پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 28 فروردین 1395 ، 11 : 13

کد خبر : 8400

از 0 نفر 0

همه چیز درباره بازنشستگی و بازنشستگی پیش از موعد

همه چیز درباره بازنشستگی و بازنشستگی پیش از موعد

گفت و گوی اختصاصی روزنامه طلوع با مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس
گفت و گو: مریم زارع خفری / عکس: الهه پورحسین
قانون بازنشستگی پیش ازموعدبه سه بخش کارکنان دولت،قانون 10ماده نوسازی صنایع ومشاغل سخت وزیان آورتقسیم می‌شودوبرای استفاده ازآن شرط سنی وجود ندارد و ملاک پرداخت حق بیمه است.
مدیرکل تامین اجتماعی فارس در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه طلوع درباره قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت گفت: افرادی که در ادارات وکارخانه های دولتی کار می کنندو قانون کار شامل آنها نمی شود و نرخ حق بیمه آنها27 درصداست می توانندازاین قانون استفاده کنند.
عبدالکریم نباتی یادآور شد: مهلت اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت 5 شهریور ماه سال گذشته بعد از چهار سال به پایان رسیده وبعد ازآن نیزنمایندگان مجلس شورای اسلامی هیچ قانون جدیدی در این باره تصویب نکرده اند، همچنین آن را نیز تمدید نکرده اند،به همین دلیل بازنشستگی پیش از موعدهم اکنون در این گروه صورت نمی گیرد.گروه دوم افرادی هستندکه در واحدهای تولیدوصنعتی که ازوزارت صنایع و معادن وجهادکشاورزی پروانه فعالیت گرفته‌اندکارمی کنندوماده 10قانون نوسازی وبازسازی صنایع شامل آنها می شود.
دراین قانون کارفرمایان کارکنان وکارگران خود را که 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارندبازنشسته و در ازای آن کارگرجدیدی را استخدام می کنند.
نباتی دراین باره نیزگفت: قانون بازنشستگی پیش از موعد اجرامی شود وسالانه افراد زیادی تقاضا داده واز طریق آن بازنشسته می‌شوند امادرمورد کارکنان دولت و ماده 10 قانون بازسازی صنایع کارفرما باید تقاضای بازنشستگی برای افرادبدهد و قانون این حق را به آنها داده است وکارگران نمی توانند در این باره مدعی شوند.برخی ازکارفرمایان چون باید هزینه های حق بیمه و بازنشستگی کارگر قدیمی خود رابه تامین اجتماعی بپردازند وهمزمان برای فرد جدیداستخدام شده نیزحق بیمه بدهنداین قانون را اجرا نمی‌کنند وسعی می کنند همان کارگر باتجربه راحفظ کنند.
به گفته وی کارفرما باید به ازای هر سال کار یک ماه حقوق به کارگر بازنشسته بپردازد.
نکته دیگر در مورد میزان مستمری پرداختی به افرادی که حق بیمه در طول خدمت خود پرداخت کرده اند ، رعایت حداقل و حداکثر پرداخت مستمری است، بر این اساس هیچ مستمری به موجب ماده 111 قانون تامین اجتماعی نباید از حداقل حقوق سال مربوطه کمتر باشد و از حداکثر حقوق سال مربوط که در حال حاضر 7 برابر حداقل حقوق است بیشتر باشد. این موضوع در مورد دریافت حق بیمه نیز رعایت می گردد و سازمان تامین اجتماعی نیز حق بیمه را در این چارچوب از کارفرما دریافت می کند.
اما همین موضوع برای برخی از افراد در زمانی که تقاضای بازنشستگی می کنند مشکلاتی را به وجود آورده است، برای نمونه می توان به فردی که سابقه کاری زیادی دارد ولی حق بیمه آن توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده یا سال ها به طور کامل داده نشده است و به همین دلیل نمی‌توان برای بازنشستگی آن را محاسبه کرد یا این که ممکن است میزان پرداختی حق بیمه درست نبوده است، اشاره کرد.
وجود مسائلی این چنینی سبب شده امروزه شکایت های زیادی به سازمان تامین اجتماعی استان ارسال شود، بنابراین کارشناسان امر توصیه می کنند برای جلوگیری از این وضعیت، بیمه شده هر چند مدت یکبار وضعیت بیمه خود را از شعبه مربوطه جویا شود؛ ضمن این که لازم است بیمه شدگان کلیه سوابق پرداخت حق بیمه خود را در آخرین شعبه‌ای که در حال پرداخت حق بیمه هستند متمرکز نمایند تا هنگام استفاده از بازنشستگی و یا خدمات دیگر دچار مشکل و وقفه در برقراری مستمری نشوند.



مشاغل سخت و زیان آور از جمله گروه‌هایی است که افراد می توانند درآن زودتر بازنشسته شوند. بر اساس تعریف‌های موجود در قانون کارهای سخت و زیان آور، کارهایی هستندکه درآنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی وبیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیتهای طبیعی (جسمی و روانی) در شخص ایجاد گردد که نتیجه آن بیماری شغلی وعوارض ناشی ازآن بوده وبتوان با بکارگیری تمهیدات فنی، مهندسی،بهداشتی وایمنی و غیره، صفت سخت وزیان آوربودن را ازآن مشاغل کاهش یاحذف نمود.
بر این اساس افراد متقاضی استفاده ازاین قانون بایددرخواست خود را به کمیته 5 نفره مشاغل سخت و زیان‌آور که در اداره کار و رفاه اجتماعی استان قرار دارد ارائه داده و چنانچه تایید شود با داشتن 20 سال یا 25 سال سابقه متوالی پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور بازنشسته شوند.
عبدالکریم نباتی با بیان این که شغل های سخت و زیان آور کاملا مشخص نیستند، گفت: در حقیقت این کمیته 5 نفره هستند که با بررسی و اندازه گیری محیط کار و آلودگی و آلاینده سنجی و معاینات طب کار شخص متقاضی تعیین می کنند که کار وی سخت و زیان آور است یا نه؛ و این که کارگر یا کارمندی به یک باره دچار بیماره خاص شود و یا در محیط کار به جای چند نفر کار می کند و دچار مشکل شده دلیلی برای قرار گیری در رده مشاغل سخت و زیان آور نمی باشد و شخص در این باره فقط می تواند از قانون از کار افتادگی استفاده کند.
بر اساس قانون در مشاغل سخت و زیان آور به ازای هر سال سابقه پرداخت حق بیمه 6 ماه سنوات پرداخت به فرد ارفاق داده می شود اما در نهایت نباید سابقه پرداختی و ارفاقی بیش از 35 سال گردد چون سنوات بیشتر از 35 سال در فرمول مربوط به بازنشستگی  محاسبه نمی‌شود.



وی درخصوص افرادی که یک بار از طریق قانون بازنشسته شده ولی بعدا دوباره مشغول به کار شده‌اند گفت: این امکان وجود ندارد و در واقع به کارگیری دوباره بازنشسته‌ها به هر شکلی ممنوع است حالا این امر چه در قالب مشاور و یا اشتغال مجدد باشد. البته در ادارات و سازمان‌های دولتی این کار می تواند با مجوز دولت انجام ‌گیرد ولی در سازمان تامین اجتماعی این کار ممنوع است.
شرایط بازنشستگی پیش از موعد:
در بخش کارکنان دولت ، آقایان حداقل بیش از 25 سال پرداخت حق بیمه و برای خانم ها 20 سال حق بیمه.
برای بازنشستگی عادی نیز:
*آقایان 30 سال پرداخت حق بیمه و داشتن 50 سال سن - خانم ها 30 سال پرداخت حق بیمه با 45 سال سن.
*آقایان دارای 60 سال سن و 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه و خانم‌ها 20 سال سابقه پرداخت بیمه با 55 سال سن.
*مردان با 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه و60 سال سن و55 سال سن برای خانم ها که در این مورد به آنها 10 روز حقوق داده می شوند و افرادی که شرط سنی را دارند ولی پرداخت بیمه آنها کمتر از 10 سال است می‌توانند یک جا حق بیمه باقی مانده را پرداخت کنند و بازنشسته شوند.

ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها