پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 2 دی 1394 ، 36 : 8

کد خبر : 7939

از 0 نفر 0

سید علی موسوی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس: تعدد ساختار و کار موازی ضعف عمده ما در حوزه فرهنگ است

سید علی موسوی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس: تعدد ساختار و کار موازی ضعف عمده ما در حوزه فرهنگ است

* بیکاری ، اعتیاد و طلاق مهمترین آسیب های اجتماعی فارس است * توفیقات نمایشگاه کتاب ارزشمند است / حرف های قبلی من بر اساس بازدید میدانی در روزهای اول نمایشگاه بود
گفتگوی اختصاصی: وحید جعفری زاده

- در حوزه فرهنگ سازمان ها و نهادهای مختلفی داعیه دار کار فرهنگی چه در مجموعه دولت و چه خارج از آن هستند، که هر کدام ممکن است دیدگاه خود را داشته باشند؛ این امر در موارد متعددی موجب ناهمگونی در سیاست گذاری و اجرای فعالیتهای فرهنگی می شود. نظر و راهکار شما برای تحقق هم افزایی در این حوزه چیست؟
تعدد ساختار و کار موازی ضعف عمده ما در حوزه فرهنگ است؛ البته در استان شورای فرهنگ عمومی که متشکل از نمایندگان نهادهای فرهنگی مختلف است، کار ساماندهی و تعیین اولویت ها را بر عهده دارد و به نوعی مرکز ثقل محسوب می شود؛ از طرفی چند صدایی فی نفسه چیز بدی نیست چرا که تضارب آرا و زایش ایده و کار نو را در پی دارد. اما منکر موازی کاری در حوزه فرهنگ نیستیم. به هر حال در این حوزه نیاز به یکپارچگی ساختار برای پرهیز از موازی کاری داریم که امیدواریم در برنامه ششم توسعه این امر محقق شود.



- کدام برنامه یا اقدام شما در مقایسه با سایر استان ها بدیع و یا شاخص بوده است؟
به طور کلی ما بحث افزایش سرمایه اجتماعی را به عنوان اولویت در دستور کار داریم و در حال حاضر توانسته ایم مشارکت مردم در تعامل با نظام، نسبت به سایر استانهای کشور بهتر و برتر است، اما این به معنی دستیابی به حالت ایده آل نیست؛ از این رو باید تلاش کنیم تا وضعیت فعلی را ارتقا دهیم.
در بحث سوادآموزی علی رغم تبلیغات و صحبت هایی که در گذشته مبنی بر ریشه کنی بی سوادی در فارس انجام گرفت، اما طبق سرشماری سال 90 مشخص شد حدود 10 میلیون بی سواد مطلق در کشور وجود دارد که پس از تأکیدات مقام معظم رهبری بر ریشه کنی بی سوادی و با تلاش های عوامل دست اندرکار در مجموعه دولت در استان موفق شدیم با اجرای طرح ها و تفاهم نامه های پیش بینی شده، رتبه فارس را در سواد آموزی از 24 در سال گذشته به رتبه اول ارتقا دهیم؛ به طوری که طرح ها و ایده های استان فارس در این زمینه به عنوان الگو در کشور مطرح شده است.
همچنین در راستای سیاست دولت مبنی بر حمایت از تشکل های مردم نهاد، کار تسهیل گیری ایجاد این تشکل ها را به خصوص در مباحث فرهنگی و اجتماعی شروع کرده ایم و امیدواریم در آینده نزدیک با تصویب لایحه تشکل های اجتماعی و مدنی بتوانیم حمایت حمایت قانونمند و ضابطه مند را از این تشکل ها انجام دهیم.
در حال حاضر نزدیک به 250 سمن در استانداری و فرمانداری ها داریم که کمک بزرگی به دولت محسوب می شوند و ما به صورت جدی به دنبال توسعه کمی و کیفی و نیز توانمند سازی و آموزش آنها هستیم.



به علاوه برای اولین بار توانستیم رالی شیراز را در تقویم جهانی فدراسیون اتومبیلرانی علی رغم وجود مدعیان داخلی و خارجی ثبت کنیم.
در بحث طلاق در تصحیح خبری که هفته گذشته در رسانه ها منتشر شده باید بگوییم موفق به کشیدن ترمز رشد طلاق شدیم، اما متأسفانه فراوانی طلاق همچنان وجود دارد، یعنی توانستیم رشد فزاینده طلاق در استان را که در سال 92، 26 درصد بود، با اجرای برنامه های مختلف کند کنیم. به بیان دقیق تر در بحث طلاق دو عامل به عنوان شاخص در آمارها لحاظ می شوند؛ یکی نرخ طلاق که عبارتست از میزان طلاق در مقابل هر 1000 نفر و دیگری نسبت طلاق که عبارتست از نسبت طلاق در مقابل ازدواج. طبق آخرین آمارها منتهی به آبان ماه امسال نرخ فعلی طلاق در کشور بالای 2 و در فارس 1.8 است، همچنین در فارس در مقابل هر طلاق، 5.4 ازدواج داریم که این میزان در کشور 5 ازدواج در مقابل هر طلاق است. بنابراین باید توجه داشته باشیم که فراوانی طلاق همچنان در حال رشد است اما این رشد کند شده است. متأسفانه در این زمینه از شهرستان ها غفلت شده بنابراین باید توجهمان را به سمت شهرستان ها ببریم.
اختراع و ساخت سامانه ثبت مشخصات متکدیان با قابلیت ثبت اطلاعات بایومتریک در بانک اطلاعات سراسری برای اولین بار در سطح کشور از جمله نوآوری های ما به حساب می آید که با این سامانه قادر به پایش و کنترل دفعات تکرار قرنطینه متکدیان هستیم و با توسعه این سامانه در کل کشور، حضور متکدیان در همه شهرها قابل رصد خواهد بود.
طرح توانمند سازی فرزندان طلاق با توجه به وجود نزدیک به 10 هزار فرزند طلاق در استان از دیگر طرح های شاخص ماست. در این طرح توانسته ایم در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی کامل از این بچه ها ایجاد کنیم.

- شما قبلا تأکید کرده اید که دوره آزمون و خطا گذشته و باید اقدامات عملی براساس مطالعات علمی باشد، چرا تاکنون تأثیر مطالعات علمی در برنامه های اجرایی ملموس نبوده است؟
در حال حاضر یک خلأ بین حوزه ایده و تئوری و حوزه اجرا داریم؛ در این راستا اتاق های فکر متعددی را در دانشگاه تشکیل داده ایم که در سال گذشته و امسال می توانیم نتایج آنها را در قالب طرح های شاخص گفته شده در بخش قبل ببینیم، اما نباید فراموش کنیم که برخی از خروجی های این اتاق فکرها برای رسیدن به مرحله عمل و دیده شدن نتایج آن نیاز به زمان دارند. به هر حال این تفکر حداقل در مجموعه دولت در استان وجود دارد که هیچ کاری نباید بدون پشتوانه علمی و تئوریک انجام شود، چرا که معتقدیم غیر از این اشتباه است.



- شما با انتقاد از نمایشگاه کتاب به کم بازدید بودن نمایشگاه و عدم حضور ناشران برجسته اشاره کرده بودید؛ حال آنکه آمار و ارقام و اخبار منتشر شده خلاف این را روایت می کند؛ علت گفته شما چه بوده است؟
مصاحبه من در روزهای ابتدایی نمایشگاه انجام شده بود و گفته های من براساس بازدید میدانی و برداشت شخصی بود، چون از نمایشگاه کتاب فارس انتظارات بالاست؛ اما خوشبختانه در پایان زمان بندی نمایشگاه، انتظارات تحقق یافت و این توفیقات به دست آمد. رسیدن به این نقطه قطعا ارزشمند است، البته باید تلاش کنیم تا باز هم بهتر شویم.

- در حال حاضر مهمترین آسیب اجتماعی در فارس چیست؟
بیکاری، اعتیاد و مسائل خانواده که در رأس آنها طلاق دارد، مهمترین آسیب های اجتماعی فارس به شمار می روند که البته ترتیب آنها در شهرستان های مختلف، متفاوت است اما در مجموع، این سه مهمترین چالشهای اجتماعی فارس هستند.



- راهکار شما درخصوص ورود افاغنه غیرمجاز به استان و آسیب هایی که آنها ممکن است به طور مستقیم (ارتکاب بزه و جرم) و غیر مستقیم (اشغال کردن فرصت های شغلی) ایجاد کنند، چیست؟
علاوه بر مسأله همجواری فارس با استان های مرزی که به هر حال تأثیر گذار است، بحث فرهنگی و پذیرش مردم استان فارس از این مهاجرین نیز علت عمده این اتفاقات است. در برخی از نقاط کشور به واسطه عدم پذیرش مهاجرین از سوی مردم منطقه، این آسیب ها یا وجود ندارد و یا کمرنگ است. ما از قبل رایزنی هایی انجام داده ایم و از مسئولین کشوری خواسته ایم تا فکری به حال فارس بکنند، اقداماتی هم انجام و حتی در برخی شهرستان ها محدودیت هم برای آنها وضع شده، اما اثر گذار نبوده است؛ بنابراین برای رسیدن به نتیجه مطلوب از مردم انتظار می روند تا نسبت به عدم پذیرش مهاجران غیرقانونی توجه بیشتری داشته باشند.

ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها