پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 14 بهمن 1394 ، 13 : 18

کد خبر : 8119

از 0 نفر 0

نباید بنشینیم تا مردم به سراغ ما بیایند

نباید بنشینیم تا مردم به سراغ ما بیایند

گزارش از: مریم زارع خفری
 رضا امینی فر هستم و چهل و پنچ سال است که کارم شده قیچی و شانه در دست گرفتن و موهای مردم را کوتاه کردن .آن قدر تجربه دارم که می توانم در چند دقیقه با دستهایم هرمدلی که مشتری بخواهد، سرش را اصلاح و همزمان با او هم صحبت کنم اما..
واقعا این روزها نمی دانم با جوان ها چه طور رفتار کنم خیلی از کارهایی که می کنند درست نیست. بعضی از آنها قانون گریزند یا رفتاری می کنند که پدر و مادرها ازشان ناراحتند. خدا را شکر من در خانه ام با فرزندانم مشکلی ندارم ولی نسبت به جوانهایی که به مغازه ام رفت و آمد می کنند، احساس مسولیت می کنم؛ نمی توانم مثل خیلی ها راحت از کنارشان عبور کنم و بگویم مشکل دیگران به من مربوط نیست.
من می خواهم حداقل تا زمانی که در آرایشگاهم هستند، شاد باشند و فکر کنند کسی هست که به حرف هایشان اهمیت می دهد برای همین تا حالا به جاهای مختلفی سر زده و از درد دلها وآرزو هایشان گفته ام تا شاید مسئولان و فرهنگیان استان به کمک آنها بیایند، حتی به مرکز مشاوره آمده ام تا یادم بدهند که چه طور می شود با یک جوان  امروزی حرف زد چون واقعا ما مردان دیروز  خیلی نمی دانیم با بچه امروز چه طور باید راه بیاییم؟
نظرسنجی مردمی که اداره اوقاف و امور خیریه فارس با همکاری صدا و سیمای استان در سال گذشته انجام داد، نشانگر این بود که بیش از 70درصد از افراد، خواهان صرف اموال موقوفه و خیریه در جهت حل نیازهای روز جامعه هستند.
خواسته ها و نیاز افراد با توجه به موقعیت و فرهنگ منطقه ای که در آن زندگی می کنند، متفاوت است؛ اما آنچه مسلم است امروزه علی رغم پیشرفت ها و رفاه اجتماعی در جامعه، مردم ما همچنان دچار مشکل و دغدغه هستند. برخی از آنها نیز آرامشی لرزان دارند که گاه با یک اتفاق کوچک به هم می خورد و در این زمان نیاز به یک شنونده و مشاوری ماهر دارند تا بتواند گره از کارشان باز کند.
یکی از این راه ها،کانون مشاوره رایگان انس با فطرت است که شش سال پیاپی در کنار همشهریان شیرازی مانده و ضمن گوش دادن به حرف دلشان با توان علمی خود توانسته کاری کند که آنها مشکلات خود را پشت سر بگذارند.
کانونی که به گفته محمد فتاح مدیر اجرایی آن الگوی کار مراکز مشاوره مترو تهران و حرم حضرت معصومه(س) درقم شد.
وی درباره انگیزه خود برای راه اندازی این مکان می گوید: زمستان سال88 زمانی که پای منبر حجت الاسلام حدائق بودم در خلال صحبت های خود به این گفته پیامبر که ((نباید منتظر باشیم مردم به سراغمان بیایند بلکه باید خودمان به سمت مردم برویم)) اشاره کرده و گفتند ما نیز باید دنباله رو پیامبر بوده و به سمت مردم برویم به همین دلیل باید فضایی بیرون از مساجد و حسینیه ها در شهر مهیا شود تا کسانی که به این مکان ها رفت و آمد ندارند اما دچار شبهات و پرسشهای دینی هستند، بتوانند پاسخ خود را بگیرند.
شنیدن این حرف ها همان لحظه باعث شد چیزی در وجودم تغییر کند به طوری که تا مدت ها به آن فکر می کردم  و یک روز پیش شان رفته و گفتم حاضرم این کار را انجام دهم.
سرانجام در اردیبهشت سال 89 در پیاده رو بلوار چمران با گذاشتن چند صندلی و میز قدیمی، کارمان را شروع کردیم و واقعا نمی داستیم نتیجه کارمان چه می شود و فقط امیدوار بودیم؛ اما مدت کوتاهی طول نکشیده بودکه مراجعه کنندگانمان زیاد شد و استقبال از ما آنقدر زیاد بود که دیگر آن چند میز و صندلی کفاف نمی داد به همین خاطر چند صندلی و میز پلاستیکی دیگر اضافه کردیم.
درست است که ما ابتدا کارمان را با تابلو گفتمان دینی آغاز کردیم ولی امروز با کمک خدا به جایی رسیده ایم که با 60 نفر از اساتید زبده دانشگاه و حوزه در تمام مدت هفته و حتی روزهای جمعه و ایام تعطیل سال نیز به مردم مشاوره رایگان می دهیم،حتی اگر شب های تابستان نیز به ما مراجعه کنید می بینید که تا 2 بامداد کار می کنیم به این امید که در روز بتوان حداقل به یک نفر اضافه تر کمک کرد.
به گفته وی این کانون درهفته حداقل به 700 نفر مشاوره رایگان می دهد که 52 درصد از افراد مراجعه کننده زن هستند و از لحاظ سنی بیش از 70درصد از افراد در گروه 20تا39 سال قرار می گیرند و 84درصد نیز تحصیلات بالای دیپلم دارند.
به عقیده کارشناسان جامعه شناسی کشور، ایران در حال عبور سریع از شکل سنتی به مدرنیته است که این امر پیامد هایی را به دنبال دارد و از نتایج منفی آن می توان به بروز مشکلات اجتماعی چون طلاق، اعتیاد، ناهنجاریهای اجتماعی در جامعه اشاره کرد.
از طرفی دیگر با گسترش ارتباطات رسانه ای در جهان، مردم به سرعت خواهان استفاده ازتلویزیون، ماهواره، اینترنت و شبکه های اجتماعی هستند که همین ارتباطات بی شمار و تازه سبب تغییر نگرش به زندگی و ارزشها شده و هویتی تازه برای فرد می سازد، حتی می تواند اصل ساختار خانواده را نیز دچار تحول کند برای همین افراد نمی توانند به تنهایی با این شرایط پیچیده و جدید کنار بیایند و در این راه باید از افراد کارآزموده و تحصیل کرده استفاده کنند تا بتوانند موفق باشند.
به همین دلایل خانواده های ما بیش از گذشته به حمایت و پشتیبانی نیاز دارند و پدر و مادرها نباید فکر کنند در حل مشکلات بی نیاز از مشاوره هستند.
بر اساس آمارهایی این مرکز بیشترین مشاوره های ارائه شده در حوزه مسائل خانوادگی را دارد. هرچند قبلا پرسش های دینی در رتبه اول قرار داشت اما هم اکنون در رده سوم قرار گرفته است و ازدواج به عنوان یکی از دل مشغولیهای اصلی جوانان در رتبه دوم دیده می شود.
فتاح با اشاره به این نظرسنجی گفت : ما همواره در پی بر طرف کردن مشکلات و ارتقای خدمات خود هستیم برای همین در طول سال چندین جلسه را به این موضوع اختصاص داده وآن را بررسی می کنیم. البته برگه های نظرسنجی مردمی نشان می دهد که ما بیش از 90 درصد در کارمان موفق بوده ایم، حتی توانسته ایم خانواده هایی را که بیش از یک سال از هم جدا بوده اند را دوباره دورهم جمع کنیم.
مسعودیزدانی روحانی مشاور در حوزه مسائل خانوادگی و ازدواج این کانون نیز گفت: بیشتر مراجعه کنندگان من مشکلات خانوادگی دارند، مشکلاتی که معمولا از سال سوم به بعد خود را به طور جدی در زندگی زوجین نشان می دهند و علت عمده آن لج بازی طرفین ،کم شدن صمیمیت و عشق اولیه، فرزندان، دخالت والدین و ایجاد تنش به علت مدیریت ضعیف مرد در خانواده است؛  اما برای هر کدام راهکارهایی علمی وجود دارد.
در این میان گاهی می بینیم زن وشوهر مشکلاتشان را با آشنایان و یا حتی غریبه ها در میان گذاشته و از آنها کمک می گیرند. یزدانی در این باره نیز گفت: این کار بزرگترین اشتباهی است که ممکن است توسط زوجین انجام شود؛ چون این سفره دل باز کردن ها پیش پدر ومادر و یا دوست بعدا معضل ایجاد خواهد کرد زیرا آنها همواره یک طرف قضیه را دیده و سبب می شوند راهکاری که می دهند به نتیجه مناسب نرسد. از طرفی دیگر این کار خود سبب بی اعتمادی بیشتر در خانواده ها شده که زوجین همدیگر را رازدار خود ندانند و روز به روز از هم دورتر شوند، ولی مشاور با گفت و گو با دو طرف قضیه می تواند بدون غرض، راهکاری عادلانه را ارائه دهد.

  یزدانی در ادامه بیان کرد: مشاوره گریزی یکی دیگر از مشکلاتی است که می تواند مسائل خانوادگی را طولانی تر و گاه پیچیده و سخت تر کند و این مشکل از دید ما در مردها بیشتر دیده می شود چون برخی از  آقایان فکر می کنند بیان مشکلات یعنی ضعف؛ بنابراین دوست ندارند کسی این ضعف را بداند یا این که ما همه چیز را می دانیم  و خودمان آنقدر توانمند هستیم که با مسائل، روبرو شویم و گاهی هم مسائل مالی را بهانه می کنند.
از همه جالب تر این است که برخی از مردها مشاوره خانوادگی را با دادگاه اشتباه گرفته و ترس از محکوم شدن و مچ گیری دارند، برای همین در برابر اصرار همسر خود مقاوت کرده و به این مراکز نمی آیند. این وظیفه ما و مسئولان فرهنگی است که این فرهنگ را در جامعه پیاده کنیم که مشاوره قصد مچ گیری از افراد را ندارد بلکه به دنبال دستگیری و ارائه راهکار است و این که کسی که به ما مراجعه می کند حتما بیمار یا روانی نیست بلکه ما به دنبال آگاهی دادن به زن و مرد هستیم تا با خصوصیات هم آشنا شوند و از مشکلاتی که ممکن است در ادامه با آن روبه رو شوند، در امان بمانند.
ما به دنبال گسترش کار هستیم
فتاح با بیان اینکه هدف ما فقط خدمت به مردم است، گفت: ما به اینکه ساختمان شیک و مدرن باشد، چندان اهمیت نمی دهیم ولی از طرف استانداری فارس به ما اعلام شد که حتما باید ساختمانی متناسب با موقعیت بلوار چمران برای کار داشته باشیم؛ بنابراین چهار سال پیش زمین این مکان را در اختیارمان گذاشتند و ساختمان با کمک خیرین ساخته شد. هم اکنون نیز با ما قرارداد بسته اند و تا زمانیکه به کار مشاوره مشغولیم، می توانیم از آن استفاده کنیم .
ما به دنبال ایجاد چند کانون در سراسر شیراز هستیم و اگر مسئولین در جنوب شهر، ساختمانی به ما بدهند کار خود را سریع شروع می کنیم؛ حتی اگر مکان داده شده، قدیمی یا حتی در خیابان اصلی هم نباشد، مهم نیست. ما می توانیم با تابلوهای راهنما مردم را به سمت آن هدایت کنیم.
متاسفانه تا کنون با وجود مکاتبات زیاد، کسی جواب ما را نداده و این در حالی است که همه قبول دارند که کار مشاوره، یک حرکت فرهنگی بزرگ به شمار می آید و مردم شهر به آن نیاز دارند ولی کمک کردن آنها در حد چند برگ کاغذ هم نبوده است. در حال حاضر این مکان با کمک خیرین و آیت الله مکارم شیرازی می چرخد.
محمد فتاح با بیان اینکه ما با کمک خدا تا این مرحله پیش رفته ایم، گفت : اگر مسئولان در زمینه تبلیغات برای این کار، ما را یاری کنند ما آماده دادن مشاوره های رایگان به افراد زیادی از همشهریان هستیم.
فتاح با بیان اینکه ما همواره از هر قشر و گروهی مراجعه کننده داریم، گفت: تجربه کاری در این مرکز به من ثابت کرده که مهمترین چیز در کار، شیوه برخورد مشاوره دهنده با افراد است؛ اینکه آنها چه طور بتوانند افراد را جذب و با واقعیت های زندگی آشنا نمایند. برای مثال برخی از افراد چندان تمایلی برای رفتن پیش مشاوران روحانی ما ندارند ولی بعد از یک جلسه چنان مجذوب علم و رفتار آنها می شوند که خواهان دیدار دوباره آنها هستند.
برای همین ما در اینجا از هر قشر و گروهی، مراجعه کننده داریم. انگیزه این افراد نیز متفاوت است بعضی ها مشکل دارند، تعدادی دیگر از روی کنجکاوی می آیند.دوست دارند بدانند پشت این دیوارها چه خبر است حتی تعداد انگشت شماری هم برای تمسخر کردن به این مکان پا می گذارند ولی ما به همه کسانی که به سمت ما آمده اند، احترام می گذاریم و آرزویمان این است که آنها با آمدن به اینجا و شنیدن حرف های مشاوران به زندگی برگشته و به خواسته های خود برسند.

ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها