پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 30 بهمن 1393 ، 10 : 22

کد خبر : 7578

از 0 نفر 0

مصائب یک ناهنجاری

مصائب یک ناهنجاری

نزاع و درگیری یکی از آسیب های مهم اجتماعی است که سلامت روحی وروانی مردم را تهدید می کند و دربسیاری از موارد...
نزاع و درگیری یکی از آسیب های مهم اجتماعی است که سلامت روحی وروانی مردم را تهدید می کند و دربسیاری از موارد این درگیری های به ظاهر بی اهمیت و غیرقابل توجه، یک عمر پشیمانی به بار می آورد.
فریبا استواری معاون اجتماعی -انتظامی فارس در گفتگو با خبرنگار روزنامه طلوع گفت: پلیس اعتقاد دارد در زمان استفاده از ابزار قهری برای حل معضلات نیز باید راهکارهای فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و از آنجا که نزاع و درگیری یکی از مشکلات فردی و اجتماعی  جامعه ماست،  لذا آموزش و فرهنگ می تواند برای ریشه کن کردن آن کار ساز شود.
وی ادامه داد: بیشترین تماس مردم با مرکز 110 پلیس فارس  مربوط به تصادفات است و بعد از آن نزاع و درگیری با 22/5 درصد بالا ترین آمار را به خود اختصاص داده است.
استواری افزود: همین آمار بالا نشان می دهد که ما باید در زمینه کنترل خشم به افراد آموزش بیشتری بدهیم.
اسماعیل خادمی کارشناس ارشد روانشاسی بالینی و رئیس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس نبز دراین باره گفت: اگر به نزاع و درگیری های اتفاق افتاده خوب نگاه کنیم،  می بینیم این رخدادها ریشه در مسائل فردی و روان شناختی دارد و در کنار آن به زمینه های اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز برمی گردد.
وی ادامه داد: مسائل متعددی در بروز درگیری و نزاع افراد دخالت دارند اما می توان آنها را به دو بخش عوامل فیزیکی و اجتماعی تقسیم کرد، گرچه این دو با هم تداخل‌های زیادی دارند.
بوق زدن و آلودگی های صوتی ، عدم رعایت حق تقدم در رانندگی، نداشتن تعادل روحی بعد از یک حادثه کوچک رانندگی، نزاع بر سر آب شرب روستایی ، اختلافات کوچک همسایه ها، ابتلا به بیماریهای روانی، وجود فرهنگ های خاص و مشکلات اقتصادی از جمله عوامل ایجاد کننده درگیری و نزاع میان افراد است.
در ادامه استواری گفت: با بالا بردن اعتماد به نفس افراد، بیان پیامدهای کار، مدیریت رفتارهای فرد پرخاشگر توسط خود یا اطرافیان و جلوگیری ازایجاد بسترهای رفتار پرخاشگرانه می توان ازتعداد زیادی نزاع و درگیری در جامعه جلوگیری  کرد.
وی در ادامه تاکید کرد: فردی که عصبانی است چون نمی تواند خشم خود را کنترل کند از خود یک سری رفتارهای ناهنجار نشان  می دهد و حضور پلیس در صحنه فقط می تواند از وقوع یک سری مسایل حاد جلوگیری کند ولی نمی توان گفت با حضور او تمام مشکلات به یک باره حل خواهد شد.
اسماعیل خادمی در باره این مطلب گفت: مشکلی چون نزاع و درگیری چیزی نیست که بتوان آن را درخیابان حل کرد و اگر ما به دنبال حل ریشه ای مسأله هستیم، باید به خانواده ها برگردیم.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی از خانواده های ما آموزشی درباره نحوه رفتار با فرزندان خود ندیده اند و همین ناتوانی برای برقراری ارتباط سالم بین اعضا، منجر به ایجاد تنش و آشفتگی می شود و زمانی که این افراد وارد جامعه می شوند چون نمی توانند ارتباط درستی با دیگران داشته باشد و توانایی کنترل رفتار خود را نیز ندارند درگیری و نزاع میان افراد پیش می آید .
وی اضافه کرد: درگیری، تاثیرات روانی زیادی بر افراد دارد و ابتدایی ترین اثر آن  احساس نا امنی در افراد جامعه است و اگر این نزاع در خانواده اتفاق بیفتد مهم ترین نهاد اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است و اگر  در ملا عام رخ دهد  مردم احساس می کنند امنیت روانیشان از دست رفته است.
وی با بیان اینکه پلیس برای حل این مشکل در دو جهت کارخود را آغازکرده است، گفت: از دیدگاه اجرایی، نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید با افرادی که با سلاح سرد در جامعه برای مردم رعب و وحشت  ایجاد می کنند به صورت قاطع برخورد کنند و از طرف دیگر با برگزاری گارگاه های آموزشی و مشاوره های فردی و اجتماعی به مردم آگاهی دهند تا  بتوانند خشم خود را کنترل کنند.
معاون اجتماعی -انتظامی فارس دراین باره خاطرنشان کرد: برای داشتن یک جامعه سالم ما نیازمند آموزش ومشارکت افراد هستیم چرا که بین آموزش و وقوع مشکلات رابطه معکوس وجوددارد.
وی ادامه داد:هر چه میزان آموزش را بالا ببریم درصد جرم نیز کاهش  می یابد و تحقیقات نشان می دهد معضلات و مشکلات موجود درجامعه براثر عواملی چون عدم آگاهی عمومی، نادیده گرفتن یک سری اصول مراقبتی و ندیدن یک سری از تهدیدات است که رخ می دهد واین امر درباره موضوعی چون پرخاشگری نیز صدق می کند؛ اگر افراد اطلاعات افراد کافی داشته باشد و به عواقب این ناهنجاری فکر کنند و در کنار آن، اصول مراقبتی را رعایت کنند به طوری که در نهایت نسبت به خود یک خود کنترلی انضباطی داشته باشند، دیگر نیاز نیست که پلیس همیشه در کنار فرد باشد و فرد خود، پلیس خود می شود.
استواری ادامه داد: من به عنوان یک پلیس اجتماعی اعتقاد دارم که کار آموزشی باید خوب، به موقع ، به جا و سریع انجام شود و وقتی با پدیده ای چون نزاع و درگیری در سطح جامعه روبرو می شویم باید سریع نیاز سنجی کنبم و گارگاه آموزشی و مشاوره گروهی و فردی بر پا کنیم تا بتوانیم تفکر فرد را تغییر دهیم  تا در اثر همین اتفاق،  جامعه نیز مصون بماند.
برای اجرای برنامه های آموزشی نیاز است یک هم افزایی و ارتباط بین بخشی بین سازمان ها و نهادهای فرهنگی  ایجاد شود  تا بتوانیم به صورت هدفمند روی جامعه هدف کار کنیم.
وی در پایان گفت: اولویت اول برنامه های ما آموزش رانندگان وسایل نقلیه است زیرا این افراد بیش از دیگران  با قشرهای مختلف مردم در ارتباط هستند.
استواری افزود: از طرفی عواملی چون ازدحام، شلوغی، دود و شخصیت روحی بر اعصاب انسان تاثیر می گذارد و سبب می شود بعضی از افراد، آستانه تحملشان پایین بیاید و درگبری و نزاع ایجاد کنند، بنابراین نیاز است رانندگان یک سری مهارت ها را بیاموزند و با آسیب های اجتماعی آشنا شوند.
وی افزود: ما هم اکنون کار خود را با آموزش رانندگان سرویس مدارس آغاز کرده ایم که  در این دوره  رانندگان نحوه  رفتار با دانش آموزانی که حرکات و رفتار پرخاشگرانه دارند را می آموزند، همچنین با وظایف حفاظتی و مراقبتی که نسبت به خود و مسافران دارند آشنا می شوند.
حال این سوال مطرح است علی رغم اینکه در چند سال اخیر پلیس برای ایجاد نظم و امنیت در جامعه به سمت رویکردهای اجتماعی و فرهنگی  رفته،  اما آیا صرفا پلیس به تنهایی می تواند از عهده فرهنگ سازی و آموزش عموم جامعه برآید؟ و چه زمان شاهد تاثیر این آموزش ها و فرهنگ سازی ها بر جامعه به طور محسوس و عملی خواهیم بود؟

گزارش از: مریم زارع خفری


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها