اندازي زايمان فيزيولوژيك در دستور كار بيمارستان قرار گرفته (زايمان فيزيولوژيك يك زايمان مورد قبول در سطح جهان مي باشد سازمان بهداشت جهاني در مورد آن تاكيد به راه اندازي دارد) آماده سفري بخش آن 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و خريداري مي شود تا ماه آينده اتمام سازمان فيزيولوژيك را در بيمارستان ولي عصر شاهد خواهيم بود.

در ساختمان بخش كوليز تعميراتي صورت گرفته كه روزهاي آينده از آن بهره برداري مي كنيم تا سه ماه آينده شاهد راه اندازي بخش)ICU( نوزادان مي باشيم (نوزاداني كه متولد مي شوند و دچار بيماري خاصي هستند و نياز به مراقبت هاي ويژه اي دارن به علت نبود)ICU( به شيراز فرستاده مي شوند . ان شاءالله با راه اندازي  اين بيمارستان شهرستان كازرون و شهرستان هاي مجاور در اين بخش بستري خواهند شد) درمانگاه تخصصي فعال تر شده كه مردم با مراجعه به اين درمانگاه مي توانند از آن استفاده كنند.

-جهت جذب چشم پزشك و ساير متخصصين بيمارستان ولي عصر چه اقدامي كرده ايد؟

-ما در كليه ي حوزه هاي تخصصي، متخصصيني  داريم ولي تعداد آنها در شهرستان كم است . با استادان دانشگاه صحبت و پيگيري كرده ايم كه در تقسيم متخصصين كه در مهر يا آبان ماه سال جاري صورت مي گيرد متخصصين بيشتري را جذب كنيم.

ظ‌ ساختمان شبكه ي بهداشت و درمان كه سابقه ساخت بيش از 30 سال دارد چه اقدامي جهت مرحمت آن داريد؟

ظ‌ساختمان شبكه ي بهداشت و درمان در شهرستان كازرون در حد اين شهرستان نيست و قدمت بيش از 30 سال وارد و از لحاظ بحث ساختاري مشكلاتي را دارد . از وزارت كارشناسي فرستاده شد و بررسي هايي صورت گرفت و نقشه ي اوليه تهيه شده كه بالغ بر 800 ميليون تومان برآورد شده است و منتظريم اين اعتبار به دست ما برسد و هر چه سريعتر اين پروژه را شروع كنيم.

ظ‌ جناب آقاي دكتر آخرين پيام شما براي مردم چيست؟

ظ‌خدمت شهروندان عزيز عرض كنم كه هفته ي سلامت امسال با نام مقاومت ميكروبي نسبت به آنتي بيوتيك ها نام گذاري شده مقاومت به داروهاي ضد ميكروبي يك تهديد جهاني است . الان ما شاهد مقاوم شدن ميكروب ها هستيم كه به انواع آنتي بيوتيك ها، مقاوم نسبي شده اند . استفاده بي رويه از آنتي بيوتيك ها واقعا مضر است . در پايان مجددا از رياست محترم بيمارستان جناب آقاي دكتر عباسي ، فرماندار آقاي رييسي و نماينده آقاي دهقان ناصرآبادي تشكر مي كنم


ارسال دیدگاه Post comments


comment

احسان

لطف نماییدبه درمانگاه شهرقائمیه توجه بیشتری داشته ونظارت بیشتری داشته باشید متاسفانه درخدمت رسانی به مردم به خصوص درنیمه های شب به بعد کوتاهی زیادی داشته وبابیماران وهمراهان آنها برخوردمناسب ندارند ودرمواردی حتی درب های درمانگاه راقفل و ازارائه خدمت خودداری می نمایند دستگاه تست نوارقلب درمانگاه نیزدقیق وتنظیم نیست واصلا شایدهم خراب باشه ضمنا واحدبهداشت محیط قائمیه ازنظر نظارت به بهداشت سطح شهر کوچه خیابان وجداول شهر آب های جاری درکوچه هاوزباله های رهاشده درخیابان ومسیل چندآّبراه داخل شهر ونانوایها ضعیف عمل می کند امیداست بانظارت بیشترشبکه بهداشت کازرون وتلاش پرسنل درمانگاه قائمیه مشکلات ونواقص برطرف گردد

1390/8/20

آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها