چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 5/8/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 20 مهر 1393 ، 11 : 0

کد خبر : 6374

از 0 نفر 0

سلامی، مشاور فرهنگی و هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: تلاش می کنیم تا هر که دستی در هنر داشته و خانه نشین شده را از خانه بیرون بکشیم و به جامعه بیاوریم

سلامی، مشاور فرهنگی و هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: تلاش می کنیم تا هر که دستی در هنر داشته و خانه نشین شده را از خانه بیرون بکشیم و به جامعه بیاوریم

* امیدواریم محافل صرفا خصوصی فرهنگی و هنری را به محافل عمومی فرهنگی و هنری تبدیل کنیم
مصاحبه اختصاصی / گفتگو: وحید جعفری زاده
- لطفا پیرامون جزئیات برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه فرهنگ توضیح دهید؟
با توجه به اینکه هنر مقوله ای فرهنگ ساز و دوران ساز بوده و پیش برنده اجتماعات تلقی می شود و از این رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دنبال آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان توجه خاصی به این موضوع دارند، لذا با هدف تعامل بیشتر هنرمند و مردم، زادروز حافظ را به دهه تبدیل کردیم. این دهه با شعار "از روشنای عشق تا تجلی ولایت" اتفاقی است که برای اولین بار در استان و شیراز می افتد و با توجه به مناسبت های مقارن، فاصله چهارراه حافظیه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چهارراه ادبیات و آرامگاه حافظ و دانشکده ادبیات به نام "گذر هنر" نامگذاری شد.
در جایجای این گذر دردهه فرهنگ، هنرمندان مختلف از گروه های مختلف و آموزشگاههای هنر به اجرای هنری مشغول هستند. به عنوان مثال ما در گذر هنر 4 استیج داریم که هر شب گروههای موسیقی به اجرای برنامه می پردازند و تماشاگران گرداگرد آنها جمع می شوند. به همین صورت گروههای نمایشی نیز نمایش های کمدی، بدون کلام و نمایش های توأم با موسیقی را اجرا می کنند. در کنار این ها، گروه های هنرهای تجسمی در زمینه های مختلف اعم از نقاشی، نقاشی دیواری و خوشنویسی به اجرای برنامه می پردازند. در این گذر گروه کودکی نیز مستقر شده که برنامه مشاعره و سرودخوانی را با حضور کودکان اجرا می کند و در کنار آن ها هم نمایشگاه عکس برقرار است.
همچنین در کنار گذر هنر عرضه محصولات فرهنگی و هنری در بازار هنری در باغ ملی ونمایش فیلم در تالار مهر صورت می پذیرد.
 به جز برنامه های تفریحی و اقتصادی، برنامه های علمی هم در این دهه مورد توجه قرار گرفته است. از جمله این برنامه های علمی می توان به سخنرانی علمی اساتید بنام مدعو از شهرهای شیراز، تهران، اصفهان، بوشهر و فیروزآباد اشاره کرد که در دو روز اول سخنرانی ها حول محور زادروز مولانا و مثنوی معنوی، درچهار روز بعد، هشت سخنرانی حول محور غدیر، نهج البلاغه و حضرت امیر و در چهار روز پایانی هم حول دیوان حافظ، عرفان حافظ و سروده های گوناگون حافظ  بوده است. علاوه بر این، یک مجموعه سخنرانی در قالب یک نشست و رونمایی از کتاب و نیز سخنرانی  سه گروه در سرای هنر در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس داشته ایم  و برنامه نقد کتاب هم با مدیریت استاد سادات شریفی برگزار شده است.

-  آماری از میزان برنامه هایی که تا پایان دهه ارائه خواهد شد، دارید؟
کل برنامه های فرهنگی هنری ارائه شده در این دهه اعم از تفریحی و علمی درگذر هنر و برنامه های جنبی آن، بیش از 990ساعت می باشد .

- این دهه فرصت مغتنمی را فراهم کرده تا تعامل موثری میان هنرمندان و مخاطبان از یک سو، هنرمندان و مسئولین از یک سو و هنرمندان و فرهنگوران با خودشان از سوی دیگر ایجاد و تقویت شود، در این زمینه شما چه سیاست و برنامه ای را دنبال کرده اید؟
در این فرصت اندک جلساتی را با انجمن های موسیقی، تجسمی، گروههای نمایشی، دیجیتال، مجسمه سازی و سایر انجمن ها برگزار کرده ایم که همگی با علاقه و اشتیاق  فراوان از برنامه ها حمایت کردند وبا همدلی گرد هم آمدند تا این برنامه ها با این کیفیت برگزار شود.
وقتی گروهها 5-6 ساعت در روز به صورت بلاانقطاع برنامه اجرا می کنند، این اتفاق به دلیل شرایطی است که این روزها با مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر شیراز و استان فارس ایجاد شده است.
یکی از سیاست ها و برنامه های ما این است که همه هنرمندان، اندیشمندان، فرهیختگان و هر کسی که دستی در هنر و فرهنگ داشته وخانه نشین شده را از خانه بیرون بکشیم و به جامعه بیاوریم وآن ها را با مردم و هنردوستان آشتی دهیم چرا که این مردم هستند که هنرمندان را سر شوق می آورند.

- سخن آخر...
خوشحالم که در این مدت کوتاه توانسته ایم این شور و شعف را در بین مردم و هنرمندان ایجاد کنیم به گونه ای که هم توجه مسئولین و هم توجه مردم را جلب کنیم.
امیدواریم برنامه به گونه ای تداوم داشته باشد که این گونه برنامه ها در جامعه نهادینه شود و مردم را به پای این رخدادهای فرهنگی و هنری بکشاند. امید به آن داریم با کنار هم قرارگرفتن هنرمندان و مخاطبان، محافل صرفاً خصوصی فرهنگی را به اجتماعات فرهنگی و هنری تبدیل کنیم.

ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها