جمعه 6 مهر 1403 9/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 19 شهریور 1403 ، 31 : 17

کد خبر : 28152

از 0 نفر 0

عارف معاون اول رئیس‌جمهور:

کدام عقل سلیم می‌پذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟

کدام عقل سلیم می‌پذیرد بنزین  را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰ تومان  بفروشیم؟

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: به سیستم توزیع بنزین کشور حمله شد و ضربه خورد؛ حمله سال دوم هم عین سال اول بود؛ چه کسی باید پاسخگو باشد؟+ تحلیل خبر

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: به سیستم توزیع بنزین کشور حمله شد و ضربه خورد؛ حمله سال دوم هم عین سال اول بود؛ چه کسی باید پاسخگو باشد؟
به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر نفت، اظهار کرد: در این بخش غفلت شده و جدا غفلت کرده‌اید، از وزیر نفت می‌خواهم در کل بخش صنعت نفت مقابله با حملات سایبری را به طور جدی دنبال کند.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ظرفیت پاسخگویی به این موضوع را در کشور داریم و با تعامل و همکاری با بخش‌های ذی ربط، از نظر علمی در کشور این مسائل قابل حل است.
عارف خاطرنشان کرد: تجربه نشان داد در یک سال دو بار حمله شد و هر دو بار هم عین همدیگر بود و حملات تغییری نکرده بود آقای پاک نژاد هم این مسئله را به طور جدی دنبال کند.
وی ادامه داد: اگر دنبال مدیریت سوخت هستیم، باید بررسی کنیم چه سهمی در رفع مشکل تولیدی کالاها با راندمان پایین و مصرف سوخت بالا داریم؟ ما در گاز طبیعی و فراورده‌های نفتی ناترازی داریم. تولید روزانه بنزین ما ۱۱۰ میلیون لیتر و مصرف تا ۱۴۰ میلیون لیتر است. کدام عقل سلیم می‌تواند بپذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و با قیمت ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ البته فعلاً کاری نمی‌خواهیم بکنیم و نگویند عارف حرفی زده و دولت دنبال آزادسازی است ولی این‌ها واقعیت است.

تحلیل خبر

آیا عقل سلیم، شرایط اقتصادی جامعه ما را می‌پذیرد؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

جناب عارف که فرد پخته و با تجربه‌ای در جایگاه معاون اول ریاست‌جمهوری است، گفته است: «کدام عقل سلیم می‌پذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و 1500 تومان بفروشیم؟»
در پاسخ تحلیلی به ایشان، ذکر چند نکته حائز اهمیت است:
اولاً چرا بعد از 45 سال هنوز کشور ما، که یکی از مشهورترین تولیدکنندگان نفت است، نتوانسته بنزین مورد نیازش را خودش تولید و تأمین کند تا مجبور نشود آن را با «دلار» از کشورهای دیگر بخرد؟ آیا باید تاوان ناتوانی مدیریتی مسئولین ذیربط را مردم بدهند؟ اگر مسئولان مربوطه در 45 سال گذشته افراد توانمند و قوی بودند و وزرای نفت ما افراد خلاق، مبتکر و تحول آفرین بودند، امروز کاسه در دست، التماس کشورهای دیگر نمی‌کردیم که به ما بنزین دلاری بدهند! آنگاه مابه التفاوت «دلار» و «ریال» را بخواهیم از سفره مردم برداشت کنیم!
آری عقل سلیم نمی‌پذیرد که به اینجا برسیم ولی رسیده‌ایم و به خاطر ضعف‌های مدیریتی وزرای قبلی نفت و سقوط ارزش پول ملی به علت مدیریت ضعیف وزرای اقتصاد و سایر مسئولان و همچنین به دلیل تولید خودروهای پرمصرف بی‌کیفیت، هم نتوانیم بنزین مورد نیازمان را در داخل تولید کنیم، هم نتوانیم جلوی سقوط پول ملی را در دهه‌های مختلف بگیریم، هم ناتوان از تولید خودروهای باکیفیت و با مصرف بنزین کمتر باشیم. این‌ها همه نشانه عقب‌ماندگی و توسعه نیافتگی کشور ما به یُمن مدیریت غیرعلمی خصوصاً در قوه مجریه و مقننه بوده است.
ثانیاً عقل سلیم نمی‌پذیرد که در این شرایط سخت اقتصادی که با تورم فزاینده دوره به دوره و گرانی‌های کمرشکن، خانواده‌ها زیر فشار شدید هستند، سخنی گفته شود که مفهوم آن زمینه‌سازی برای امواج جدید گرانی‌ها باشد. از دیدگاه جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی، هر تصمیمی که بدون توجه به «آستانه تحمل مردم» گرفته شود، تصمیم اشتباهی است که آثار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آن به ضرر دولت و ملت خواهد بود.
ثالثاً در کشوری که به قول وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 30 درصد مردم زیرخط فقر هستند و بقیه هم شرایط مطلوبی ندارد، تصمیمات باید در جهت نجات اینها باشد نه فشار بیشتر بر آنها.
رابعاً ....


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها