شنبه 22 اردیبهشت 1403 5/11/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 5 بهمن 1398 ، 18 : 16

کد خبر : 19116

از 0 نفر 0

استاندار فارس در دیدار صمیمانه با سازمان‌های مردم‌نهاد: منتقد، تکمیل‌کننده نواقص و کاستی‌های مدیران و مسئولان است فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد باید منجر به ارتقای سطح فرهنگ عمومی شود

استاندار فارس در دیدار صمیمانه با سازمان‌های مردم‌نهاد: منتقد، تکمیل‌کننده نواقص و کاستی‌های  مدیران و مسئولان است فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد باید منجر به ارتقای سطح فرهنگ عمومی شود

استاندار فارس تأکید بر اینکه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد باید منجر به ارتقای سطح فرهنگ عمومی شود گفت: امروز بیش...

استاندار فارس تأکید بر اینکه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد باید منجر به ارتقای سطح فرهنگ عمومی شود گفت: امروز بیش از هزار سمن در استان فارس مجوز فعالیت گرفته‌اند باید تفاوت معناداری در سطح فرهنگ عمومی استان مشاهده شود.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس، عنایت‌الله رحیمی در دیدار صمیمانه با اعضا سازمان‌های مردم‌نهاد دارای مجوز استانداری فارس مطالب بیان‌ شده در این جلسه نشان‌دهنده نیاز بیشتر به برگزاری جلسات این‌چنینی و ادامه یافتن گفتگوها است.
وی با تأکید بر اینکه برگزاری نشست با اعضا سمن‌ها باید علاوه بر ایجاد فضای گفتگو و تمرین برای شنیدن افکار مختلف در کنار هم باید دستاوردهایی نیز در پی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در جلسه آینده گزارشی از پیگیری و تحقق درخواست‌های این جلسه ارائه شود.
نماینده عالی دولت در استان فارس بابیان اینکه دولت‌ها همواره می‌کوشند به سمت کوچک شدن و چابک‌سازی حرکت کنند، واگذاری بسیاری از مسئولیت‌ها و وظایف به سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد را از راه‌های مؤثر در این چابک‌سازی برشمرد و افزود: این واگذاری وظایف نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و توانمندسازی سمن‌ها است.
عنایت‌الله رحیمی بابیان اینکه حفظ و افزایش سرمایه‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، یکی از کارکردهای سمن‌ها را تقویت این سرمایه‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: اگر قرار است در شرایط مختلف به همکاری دولت و مردم نیاز داشته باشیم باید افرادی در این سمن‌ها آموزش‌دیده باشند و به‌گونه‌ای وجهه اجتماعی کسب نموده باشند تا بتوانند ارتباط مؤثری با مخاطبان خود برقرار کرده و در جذب، توجیه و انتقال مطالبات قانونی مردم به مسئولان اثرگذار باشند.
وی افزود: سرمایه اجتماعی به‌تدریج ایجاد می‌شود و سمن‌ها در این روند اثرگذاری غیرقابل‌انکاری دارند.
کارآمدسازی بخش‌های مختلف نظام، بهینه‌سازی و عملیاتی شدن برنامه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی، کاهش شکاف بین جامعه و حکومت، افزایش تاب‌آوری اجتماعی، اولویت‌بندی تقاضاها و مطالبات مردم، ارائه مشاوره به تصمیم‌گیرندگان کشور، از دیگر مواردی بود که استاندار فارس به‌عنوان کارکرد و وظایف سمن‌ها به آن اشاره کرد.
وی در ادامه بابیان اینکه نقد عملکرد مسئولان از دیگر وظایف سمن‌ها است، یادآور شد: معتقدم منتقد تکمیل‌کننده نواقص و کاستی‌های مدیران و مسئولان است اما مشروط به اینکه تصمیم‌گیرندگان نیز گوش شنواتری داشته باشند.
استاندار فارس با تأکید بر اینکه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد باید منجر به ارتقا سطح فرهنگ عمومی شود، عنوان کرد: امروز بیش از هزار سمن در استان فارس مجوز فعالیت گرفته‌اند باید تفاوت معناداری در سطح فرهنگ عمومی استان مشاهده شود در غیر این صورت باید تلاش بیشتری در دستور کار این تشکل‌ها قرار گیرد.
وی بابیان اینکه ایجاد انسجام اجتماعی و کاهش خشونت از معضلات امروز جامعه است، گفت: اگر عملکرد سمن‌ها واقعی باشد باید شاهد کاهش این معضل در جامعه باشیم و در صورت محقق نشد این نتیجه باید راهکارها و اقدامات مفید و مؤثر در حوزه اندیشه و عمل برای فعالیت سمن‌ها تبیین شود.
رحیمی به بعضی مشکلات و کاستی‌های موجود در مسیر فعالیت سمن‌ها نیز اشاره کرد و افزود: نو پا بودن، عدم به رسمیت شناختن از سوی نهادهای دولتی، فقدان روحیه شورایی، ضعف خلاقیت و نوآوری، وابسته شدن به دولت ازجمله این مشکلات است که باید در راستای کاهش و رفع آنها تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشیم.
استاندار فارس از دفتر امور اجتماعی استانداری فارس خواست با همکاری سمن‌ها تدوین سند راهبردی در حوزه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد را در دستور کار قرار داده و زمینه تحقق اهداف، مؤثر بودن کارکردها و رفع مشکلات را فراهم کند.

تحلیل خبر

سازمان‌های مردم‌نهاد یا همان سمن‌ها چون از بطن مردم هستند، بی‌شک می‌توانند نقش غیرقابل‌انکاری در کمک به دولت به‌منظور برطرف کردن مشکلات جامعه ایفا کنند، بر همین اساس هم مهم‌ترین هدف تولد سمن‌ها، افزایش مشارکت اجتماعی است. به‌منظور تحقق این مهم، سمن‌ها تلاش می‌کنند تا با فعالیت‌های داوطلبانه، خودجوش، هدفمند و احتمالاً سازماندهی شده، در راستای رفع مشکلات و پیشرفت جامعه گام بردارند، اما در مواردی که حل مشکلات، خارج از توان آنها و نیازمند کمک دولت است، سمن‌ها از طریق احصای مشکلات، کاستی‌ها و احتمالاً ارائه راه‌حل‌ها به ارگان‌های دولتی، نقش‌آفرینی می‌کنند؛ نقشی که رسانه‌ها نیز به‌نوعی دیگر در جامعه بر عهده دارند و یکی از وظایف ذاتی آن‌ها به شمار می‌رود.
یکی از راه‌های انتقال مشکلات، کاستی‌ها و بیان ایرادات «نقد» است. «نقد» و «نقادی» به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم در هر جامعه‌ای برای اصلاح و تغییر موردتوجه و اهمیت است. بر کسی پوشیده نیست که نقد موجب پویایی، تحرک، شکوفایی و رشد جامعه می‌شود؛ اما در سوی دیگر، بایستی نقدپذیری و ظرفیت نقد شدن در کل جامعه به‌ویژه در مدیران و صاحبان مناصب تقویت شود تا رشد و تعالی مطلوب، محقق گردد یا به قول استاندار محترم فارس: «مشروط به اینکه تصمیم‌گیرندگان نیز گوش شنواتری داشته باشند».
بارها شنیده و خوانده‌ایم که نقد باید «سازنده» باشد و اینکه «نقد سازنده» با «تخریب» متفاوت است. بسیاری بر این عقیده‌اند که نقد، زمانی سازنده است که همراه با ارائه راهکار باشد، اما چنین گفته‌ای لزوماً درست نیست. شکی نیست که اگر نقد و بیان نواقص، بر پایه اصول علمی و با ارائه راهکار و نسخه، همراه باشد، ایده‌آل است، اما باید توجه داشت که نقد حق تک‌تک افراد جامعه است؛ از طرفی همان‌طور که گفته شد، مردم، رسانه‌ها و سمن‌ها گاهی وقت‌ها از طریق رصد مشکلات و نواقص و انعکاس آن‌ها، به متولیان و دولت‌ها کمک می‌کنند. قطعاً از توان دولت خارج است که خود به‌تنهایی تمام ارکان جامعه و تک‌تک مردم و نقاط کشور را رصد کرده و بازخوردها را احصا کند، بنابراین رصد جزئی جامعه و انعکاس بازخوردها، می‌تواند کمک بزرگی به دولت باشد و بار بزرگی را از دوش دولت بردارد و در کاهش هزینه‌ها نیز بسیار مؤثر واقع شود؛ از سوی دیگر ارائه نسخه و راه‌حل، نه‌تنها نیازمند دانستن مشکل و داشتن علم تخصصی در آن حوزه است، بلکه مشروط به آگاهی از شرایط، دستورالعمل‌ها، امکانات، توانمندی‌ها، محدودیت‌ها و... ارکان دولت است؛ در غیر این صورت ارائه راهکار، در عمل نمی‌تواند به حل مشکل کمک کند. بنابراین به نظر می‌رسد لازم است ابتدا فضای نقد و نقادی در آحاد جامعه تقویت شود، خطوط قرمز کنار گذاشته شده، ظرفیت نقدپذیری ایجاد یا تقویت گردد و نگاه به مقوله «نقد» به‌روز شود؛ چراکه تنها در این صورت است که می‌توان از ابزار «نقد» به‌منظور «شکوفایی»، «رشد» و «بالندگی» جامعه بهره برد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها