پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 27 دی 1394 ، 00 : 19

کد خبر : 8015

از 0 نفر 0

معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس: تمایل سرمایه گذاران بیشتر به مرکز استان و شهرستان ها با شرایط خاص است

معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس: تمایل سرمایه گذاران بیشتر به مرکز استان و شهرستان ها با شرایط خاص است

گفت و گوی اختصاصی طلوع
گفت و گو: وحید جعفری زاده
vahidjz@tolounews.com
معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در مرکز استان یا شهرستان های با شرایط خاص موجب شده تا سایر مناطق مغفول بماند.
داود جعفرپور همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا
طرح های تفریحی و سرگرمی در مناطق گردشگری مورد توجه قرار نمی گیرد، اظهار داشت: در سال 92، طبق درخواست های واصله، 33 مرکز سرگرمی و تفریحی، 3 کمپینگ، 6 تفرجگاه و 4 اردوگاه موافقت اصولی دریافت کرده اند.
گفت و گوی زیر ماحصل پرسش و پاسخ کتبی خبرنگار روزنامه طلوع با معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس است. ان شاء الله در آینده نزدیک بحث سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را به طور جزئی تر از طریق مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز پیگیری خواهیم کرد.

- بر اساس ليست منتشر شده از فرصتهاى سرمايه گذارى فارس در سايت مركز خدمات سرمايه گذارى استان، ٥ طرح به عناوين گردشگرى (ايجاد منطقه نمونه گردشگرى) اختصاص يافته است؛ آيا طرحهاى ارائه شده شما به اين مركز، به همين ٥ طرح محدود مى شود؟ و چرا ساير نقاط پر اهميت استان براى ايجاد منطقه نمونه گردشگرى معرفى نشده اند؟
با توجه به مصوبه هیأت محترم وزیران در سالهای گذشته، تعداد 84 منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری برای استان فارس در نظر گرفته شده که سهم هر شهرستان با توجه به پتانسیل های تاریخی و طبیعی بین 2 تا 4 منطقه و یا بیشتر از این تعداد می باشد و اساسا هدف از ایجاد مناطق نمونه گردشگری، برنامه ریزی جهت ایجاد زیر ساختهای مناسب و اطلاع رسانی، مخصوصا جهت ورود بخش خصوصی در این حوزه می باشد.
- به نظر مى رسد رويكرد ميراث فرهنگى فارس بيشتر حمايت از هتلها، مهمانسراها و ساير محلهاى اقامتى است، چرا از پتانسيلهاى موجود استان در طرحهاى تفريحى مانند تله كابين، سورتمه ريلى، اسب سوارى و... استفاده نمي شود؟


سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان دستگاه متولی در حوزه گردشگری، متولی بررسی طرح های سرمایه گذاری می باشد که با توجه به درخواست متقاضیان و در صورت احراز ضوابط قانونی، نسبت به صدور مجوز اقدام می نماید؛ به طور مثال در سال 92 برای 33 مرکز سرگرمی و تفریحی، 3 کمپینگ، 6 تفرجگاه، 4 اردوگاه، 10 هتل، 3 هتل آپارتمان، 3 مهمانپذیر و 12 سفره خانه سنتی موافقت اصولی صادر گردیده است.
به علاوه طرح هایی مانند تله کابین، سورتمه ریلی، اسب سواری، پارک آبی و دیگر موارد و حتی مجتمع های تجاری، آب درمانی و انواع شهربازی در صورتی که همراه با پروژه های گردشگری باشند، تحت حمایت قرار می گیرند؛ مع الوصف مراکز سرگرمی و تفریحی می تواند در داخل و خارج از شهر با تمامی موارد فوق احداث گردد. ذاتا گردشگری محدودیت نداشته و باید سرمایه گذاران در جهت رقابت از نوآوری و خلاقیت جدید (انواع تأسیسات) استفاده نمایند.

- يكى از شروط سرمايه گذارى در حوزه گردشگرى، داشتن زمين آن هم به صورت شش دانگ اعلام شده است، در صورتى كه در بسيارى از مناطق گردشگرى به ويژه براى طرحهاى تفريحى و تفرجگاهى، دهكده هاى توريستى، كمپينگ و... در مجاورت اين مناطق، زمين با سند مالكيت شش دانگ وجود ندارد! چه راهكارى براى اين مشكل داريد؟
طبق ضوابط، یکی از شروط اصلی سرمایه گذاری، وجود عرصه مورد نیاز، جهت اجرای پروژه می باشد که توسط متقاضی معرفی می گردد که می تواند به صورت مالکیتی با ارایه سند و یا به صورت واگذاری با ارایه اجاره نامه بلندمدت صورت پذیرد.

- به نظر شما شرط تامين زمين از سوى سرمايه گذاران، باعث ترغيب آنان به چند حوزه محدود مانند ساخت هتل نمى شود؟
خیر؛ دلیل بر این دعا، درخواستها و مجوزهای صادر شده در این حوزه طی چند سال گذشته می باشد که بخشی از آن در پاسخ به سؤال دوم مطرح شد.
- با وجود اعلام آمادگى دستگاههاى اجرايى استان براى حمايت از سرمايه گذاران خارجى و شنيده هايى مبنى بر تمايل آنان به سرمايه گذارى، اما حضور این سرمایه گذاران در اين عرصه ديده نمى شود، علت چيست؟
پاسخ به این سؤال نیازمند بررسی بیشتر است ولی می توان چنین عنوان کرد که محدودیت های قانونی، ناهماهنگی بین دستگاههای متولی، بروکراسی اداری، عدم مکان یابی مناسب با بررسی کارشناسی، عدم جمع آوری اطلاعات مناطق مختلف و عدم تهیه بسته های لازم در قالب بانک جامع فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری برای ارایه به سرمایه گذاران می تواند دلایل این امر باشد.

- اولويتهاى شما در حمايت از سرمايه گذارى گردشگرى در نقاط مختلف استان چگونه است؟ (كدام نقاط گردشگردى براى شما اولويت بيشترى دارد)؟
همانطور که مستحضرید استان پهناور فارس دارای پتانسیل های مختلف از جمله تاریخی و طبیعی می باشد که در تمامی استان به صورت پراکنده وجود دارد، متأسفانه تاکنون بیشتر سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در مرکز استان یا شهرستانهای با شرایط خاص داشته اند که این موضوع باعث شده سایر مناطق از این امر بی بهره بمانند، لذا یکی از اهداف این حوزه
اطلاع رسانی، معرفی شاخصه های گردشگری است که در اولین گام در قالب مناطق نمونه گردشگری در روستاهای هدف گردشگری نسبت به معرفی آنها اقدام شده است.

- چرا وبسايتهاى مركز سرمايه گذارى استان و سازمان ميراث فرهنگى فارس فاقد بخش زبان انگليسى بوده و يا ناقص هستند(به خصوص در معرفى سرمايه گذارى) !؟ حال آنكه انتظار مى رود براى جذب گردشگر و سرمايه گذار حتى اين وب سايتها داراى بخش زبانهاى خارجى متعددى باشند.
با توجه به اینکه مسئولیت سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با حوزه سرمایه گذاری نیست، بنابراین پاسخ به این سؤال را بر عهده دیگر همکاران می گذاریم؛ ولی آنچه مشخص است سعی شده با طراحی این سایت، اطلاعات و اخبار در فضای مجازی نیز در اختیار عموم قرار گیرد. 

ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها